Bukefalos 28 år!

Ökad framåtbjudning?

M

Micklotte

Hej!
Jag har ett sto på 6 år som jag nyss börjat hoppa igen.
När jag köpte henne var hon grundinriden och löshoppad. Jag hoppade in henne och kände att hon tyckte inte att banhoppning var speciellt roligt.
Det är egentligen inget problem med henne, men tänkte ändå fråga om någon har en idé om hur jag kan öka framåtbjudningen på henne?
I skogen hoppar hon med stor kapacitet och är väldigt framåt, men på banan vill hon inte riktigt bjuda mot hindren, och hoppar väldigt slarvigt, trots sin stora kapacitet.

Hon är igenomkollad på klinik utan några anmärkningar, och sadeln är väl utpassad och hon har aldrig varit skadad förr.

Vad tycker ni att jag ska göra? Avstå från hoppningen ett tag eller föröka ta tag i "problemet" (med hjälp av en tränare)?

Tacksam för svar!:)
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Om hon hoppar bra i skogen och är bra annars så kan du nog utesluta att det är något fysiskt "fel".

Jag hade nog gjort så att jag hade lagt banhoppningen lite "på hyllan" de närmsta veckorna och gjort något annat helt enkelt. Hoppa lite i skogen om hon nu tycker att det är kul och du vill fortsätta träna hoppning lite. Men fokusera på något annat än hoppning under 1-2 månader.. sen går du tillbaka till hoppningen och provar igen. Hästarna kan behöva lite vila ibland eller bara göra något annat :)

Har själv en häst som jag red mycket i ridhuset i vintras. I början gick han verkligen hur bra som helst! men sen tröttnade han lite.. sen var jag inte i ridhuset på 2 månader kanske, men tränade samma saker fast på annan plats, och när jag sedan efter dem där 2månaderna skulle rida i ridhuset igen så var han som vanligt igen.
Att göra något annat ett tag eller lite miljö byte kan göra mycket!
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Sen tycker jag att du också ska ta kontakt med tränare. Alla behöver rida för tränare med jämna mellanrum! :) även om man inte har något specifikt problem. men det behövs för att man ska utvecklas
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Tack så mycket för svaret, ska se om det blir bättre efteråt :)
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Eftersom att hästen visar mer framåtbjudning i skogen tyder det på att hon är ointresserad på banan. Bygg upp ett intresse genom t.ex. roliga övningar. Tycker också att du ska tänka över din egen ridning, du kanske är mer positiv när du rider utanför banan?
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Det kanske hade hjälpt att bara hoppa små hinder och mycket studs och teknik? För tränare brukar alltid vara det bästa.
Som någon tidigare sa skulle det kanske hjälpa att lägga banhoppningen på hyllan ett tag och göra lite annat, hästen kanske behöver stärka sig för att verkligen orka?


Korven: Kan inte se länken.
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

En hint till vad man inte ska tro på? Är ju svårt att ge nån form av råd när man inte får reda på hela sanningen...
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Hej!

Jag känner igen mig otroligt mycket i vad du säger, har nämligen EXAKT likadant problem. Jag hoppade för min tränare senast idag, de tipsen jag fick var:
*Mycket cavaletti och bommar, så hon får tänka.
Ex. 2 bommar med 20meters avstånd, träna att korta och läng galoppen, variera mellan 4-8 galoppsprång.
*Travhoppa, med en markbom innan på 2,5meter framför, då får hon tänka.
*Rid på volt, jobba med ställningar, öka galoppen/traven samt korta galoppen/traven.

Dessa övningar funkar för oss väldigt bra!
Lycka till! KRAM Nicole
 
Sv: Ökad framåtbjudning?

Genom att träna tempoväxlingar så får hon mer motor i bakbenen och hoppar av bättre och slarvar inte :-) Gör många roliga övningar som hon får tänka lite på :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp