Objektiv Nikon???

Tassa

Trådstartare
Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55 objektiv som följde med. Nu har jag blivit sugen på ett 18-200. Kollade på ett Nikon AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G VRII, som jag mer än gärna skulle köpa, men dom är ju lite dyra för min plånbok... :cry:

Så det jag undrar är om någon vet om det finns billigare märken, men som funkar med min kamera? Vill ju att de flesta funktionerna ska fungera och som jag fattat det så gör det inte det om inte objektivet är kompatibelt med kameran.

Är nybörjade på systemkamera så jag har inte någon koll...
 
Sv: Objektiv Nikon???

Lite beroende på vilket kitobjektiv du har på din kamera så är det objektivet du tittat på i princip samma objektiv som det du redan har, fast med längre brännvidd. Det finns såklart en poäng i att slippa byta objektiv men annars kan du ju köpa ett 55-200 istället.

Sigma och Tamron är billigare än Nikons egna objektiv. Men du måste kolla att de är gjorda för Nikonkameror. Vad har du för budget?
 
Sv: Objektiv Nikon???

Kollade runt lite till igår och tänkte nog också att jag lika gärna kan köpa ett 55-200 istället. Fanns betydligt billigare. Egentligen hade jag nog inte tänkt att lägga mer än 2000. Tänkte väl att med ett 18-200 slipper man byta objektiv om man ska ta på olika motiv.
 
Sv: Objektiv Nikon???

Generellt är det så att ju mer superzoom, desto sämre bildkvalitét. Ett 18-200 är oftast tänkt att fungera tex som ett semesterobjektiv, då man kanske inte vill ha så mycket packning med sig.
Själva tanken med en systemkamera är att det är ett system som kan byggas ihop, man väljer de utrustningsdelar som passar just det fototillfället.
Själv kör jag nästan enbart med fast objektiv, alltså ingen zoom öht, just för att prioritera bildkvalitét.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en nikon D5100 kamera med ett objektiv som följde med vid köp för ett antal år sedan som duger fint till mig. Tyvärr så halkade...
Svar
7
· Visningar
415
Senast: Grazing
·
Fritid Hilfe! Jag är sugen på ett nytt objektiv till min Nikon D90, och jag vet nog på ett ungefär vad jag vill ha för egenskaper men inte...
2
Svar
23
· Visningar
1 563
Senast: YlvaG
·
IT & mobiler Jag ska få ett nytt objektiv till kameran och måste fråga om jag tänker rätt. Jag är en glad fotoamatör som äger en nikon d5100, har...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Tramptass
·
Äldre Jag ska flyga från Malmö till Stockholm på fredag och är inte en van flygare, så jag har inte riktigt koll på det här med handbagage...
Svar
12
· Visningar
5 338
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp