Odlingslampa till förkultivering

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har redan börjat fundera på nästa sommar. Vi har planer på att köpa ett växthus där vi kommer att driva fram en del grönsaker för utplantering på friland men också för odling i växthuset. Jag har förstått det som att om man har ett kallväxthus så måste man så fröerna inomhus. I vårt lilla hus med små fönster (som under vinterhalvåeret redan är fulla med pelargoner) så är det inte lätt att driva fram så många plantor. De får för lite ljus. Jag har kollat på olika odlingslampor men det verkar inte helt lätt med vilket slags ljus, watt, lumen, avstånd till växterna osv. Jag planerar att driva fram en hel del olika plantor så det måste vara en belysning som räcker till många. Ett tag tänkte jag att man kanske kunde värma upp delar av växthuset till förkultivering men det verkar inte vara någon bra ide.

Så frågan är helt enkelt hur gör ni andra?
 
@Forest Autumn: Man kan hitta lampor med rätt ljus för en billig penning på eBay (bara man läst på vad det är man behöver). Det fungerade finfint för mig i år:

12751222_1124047920968493_169666744_n.jpg


De stod i fönstret som är mot vägen och jag fick veta i efterhand att grannarna hade varit väldigt fundersamma över vilka konstiga lampor jag hade :rofl: Skenet från dem är vidrigt, det gick inte att vara i köket med dem på. Å andra sidan äter jag alltid middag framför TV:n så det var inget problem. Att jag ville ha dem där är för att det är ett element under så jag behövde ingen separat värmematta :up:
 
Jag har hittat den här
http://www.willabgarden.se/produkt/armatur-hogtrycksnatrium/1899-1275
Den är på lika många watt som den som Sleepy länkar till men den räcker till en större odlingsyta. Sedan är det då ett annat ljus.
Jag vill nog gärna ha allt på samma plats och inte i fönster. Det kommer att ta upp för många fönster. Annars är det säkert ett alternativ med mindre lampor.

Att jag hade dem så där var för att jag inte hade något annat ställe som var varmt nog (gammalt hus - kallt på vintern :meh:). Skulle jag har större odlingar hade jag också anordnat något annat.
 
@Forest Autumn: Man kan hitta lampor med rätt ljus för en billig penning på eBay (bara man läst på vad det är man behöver). Det fungerade finfint för mig i år:

12751222_1124047920968493_169666744_n.jpg


De stod i fönstret som är mot vägen och jag fick veta i efterhand att grannarna hade varit väldigt fundersamma över vilka konstiga lampor jag hade :rofl: Skenet från dem är vidrigt, det gick inte att vara i köket med dem på. Å andra sidan äter jag alltid middag framför TV:n så det var inget problem. Att jag ville ha dem där är för att det är ett element under så jag behövde ingen separat värmematta :up:
Vet du ungefär hur mycket de drog i el?
Jag behöver inför nästa år, men vet att sambon kommer klaga över elen :D
 
Jag googlade "växtbelysning led" och fick mängder av träffar.

LED kostar ju nästan ingenting att driva så elräkningen torde förbli opåverkad?
 
Jag googlade "växtbelysning led" och fick mängder av träffar.

LED kostar ju nästan ingenting att driva så elräkningen torde förbli opåverkad?

Problemet är att LED ofta blir väldigt dyrt jämfört med lågenergi om man ska få rätt temperatur på ljuset samt rätt uteffekt (många LED snålkörs för att hålla längre). Det mesta på Aliexpress är jag väldigt tveksam till. När jag letade runt i vintras fick jag mest pang för pengarna med lågenergi.

På den här sidan finns mycket matnyttigt vad gäller växtbelysning: http://www.shaggkvist.se/2013/01/01/led-81-kontra-lysror-farg-840-965/
 
Problemet är att LED ofta blir väldigt dyrt jämfört med lågenergi om man ska få rätt temperatur på ljuset samt rätt uteffekt (många LED snålkörs för att hålla längre). Det mesta på Aliexpress är jag väldigt tveksam till. När jag letade runt i vintras fick jag mest pang för pengarna med lågenergi.

På den här sidan finns mycket matnyttigt vad gäller växtbelysning: http://www.shaggkvist.se/2013/01/01/led-81-kontra-lysror-farg-840-965/
Och lågenergi torde inte heller märkbart påverka elräkningen :)

(Jämfört med att t.ex. blåsa håret torrt med fönen, ha långlagad mat i ugnen etc.)
 
Och lågenergi torde inte heller märkbart påverka elräkningen :)

(Jämfört med att t.ex. blåsa håret torrt med fönen, ha långlagad mat i ugnen etc.)

Som sagt, jag räknade inte men inte var det värre än vanligt. Nästa år ska jag fixa ordentliga armaturer också.

Edit: Föna håret?! Vad är det?! :confused: :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Wille
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 138
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 534
Hemmet Jag har över 30 fönster som jag fått från ett hotell vid ett fönsterbyte, de är dubbla och jag har tänkt bygga nytt växthus av dem. Nu...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp