Bukefalos 28 år!

Och när är män för utmanande klädda?

På sommaren arbetar jag i linne och shorts, har aldrig fått någon kommentar om det. Arbetar inom barnomsorgen.
Dock skämde jag ut mig en gång inför en kollega med annan kultur. Jag sa väl något i stil med ”vad varmt det måste vara att ha långärmat och jeans en dag som denna”. Hon svarade att hon inte tillåts visa så mycket hud som jag gjorde..
 
Den här gamla tanten tycker att det mest handlar om omfattningen av bar hud.
Sedan tror jag också att toleransen för slät ungdomlig hud är större än för slapp och rynkig mogen hud.

Kvinnobröst är sexualiserade. Det är inget jag kan ändra på. Alltså kan blottandet av merparten av dem väcka reaktioner.
Mäns bringor är inte sexualiserade på samma vis.

Det är inte rättvist och det är trist.

/tanten - som var med under sola-topless-eran

Agreed - från en annan topless-solare.


Bröst är sexualiserade här. Inte i länder där kvinnor går barbröstade i högre grad. Likaså är i princip hela kvinnorkroppen sexualiserad i vissa länder, och kroppen måste döljas från hårstrå till ankel.

Jag är lite tvehågsen i sånt här... det finns en poäng att kunna klädkoder. Samtidigt är det väldigt tröttsamt att det är just unga tjejer som alltid ska skammas och korrigeras. Barnkläder för ettåringar är olika i storlek beroende på om de riktas till pojkar eller flickor. Så redan flickbäbisar kläs i tajtare kläder, vilket följer med hela vägen till tonåren. Sedan blir omgivningen plötsligt förfasad för att flickorna har tajta kläder. :grin:

https://sverigesradio.se/artikel/6158589

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...d-pa-flick-och-pojkklader-trots-samma-storlek

En tröja i samma storlek från flick- och pojkavdelningen skiljer sig markant i både passform och faktisk storlek – något som visat sig begränsa flickors rörlighet.

Storlek 92 är tänk att passa barn i åldrarna ett och ett halvt till två år.
På Hennes & Mauritz kostar en vanligt t-shirt i den storleken 49.50, oavsett om det är på flick- eller pojkavdelningen. Men storlek 92 är inte lika stor för flickor som för pojkar – det skiljer nämligen flera centimeter.

Nyheter24 har besökt H&M och köpt två t-shirtar från barnavdelningen. En från flick- och en från pojk, båda i storlek 92, i samma material och till priset av 49.50.
Storleksskillnaden visade sig vara markant, trots att lappen i tröjan visar exakt samma siffra.
flickpojktroja2.jpg

Två t-shirtar från H&M i storlek 92.

Det skiljer omkring tre centimeter i längd och ärmarna på flicktröjan är flera centimeter kortare.
Det är sedan länge känt att tryck och färger på plagg från stora svenska kedjor är "små och söta" för flickor och "tuffa" för pojkar, men att det skiljer så mycket i storlek?
Förklaringen ligger inte i att pojkar och flickor i den åldern är olika stora – för det är de inte. Förklaringen ligger i stället i design och passform.

Flickor begränsas i sin lek
Enligt en granskning som Sveriges Radio P1:s program Plånboken gjort visar det sig att samma sak gäller för flera stora svenska kedjor, bland annat Lindex och Kappahl.

Anette Hellman, forskare vid Göteborgs universitet, har studerat hur kön skapas bland yngre barn på förskolan.

Hon berättar för P1 hur flickor begränsas i sin lek – på grund av sina kläder.
– Ett exempel var när barnen på förskolan skulle leka Batman. En pojke berättade att när en del av flickorna var med i leken så rörde de sig inte på samma sätt som pojkarna, de rörde sig inte som 'en riktig Batman', hoppade inte lika högt och tog inte ut svängarna på samma sätt.
Detta på grund av att flickorna har så snäva kläder.
flickpojktroja.jpg


En mamma som SR:s Plånboken intervjuat berättar om svårigheterna att hitta jeans till sin lilla flicka – jeans som faktiskt går att leka i. På kedjorna finns inga sådana byxor för flickor, bara för pojkar.
– När man tittar på barnkläder och på olikheter mellan kill- och tjejkläderna ser man att tjejkläderna mer är för att vara uppklädd och fin på ett annat sätt än vad killkläderna gör.

Kedjorna duckar frågor
När SR:s Plånboken konfronterar de stora klädkedjor där skillnaden i storlek mellan pojk- och flickkläder är markant får de inga vettiga svar.
Klädkedjorna menar att orsaken är stil och passform. Att plaggen till en början utgår från samma mått men att designen kan påverka att plaggen blir mindre.
Att kläderna påverkar hur barnen rör sig är det ingen som vill kommentera, i stället hänvisar de till att det är upp till föräldrarna att själva avgöra vilka kläder de vill köpa till sina barn.
 
Nja, Mark Bryan har gjort en grej av det och blir hyllad. Från (den väldigt seriösa källan *host) Vouge.

https://www.vogue.cz/clanek/vogue-cs-in-english/martin-vasa/the-higher-the-heels-the-closer-to-god


Visa bifogad fil 69152
Fast alltså, hyllad av Vogue/modekretsar är inte samma sak som universellt hyllad eller uppskattad. Nog är det inte lätt för de som överskrider gränserna. Hade jag klätt mig så där jag bor hade jag blivit misshandlad ganska fort, och det är jag långt ifrån ensam om.
 
Något väldigt intressant i såna här diskussioner är att då det pratas olämplighet med urringning hos kvinnor så jämförs det i princip alltid med män helt utan tröja. Att vi ser det som en lämplig jämförelse borde ju säga oss en del om skevheten där...

Jag dejtade ett tag en man som gärna klädde sig med väldigt mycket urringning, eller kavaj utan någonting under och det hände faktiskt att han inte fick komma in på vissa ställen. Tror att folk ganska ofta blir obekväma när män börjar ha mer kvinnliga kläder, då verkar det vara betydligt mer ok att vara "manlig" och gå utan tröja.
 
Agreed - från en annan topless-solare.


Bröst är sexualiserade här. Inte i länder där kvinnor går barbröstade i högre grad. Likaså är i princip hela kvinnorkroppen sexualiserad i vissa länder, och kroppen måste döljas från hårstrå till ankel.

Jag är lite tvehågsen i sånt här... det finns en poäng att kunna klädkoder. Samtidigt är det väldigt tröttsamt att det är just unga tjejer som alltid ska skammas och korrigeras. Barnkläder för ettåringar är olika i storlek beroende på om de riktas till pojkar eller flickor. Så redan flickbäbisar kläs i tajtare kläder, vilket följer med hela vägen till tonåren. Sedan blir omgivningen plötsligt förfasad för att flickorna har tajta kläder. :grin:

https://sverigesradio.se/artikel/6158589

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...d-pa-flick-och-pojkklader-trots-samma-storlek

En tröja i samma storlek från flick- och pojkavdelningen skiljer sig markant i både passform och faktisk storlek – något som visat sig begränsa flickors rörlighet.

Storlek 92 är tänk att passa barn i åldrarna ett och ett halvt till två år.
På Hennes & Mauritz kostar en vanligt t-shirt i den storleken 49.50, oavsett om det är på flick- eller pojkavdelningen. Men storlek 92 är inte lika stor för flickor som för pojkar – det skiljer nämligen flera centimeter.

Nyheter24 har besökt H&M och köpt två t-shirtar från barnavdelningen. En från flick- och en från pojk, båda i storlek 92, i samma material och till priset av 49.50.
Storleksskillnaden visade sig vara markant, trots att lappen i tröjan visar exakt samma siffra.
flickpojktroja2.jpg

Två t-shirtar från H&M i storlek 92.

Det skiljer omkring tre centimeter i längd och ärmarna på flicktröjan är flera centimeter kortare.
Det är sedan länge känt att tryck och färger på plagg från stora svenska kedjor är "små och söta" för flickor och "tuffa" för pojkar, men att det skiljer så mycket i storlek?
Förklaringen ligger inte i att pojkar och flickor i den åldern är olika stora – för det är de inte. Förklaringen ligger i stället i design och passform.

Flickor begränsas i sin lek
Enligt en granskning som Sveriges Radio P1:s program Plånboken gjort visar det sig att samma sak gäller för flera stora svenska kedjor, bland annat Lindex och Kappahl.

Anette Hellman, forskare vid Göteborgs universitet, har studerat hur kön skapas bland yngre barn på förskolan.

Hon berättar för P1 hur flickor begränsas i sin lek – på grund av sina kläder.
– Ett exempel var när barnen på förskolan skulle leka Batman. En pojke berättade att när en del av flickorna var med i leken så rörde de sig inte på samma sätt som pojkarna, de rörde sig inte som 'en riktig Batman', hoppade inte lika högt och tog inte ut svängarna på samma sätt.
Detta på grund av att flickorna har så snäva kläder.
flickpojktroja.jpg


En mamma som SR:s Plånboken intervjuat berättar om svårigheterna att hitta jeans till sin lilla flicka – jeans som faktiskt går att leka i. På kedjorna finns inga sådana byxor för flickor, bara för pojkar.
– När man tittar på barnkläder och på olikheter mellan kill- och tjejkläderna ser man att tjejkläderna mer är för att vara uppklädd och fin på ett annat sätt än vad killkläderna gör.

Kedjorna duckar frågor
När SR:s Plånboken konfronterar de stora klädkedjor där skillnaden i storlek mellan pojk- och flickkläder är markant får de inga vettiga svar.
Klädkedjorna menar att orsaken är stil och passform. Att plaggen till en början utgår från samma mått men att designen kan påverka att plaggen blir mindre.
Att kläderna påverkar hur barnen rör sig är det ingen som vill kommentera, i stället hänvisar de till att det är upp till föräldrarna att själva avgöra vilka kläder de vill köpa till sina barn.
Jag har två pojkar och en flicka som alla tre nu är tonåringar. Att ärva kläderna fick jag göra som barn och det fick mina barn också göra. Jag reagerade starkt på storleksskillnaden på flickkläderna och köpte därmed för stora kläder så att det skulle sitta bättre och pojkkläder till flickan eftersom de sitter bättre än flickkläder. Man ska kunna röra sig och leka och härja i sina kläder utan att begränsas av tighta kläder.

Så min dotter var väldigt "pojkig" som liten. Hon har inte lidit av det, men andra har påpekat att flickor ska ha klänning och rosa och spets... :D
 
Jag dejtade ett tag en man som gärna klädde sig med väldigt mycket urringning, eller kavaj utan någonting under och det hände faktiskt att han inte fick komma in på vissa ställen. Tror att folk ganska ofta blir obekväma när män börjar ha mer kvinnliga kläder, då verkar det vara betydligt mer ok att vara "manlig" och gå utan tröja.
Absolut. Men syftar mer på när folk ska motivera att det är rimligt att t.ex urringning inte är accepterat, så dras det ofta upp att ”jag vill inte se män utan tröja heller”.
 
Något väldigt intressant i såna här diskussioner är att då det pratas olämplighet med urringning hos kvinnor så jämförs det i princip alltid med män helt utan tröja. Att vi ser det som en lämplig jämförelse borde ju säga oss en del om skevheten där...
Men urringade tröjor på män ser ju så dumt ut så ingen använder det. På samma vis ser man inga kvinnor som går helt tröjlösa. Så då inget av detta har någon direkt motsvarighet att jämföra med så får man ställa dom mot varandra istället.
 
Men urringade tröjor på män ser ju så dumt ut så ingen använder det. På samma vis ser man inga kvinnor som går helt tröjlösa. Så då inget av detta har någon direkt motsvarighet att jämföra med så får man ställa dom mot varandra istället.

Fast jo. Motsvarigheten till barbröstade män är barbröstade kvinnor. Jag kan sträcka mig till kvinnor iklädda enbart bh eller liknande, eftersom det för många av oss (självklart inte alla) är sjukt obekvämt/opraktiskt att gå utan bh (pga bröstens form/storlek/beteende när en rör sig).

Det är för övrigt en relativt vanlig syn med män iklädda en skjorta som är uppknäppt nästan ner till naveln, alternativt helt öppen. Det får väl anses vara en rimlig motsvarighet till en djup urringning - det visar ju minst lika mycket hud och i samma område.
 
Vet ej. Det är ganska få sådana i byggsvängen och de som finns får tillräckligt mycket uppmärksamhet ändå, utan att behöva klä av sig. Men jag har svårt att tro att någon skulle klaga, inte minst för all skit han skulle få från övriga på arbetsplatsen i såna fall.
Var mer ute om det skulle vara jämlikt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 578
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp