Trädgårdsdrömmar

Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var jag och tittade till dem. Hjärtvalnöten 'Kalmar' tyckte jag såg lite ynklig ut, men verkade vara vid liv. Jag borde ha täckt marken med löv runt den men det blev inte av. Bixbyvalnöten 'Kenworthy' (som är köpt som grå valnöt men som inte är det) såg ut att vara i bättre form. Den har fått ett lövtäcke runt sig. Sen har jag en äkta kvitten 'Vranja' som ska vara härdig till zon 2 men som nu förväntas överleva i min zon 4. Får se hur det går med den saken.

Idag såg jag en som sålde kaki som skulle tåla ner till -24 grader. Jag blev sugen så klart. Men samtidigt sa säljaren att den nog bara klarade sig till zon 3 som mest. Nåväl, jag kan skaffa en sådan när jag byggt mig ett nergrävt växthus och ha den där. Är så sjukt sugen på att bygga ett sådant.

Och så hoppas jag att mina valnötter gror till våren. Det är en spänd väntan. Jag har ju strandkålsfrön på groning också men såg igår att något djur rotat runt i några av krukorna. Attans liksom. Men jag hoppas på att få många plantor ändå. Sådde ju 70 frön.

Och så har jag nyplanterade persikor i trädgården. 3 stycken faktiskt. 2 'Riga' och 1 'Frost'. En 'Riga' blev ju illa åtgången förra vintern i jordkällaren. Den har ändå överlevt på pin kiv så jag planterade den. Och de andra två persikoträden köpte jag bara för att kompensera med råge. Hoppas på att de klarar vintern bra.

Jag har ju också tänkt att jag skulle bygga en pergola mot södersidan av huset, men vet inte om det är en bra idé. Platsen kanske passar bättre för något känsligt som jag kan tänkas vilja ha och som behöver utrymme.

Hasselnötsbuskar kan jag nog inte få för många av. Jag planterade två stycken förra året. Mycket osäkert om de överlever för de var verkligen inte i bra skick när jag köpte dem och de försämrades ytterligare sen efter plantering. Får nog höra med säljaren om de har någon etableringsgaranti om de inte klarar sig.

Jag är sugen på att köpa mullbär också. Men har ju inte en susning om var jag skulle kunna tänka mig att plantera dem. Tomten är för liten. Kanske går om jag tar bort balsampopplarna. Eller den där jäkla finnsliden jag har. Den är inte kul så den vill jag ha bort. Där växer även en aster som aldrig riktigt hinner blomma så den kan också tas bort (eller skickas till Skåne där någon kan ha glädje av den.)

Har ju köpt frön av pimpernöt också. Några har jag redan sått kallt ute på verandan. Några tänkte jag blanda med sand i en påse och lägga in i kylen fram till våren då jag tänkte så dem. Och så får några sås som vanligt inomhus. Jag har ju ingen aning om hur pimpernötsfrön ska hanteras så jag får prova med lite olika sätt.

Sen har jag ett antal lönnar i krukor ute i farstun. Det är fröplantor som jag räddade i somras. Jag hoppas att de överlever vintern och att jag kan plantera ut dem i min skogsträdgård. De är ju små och ynkliga så jag skulle behöva fler större lönnar. Jag har några som jag kan gräva upp i trädgården. Lönnar är bra för skogsträdgården då de ökar bördigheten.

Jag borde köpa lite silverbuskar också. Och kanske havtorn. Havtornsmarmelad är jättegott.

Och så rosenkvitten. Jag har en planta på tomten men den ger aldrig frukt. Antagligen för att den inte har en kompis.

Ja, det finns egentligen hur mycket som helst att grotta med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har länge varit intresserad av skogsträdgård och har utforskat detta område, samt köpt en del växter för att utveckla min egen lilla...
Svar
7
· Visningar
1 046
Senast: åke
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har...
2
Svar
31
· Visningar
5 503
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp