Objektiv till systemkamera?

Sv: Objektiv till systemkamera?

Om man vill kunna ta riktigt riktigt riktigt nära bilder på smååååå detaljer, vad ska man ha för objektiv då? (Typ insekter och blommor)

Ett objektiv som kostar så pass lite, men endå har ett så pass lång brännvidsomfång blir sällan bra, det blir lite halvkasst på allt, istället för att vara bra på något.

Jag har ingen erfarenhet av just det objektivet så jag kan inte utala mig om just denna modell, men rent generellt så gäller det jag skrev ovan, välj hellre ett 20 något-120 något objektiv, finns en del sådanna som håller skaplig kvalite.

De senare är ju vida överlägset det tidigare.
70-200 är en klassisk brännvid.
Det är även ett L objektiv vilket indikerar att det tillhör canons yrkesserie, dvs det bör vara fuktskyddat och väldigt robust.

Just detta har en fast bländare på 4 vilket är ett steg sämre än det proffsen föredrar (2.8) men å andra sidan så kostar det dryga hälften mot ett 2.8.

Som enda objektiv så är det ingen höjdare, då brännvidden är kortzoom -vanlig zoom
Men kombinerat med ett vidvinkel så har du troligen allt du kommer behöva i objektivväg långt framöver.
Dock som många andra objektiv från canon så ingår det inget motljuskydd som tyvärr ofta är något man behöver, det kostar 450pix extra, riktigt snålt

Senast ändrad:
Objektiv

Har en systemkamera, SonyA100 black, och jag är helnöjd. Dock har jag bara kitobjektivet 18-70. Funderar på att skaffa nytt objektiv och skulle vilja ha bra tips på vilket jag ska satsa på. Jag fotar mycket hästar, både porträtt och rörelse, samt porträttbilder på barn, och jag vill även kunna fota lite längre från motivet. Tar också gärna emot tips för närbildsfoto på blommor, insekter osv.
/Anette

Sv: Objektiv

Ett telezoom är bra då man ska fota hästar och grejer på lite längre avstånd. Vill du fota närbilder så ska du ha ett macroobjektiv.

I vilken prisklass får objektiven ligga?

Sv: Objektiv

Jag hade tänkt runt 2000, går det att hitta något användbart i den prisklassen? Skulle kunna tänka mig upp till 3000 om jag hittar något jag gärna vill ha.

Nytt objektiv! (70-300)

Telezoom eller superzoom?
Jag har funnit detta som verkar vara helt okey, någon som har ett 70-300 och kan säga något klokt?

Rekommenderas annat märke? Annan "storlek"?

Sv: Nytt objektiv! (70-300)

Det står att det är en utgången modell som inte säljs längre när man klickar på länken..

Great... :(

Det heter i alla fall såhär:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon

Eller ska jag ha ett 28-200?
En kompis rekommenderade ett 28-200. "Då behöver du aldrig byta objektiv!"
Tamron AF 28-200/3,8-5,6 XR Di Asph Macro svart till Nikon AF

Gah!? What to do?

jag HAR ett sigma 70-300 av den modell du angav.
inget jag rekommenderar
det är långsamt
halvkass skärpa, efter 200m så är det inte alls bra.

jag tycker du skall skramla till ett 18-200vr, finns just nu några på blocket för 5500-6000

jag fick mitt sigma och det var tur det för jag hade inte varit glad om jag betalat något för det.

såg att du skulle ha macro...
det finns ett 60mm macro på blocket till bra pris, trevligt objektiv! annars är väl 105vr det som är mest poppis för macro nu, finns öven det på blocket (gillar blocket, inte för JAG har råd, men det finns så mycket där)

okeys. Jag hade tänkt lägga ut max 3000 på ett nytt objektiv, i och med att kameran knappast betalar sig själv i nuläget...
Men alltså, en gång för alla:
Är det ett telezoom eller superzoom som ska införskaffas?

Jag vill kunna komma nära, både på tävlingar, i skogen och bland blommor och blad.

Du får välja, du kommer inte klara både med ett objektiv, tyvärr.
om du skall koncenterar dig på tävlingar, behöver du ett snabbt objektiv med bra ljusstyrka. 70-200/2.8 är t.ex. ett sådant (80-200/2.8) finns för 6000 beg

skall du fotografera macro så kan sigman fungera, men det blir sådär.
skall du fotografera macor, så gör man det oftast med manuellt focus och stativ, då kan du hitta en hel del på begmarknaden.

för 3000 blir det lätt begränsat i urvalet.

ska du fota makro röstar jag för sigma 105 eller tamron 90!
jag använder mest tamron 28-75/2.8 och mitt 50mm/1.7 när jag fotar men ska skaffa tamron 90/2.8 macro.... har telezoomar också billiga begagnade som funkar toppen för mitt användningsområde, hade jag vart rik hade jag köp 70-200/2.8 men den kostar ca 25tusen till min kamera!

ska du fota makro röstar jag för sigma 105 eller tamron 90!
jag använder mest tamron 28-75/2.8 och mitt 50mm/1.7 när jag fotar men ska skaffa tamron 90/2.8 macro.... har telezoomar också billiga begagnade som funkar toppen för mitt användningsområde, hade jag vart rik hade jag köp 70-200/2.8 men den kostar ca 25tusen till min kamera!
vad har DU för kamera där det kostar så mycket?
Nikons 70-200Vr kostar upp till 19000, 80-200 utan vr hittas för runt 11-13000.
vill också ha....

Liknande trådar

A
IT & mobiler Okej, vet att det finns en del objektiv-trådar redan, men hittar verkligen inte de konkreta svaren jag är ute efter då jag är lite grön...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: annaL90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka