Objektivhjälp önskas!!

Sv: Objektivhjälp önskas!!

50mm är rätt lagom för att fota i ridhus när du står på banan. 35mm tycker iallafall jag är en för kort brännvidd.

35an anser jag för kort även fast du har dx sensor... jag skulle köra på 50mm objektivet, är helnöjd med det.

Det var det jag tänkte att jag kanske tycker att jag kommer för långt ifrån. Tänkte att jag ska ta med mig kameran och kolla i ridhuset. Måste ju kunna jämföra hur mycket det skiljer mellan att ha objektivet på 35 eller 50.

Vill även kunna använda objektivet vid andra tillfällen t ex inomhus och då kanske man kommer alldeles för nära med 50 mm objektivet?

Hur mycket skiljer det i ljusstyrka mellan objektiven? Är det något som jag skulle märka skillnad på som amatör?

Vill även kunna använda objektivet vid andra tillfällen t ex inomhus och då kanske man kommer alldeles för nära med 50 mm objektivet?
Det beror mest på vad du vill plåta inomhus. För porträtt tycker jag att 50 mm på ett digitalhus med dx-sensor (motsvarande ungefär 80 mm på ett analoghus) är alldeles lagom, men för mer allmän fotografering skulle jag vilja ha en betydligt kortare brännvidd på ett fast objektiv. Snarare nånstans runt 28 mm.
Hur mycket skiljer det i ljusstyrka mellan objektiven? Är det något som jag skulle märka skillnad på som amatör?
Det skiljer ett halvt bländarsteg, det är ingen halsbrytande skillnad men om man omsätter den i slutartid så motsvarar det skillnaden mellan att kunna använda 1/60 eller 1/90 sekund (eller 1/200 vs 1/300, eller... etc).
Jag hade nog sett 50 mm-objektivet som det mest tilltalande alternativet.

Fast är 50 mm objektivet värd det så mycket högre priset än vad 35 mm kostar?
50 mm objektivet säljs för runt 3800:- och 35 mm har jag hittat för 2100:-. 1700:- är ganska stor prisskillnad. Frågan är då om ni tycker att man får så mycket mer objektiv för 1700:- extra?

Jag har canons 50mm 1,8 usm II och jag rekomenderar det. Nu var det ju 1,4 på det du tittade på men brännvidden är ju densamma. Jag tycker det är lagom. Kan fota lite allt möjligt med det, men det blir ju mycket bilder på katterna inomhus med det. Så det är ju mest porträtt och då är det alldeles lagom. Kan lägga in lite exempelbilder på olika saker om du vill?

Jag har canons 50mm 1,8 usm II och jag rekomenderar det.
Tyvärr fungerar det nog inte så bra på TS Nikon D60... :crazy:

@TS: Om skillnaden är värd pengarna kan nog bara du själv bedöma, utifrån dina prioriteringar och din ekonomi. Jag hade försökt välja 50 mm objektivet, kanske finns det begagnat?

nikon har dylikt för ungefär samma pengar. dock vet jag inte om det funkar så bra till en d60, har det autofokusmotorn inbyggt i huset?

annars rekommenderar jag Sigma 50mm/1.4 ex dg HSM. bra optik!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka