Obemannade matbutiker

Har öppnat en sån här i Borlänge. Jag har inte varit dit då jag aldrig passerar där nu när jobbet har coronastängt men det kan säkert bli någon tur in när jag ändå passerar längre fram. Men jag vet inte, tycker det jag sett därifrån verkat rätt dyrt jämfört med typ Willys?
 
Jag vet att det har öppnats några såna obemannade butiker i några mindre samhällen i min relativa närhet, där vanliga livsmedelsaffärer har haft svårt att överleva - många har försökt, ungefär lika många har gått i konkurs. Det är dock inte på platser där jag brukar passera särskilt ofta, så jag har inte provat själv.
 
Har öppnat en sån här i Borlänge. Jag har inte varit dit då jag aldrig passerar där nu när jobbet har coronastängt men det kan säkert bli någon tur in när jag ändå passerar längre fram. Men jag vet inte, tycker det jag sett därifrån verkat rätt dyrt jämfört med typ Willys?

Jo, det är ju inte billigt. Men för mig, som bor lite avsides, är det ändå värt det. Har ca 1 mil till AutoMat och ska jag bara ha nåt litet typ pasta är det bra mycket billigare än att bröta in till stan om man ser till bensinpriset.
 
Jag tycker faktiskt inte att det är dyrt! Jag går eller cyklar dit, tar en minut så inga transportkostnader. Frukt och grönt kostar som Citygross, nötfärsen är lokalt producerad och kostar rimligt, ett paket nudlar 7 kronor istället för 5, köttbullar, kyckling samma som citygross men finns bara ett märke. Visst är vissa saker några kronor dyrare men absolut inte orimligt tycker jag!
 
Det är ett utmärkt fenomen. En butik som är öppen 24/24 året runt. Är det lösningen på landsbygden? Ja iaf vad gäller personal men maten måste ju komma dit och upp i hyllorna. Brukar ni handla i dom?
I det du frågar efter nej.

Men i realiteten har jag ju handlat i en obemannad butik, dvs en lada på landet med grönsaker där man Swishar för vad man tar. Praktiskt :D inte nattöppen dock.
 
Jag tycker faktiskt inte att det är dyrt! Jag går eller cyklar dit, tar en minut så inga transportkostnader. Frukt och grönt kostar som Citygross, nötfärsen är lokalt producerad och kostar rimligt, ett paket nudlar 7 kronor istället för 5, köttbullar, kyckling samma som citygross men finns bara ett märke. Visst är vissa saker några kronor dyrare men absolut inte orimligt tycker jag!
Anledningen för mig att handla på CityGross är väl främst att inte allt finns tillgängligt.
 
Anledningen för mig att handla på CityGross är väl främst att inte allt finns tillgängligt.
Allt finns inte såklart, men det allra mesta. Vi kan också skriva på önskelistan vad vi saknar i sortimentet. Jag har aldrig gått dit för att handla något som inte finns tror jag! Jo flytande honung förresten.
 
Allt finns inte såklart, men det allra mesta. Vi kan också skriva på önskelistan vad vi saknar i sortimentet. Jag har aldrig gått dit för att handla något som inte finns tror jag! Jo flytande honung förresten.
Jo, det går ju. Det har hänt att jag fått gå tomhänt hem, skulle ha basilika (har jag för mig), annars typ att sushi eller mjölk tagit slut.
 
Jo, det är ju inte billigt. Men för mig, som bor lite avsides, är det ändå värt det. Har ca 1 mil till AutoMat och ska jag bara ha nåt litet typ pasta är det bra mycket billigare än att bröta in till stan om man ser till bensinpriset.
Ja absolut, jag tänkte mest eftersom det nämndes i tråden att det var billigt :)
Att alternativet finns är jättebra. Här hade vi inte ens någon livsmedelsbutik i centrum innan den här öppnade efter att den som funnits konkat. För egen del har jag närmre till typ Willys och en drös andra butiker men jag kommer absolut ha nytta av att AutoMat finns i centrum för att kunna köpa typ ett mellanmål när jag är där eller småhandla lite på vägen hem när vi inte har coronastängt på jobbet längre.
 
DSC_0206.JPG

Dags att shoppa
 
Jag såg en obemannad matbutik när jag var i Gnosjö i tisdags.
Matkiosken heter den, är en lokal Catering firma som gör all mat och har där och det är de som haft problem med att folk inte betalar och den jag pratade om i mitt tidigare inlägg.
Den är tänkt att man ska kunna köpa färdiglagad mat och äta, det är många som köper och äter på jobbet.
 
Här ligger tätorterna så tätt att det inte skulle löna sig. Behöver jag bara mjölk svänger jag in till macken 5 km bort och handlar. Till stora matbutiken är det en mil.

Men vi har en potatiskiosk och gårdsbutiken har självbetjäning dygnet runt. På bägge ställena lägger man antingen pengar i en låda eller swishar.
 
Jag bor nästan granne med en sån (AutoMat), är jättebra! Kompletterar ibland när typ tandkräm eller toapappret plötsligt är slut, ibland går jag dit och köper färdigrätt om jag inte orkar fixa mat och kylen är tom och så köper vi en del godis/chips där när suget plötsligt infinner sig 😉

Min AutoMat ligger inte på landet utan i ett bostadsområde i mellanstor stad. Det är nog inte tänkt att den ska ersätta någon matbutik. Jag gissar att den går runt.
 
Dom testade att ha öppet utanför ordinarie öppettid på en ICA nära här som jag bor. Tror det fungerade mycket bra. Jag bor åt fel håll så testade aldrig den själv.
Tycker det är en bra idé att kunna erbjuda andra tider är ”standard” för alla jobbar inte kontorstider.
 
Spännande idé!

Jag bor på landet och vår lilla Ica har generösa öppettider och riktigt bra sortiment. Och eftersom den kan rulla på och folk handlar ordentligt där ger den också ganska många ett arbete.
Vilket också är en jätteviktig grej. Särskilt på landsbygden tänker jag.

Så jag är lite kluven i frågan trots allt.

Men på ställen där en butik inte bär sej är det ju verkligen en spännande grej!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 374
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 555
Senast: Enya
·
Tjatter Jag gillar inte ordet löfte, däremot så brukar ju det nya året innebära många tankar om hur en levt och hur en vill forma sin framtid...
2
Svar
39
· Visningar
2 401
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp