Bukefalos 28 år!

Tramptass

Trådstartare
Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har till den ett 18-55 samt ett 55-200 objektiv. Jag känner att jag saknar ett som kan vara bra när jag tex fotar barnet och hunden, lite mer åt porträtthållet.
Jag har googlat och det verkar som att ett f50 1.8 är det jag är på jakt efter eller tänker jag fel?
Vad är det för skillnad när det står AF och AF-S?
Något annat jag bör tänka på?
Eller ska jag titta på ett annat objektiv? :)
 
Sv: Objektiv.

Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har till den ett 18-55 samt ett 55-200 objektiv. Jag känner att jag saknar ett som kan vara bra när jag tex fotar barnet och hunden, lite mer åt porträtthållet.
Jag har googlat och det verkar som att ett f50 1.8 är det jag är på jakt efter eller tänker jag fel?
Vad är det för skillnad när det står AF och AF-S?
Något annat jag bör tänka på?
Eller ska jag titta på ett annat objektiv? :)

Jag har en Nikon D3000 med samma objektiv som du, men även 18-105 mm. Har köpt till ovan nämnda f50 1,8. Helt suveränt. Perfekt att fota porträttbilder med, plus att det är så pass ljusskarpt att det funkar i ridhuset. Jag har AF-S vilket betyder att det har autofokus i objektivet. Jag har ju inte autofokus i kamerahuset och jag tror inte du har det på din modell heller. Men om man vill ha autofokus (går att ställa om till manuell) eller inte är ju högst personligt.

Objektivet är skarpt och dessutom billigt - värt varende krona :D

/Lizzie
 
Sv: Objektiv.

Jag skulle välja 35/1.8 istället.

Jag har både 50/1.8 och 35/1.8 och efter det att jag köpte 35an har jag knappt använt 50an. 35 är en mycket trevligare brännvidd tycker jag. Man får inte heller lika ont i bakhuvudet eftersom man tenderar att backa in i saker hela tiden när man ska få med allt man vill när man använder 50 :p