Bukefalos 28 år!

Tramptass

Trådstartare
Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har till den ett 18-55 samt ett 55-200 objektiv. Jag känner att jag saknar ett som kan vara bra när jag tex fotar barnet och hunden, lite mer åt porträtthållet.
Jag har googlat och det verkar som att ett f50 1.8 är det jag är på jakt efter eller tänker jag fel?
Vad är det för skillnad när det står AF och AF-S?
Något annat jag bör tänka på?
Eller ska jag titta på ett annat objektiv? :)
 
Sv: Objektiv.

Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har till den ett 18-55 samt ett 55-200 objektiv. Jag känner att jag saknar ett som kan vara bra när jag tex fotar barnet och hunden, lite mer åt porträtthållet.
Jag har googlat och det verkar som att ett f50 1.8 är det jag är på jakt efter eller tänker jag fel?
Vad är det för skillnad när det står AF och AF-S?
Något annat jag bör tänka på?
Eller ska jag titta på ett annat objektiv? :)

Jag har en Nikon D3000 med samma objektiv som du, men även 18-105 mm. Har köpt till ovan nämnda f50 1,8. Helt suveränt. Perfekt att fota porträttbilder med, plus att det är så pass ljusskarpt att det funkar i ridhuset. Jag har AF-S vilket betyder att det har autofokus i objektivet. Jag har ju inte autofokus i kamerahuset och jag tror inte du har det på din modell heller. Men om man vill ha autofokus (går att ställa om till manuell) eller inte är ju högst personligt.

Objektivet är skarpt och dessutom billigt - värt varende krona :D

/Lizzie
 
Sv: Objektiv.

Jag skulle välja 35/1.8 istället.

Jag har både 50/1.8 och 35/1.8 och efter det att jag köpte 35an har jag knappt använt 50an. 35 är en mycket trevligare brännvidd tycker jag. Man får inte heller lika ont i bakhuvudet eftersom man tenderar att backa in i saker hela tiden när man ska få med allt man vill när man använder 50 :p
 
Sv: Objektiv.

Nu har jag inte Nikon, men jag har ett Canon 50mm/1,4 och det är jag mycket nöjd med. Jag använder i princip bara det.

Det är jättebra att använda när man fotar i studio och mamma tyckte så mycket om mitt att hon köpte ett lika dant att ha när de har sina fotograferingssammankomster.

Här är en bild jag tagit på min hund när vi satte upp studion för ett tag sedan.
 
Sv: Objektiv.

*kl*

Är också amatörfotograf och undrar om Canon 50mm/1,4 är det fullständiga namnet på objektivet och om det är bra för porträttbilder? Har den ingen zoom om det endast står 50mm?

Jag har en Canon EOS 650D som jag köpte efter att ha suktat efter den i över ett år :D
 
Sv: Objektiv.

Ja, det är ett fast objektiv. Jag tycker det är det bästa ridhusobjektivet, men iom att det är fast måste man då kunna röra sig i ridhuset istället för att zooma. Jag vill hellre ha en längre brännvidd för porträtt, jag har ett fast 100/2,8 som jag tycker är det bästa porträttobjektivet.
 
Sv: Objektiv.

*kl*

Är också amatörfotograf och undrar om Canon 50mm/1,4 är det fullständiga namnet på objektivet och om det är bra för porträttbilder? Har den ingen zoom om det endast står 50mm?

Jag har en Canon EOS 650D som jag köpte efter att ha suktat efter den i över ett år :D
Jag har ett Canon 50mm f/1.4 och det tar suveräna bilder, skärpan är otroligt skarp. Har använt det både på en Canon 1000D och en 70D, klockrent på båda. Passar bra till poträttfotografering, om man vill få till den där suddiga bakgrunden. Jag älskar mitt objektiv. :up:
 
Äger också ett Canon 50mm/1.4 och har tagit dessa tre bilder med det, jag tycker det är ett väldigt bra objektiv och kan även användas till annat än studiofotografering, men det har sitt esse i poträtt helt klart eller när man vill fånga en detalj:

augusta_ii_by_theredlightning-d4qh1f2.jpg


rest_in_peace__molle__by_theredlightning-d4gjw27.jpg


4a5b099caf187db56c580203642ad550-d3kyfoz.jpg
 
Sv: Objektiv.

Jag skulle välja 35/1.8 istället.

Jag har både 50/1.8 och 35/1.8 och efter det att jag köpte 35an har jag knappt använt 50an. 35 är en mycket trevligare brännvidd tycker jag. Man får inte heller lika ont i bakhuvudet eftersom man tenderar att backa in i saker hela tiden när man ska få med allt man vill när man använder 50 :p

Jag håller med om 35, det är mycket bättre och smidigare.

Och för en glad amatör är skillnaden mellan 1,8 och 1,4 inte värd prisskillnaden.
 
Inomhus använder jag ett Sigma 10 -20 mm. Tillsammans med ett polfilter så blir det även bra landskapsbilder.
Djurbilder och bilder på barn där använder jag canons eget 70-200 zom. då kommer man en bit ifrån och man kan få bra bilder. Med kameran fick jag 2 plastiga gluggar, ett 50mm och en zoomglugg. dessa använder jag sällan. Kameran en canon 7d är en luns men tål både stryk och har många möjligheter till egna inställningar.

De flesta bilderna på barn tas med en brännvidd på 70 mm
 
Sambon tröttnade på att jag inte kunde bestämma mig så han kom hem med ett f50 med orden "detta har du pratat mest om" :D

Än så länge gillar jag det även om jag förstår vad som menades med minskad huvudvärk av ett 35 ;)
 

Liknande trådar

Fritid Hilfe! Jag är sugen på ett nytt objektiv till min Nikon D90, och jag vet nog på ett ungefär vad jag vill ha för egenskaper men inte...
2
Svar
23
· Visningar
1 566
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 313
Senast: Korven
·
IT & mobiler Hejsan! Jag har nu haft min nikon d3200 i ca ett år, man fick 18-55 objektiv till men jag har nu tröttnat på det och vill gärna ha ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 391
Senast: Breaktown
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp