Obemannade matbutiker

Spännande idé!

Jag bor på landet och vår lilla Ica har generösa öppettider och riktigt bra sortiment. Och eftersom den kan rulla på och folk handlar ordentligt där ger den också ganska många ett arbete.
Vilket också är en jätteviktig grej. Särskilt på landsbygden tänker jag.

Så jag är lite kluven i frågan trots allt.

Men på ställen där en butik inte bär sej är det ju verkligen en spännande grej!

För 15 år sedan när vi flyttade hit, fanns 4 stycken lanthandlar inom räckhåll. De lade ner, en efter en. Idag finns en kvar (åt fel håll mot vad jag åker, så det blir många extra mil trots att den är närmast fågelvägen), och de har ganska svåra öppettider.

Jag tror också på det som ett komplement, för lägen där man har en hyfsad efterfrågan och isolation från tätorter - men ändå inte underlag för att betala ut flera löner som krävs i en "vanlig" butik. Jag hoppas de gör ordentligt med reklam på orten de ligger, och erbjuder äldre och andra att visa hur man gör, annars tror jag att en del blir lite skrämda av teknik och "obemannat".

Fiffig teknik, men det kräver trots allt att man har en smartphone, så det utesluter en signifikant del människor.

En obemannad affär ger också arbetstillfällen, även om det handlar om färre timmar per butik.

Känner spontant att någon idiot kommer förstöra denna ide genom att ha sönder eller äta varor i butiken, slå sönder grejer, stjäla massor, osv. Eftersom ingen kan stoppa dem när dem går ut, även om man kan spåra dem efteråt, vilket dessa idioter inte kommer fatta. Men jag hoppas jag har fel då iden är bra, speciellt för små orter/byar på landsbygden där en butik inte går runt.

Finns plan att bygga en sån nära mig, jag hoppas den kommer bli bra, och att ingen idiot förstör iden.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 517
Senast: Badger
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 922
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår