Obemannade matbutiker

Spännande idé!

Jag bor på landet och vår lilla Ica har generösa öppettider och riktigt bra sortiment. Och eftersom den kan rulla på och folk handlar ordentligt där ger den också ganska många ett arbete.
Vilket också är en jätteviktig grej. Särskilt på landsbygden tänker jag.

Så jag är lite kluven i frågan trots allt.

Men på ställen där en butik inte bär sej är det ju verkligen en spännande grej!

För 15 år sedan när vi flyttade hit, fanns 4 stycken lanthandlar inom räckhåll. De lade ner, en efter en. Idag finns en kvar (åt fel håll mot vad jag åker, så det blir många extra mil trots att den är närmast fågelvägen), och de har ganska svåra öppettider.

Jag tror också på det som ett komplement, för lägen där man har en hyfsad efterfrågan och isolation från tätorter - men ändå inte underlag för att betala ut flera löner som krävs i en "vanlig" butik. Jag hoppas de gör ordentligt med reklam på orten de ligger, och erbjuder äldre och andra att visa hur man gör, annars tror jag att en del blir lite skrämda av teknik och "obemannat".

Fiffig teknik, men det kräver trots allt att man har en smartphone, så det utesluter en signifikant del människor.

En obemannad affär ger också arbetstillfällen, även om det handlar om färre timmar per butik.
 
Känner spontant att någon idiot kommer förstöra denna ide genom att ha sönder eller äta varor i butiken, slå sönder grejer, stjäla massor, osv. Eftersom ingen kan stoppa dem när dem går ut, även om man kan spåra dem efteråt, vilket dessa idioter inte kommer fatta. Men jag hoppas jag har fel då iden är bra, speciellt för små orter/byar på landsbygden där en butik inte går runt.

Finns plan att bygga en sån nära mig, jag hoppas den kommer bli bra, och att ingen idiot förstör iden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 551
Senast: Enya
·
Tjatter Jag gillar inte ordet löfte, däremot så brukar ju det nya året innebära många tankar om hur en levt och hur en vill forma sin framtid...
2
Svar
39
· Visningar
2 401
Senast: tornblomma
·
Mat Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 856
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp