Ökade bränslepriser pga kriget (utbruten från Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget)

Nu blev det en egen tråd 🙂

Om vi ska driva igenom sanktioner för rysk gas så kommer elpriserna att stiga. Är vi beredda på att göra den uppoffringen för att sätta press på Ryssland? Jag hoppas det.
Vet faktiskt inte riktigt.
Ärligt så är jag inte sugen på att inte ha råd att ha kvar jobbet om inte staten inte hjälper till.
 
Om du syftar på mig, så var min mening inte att höja bränsleskatten.

Däremot är min syn att det måste finnas ett alternativt sätt att finansiera all välfärd om man kräver att en skatt kraftigt sänks eller tas bort då råvarupriserna höjs. Om priset för konsumenten ska hållas oförändrat vid en viss nivå oavsett marknadspriset så är enda alternativet att sänka skatten. Regeringen kan inte påverka världspriset på olja.

Oljepriset är nu över 100 dollar per fat. 2020 var oljepriset var 35-60 dollar per fat.

Nu är ju oljepriset väldigt högt. Det är framförallt det som driver upp bensinpriserna.
Nej det är det inte alls. 2009 låg oljepriset på $136.05 . Då var bensinpriset 12,97 motsvarar 13,97 idag.
Hittar du nåt pris i sverige under 15 spänn idag så tanka. Resten är skatt, reduktionsplikt, koldioxidskatt och moms.
Hur förklarar du det, med hänsyn till "det höga oljepriset" du förfäktar?
 
Nej det är det inte alls. 2009 låg oljepriset på $136.05 . Då var bensinpriset 12,97 motsvar 13,
Oljepriserna fluktuerar beroende på vad som händer i världen.

Citerar angående 2020:

"On April 20, 2020, the front-month May 2020 WTI crude contract dropped 306%, or $55.90, for the session, to settle at negative $37.63 a barrel on the New York Mercantile Exchange."

Men jag vet inte om det här är en diskussion jag kommer någonvart i, eftersom det finns debattörer som bestämt sig för att det är regeringens fel att bensinen är dyr och därmed basta.

Men ni som vill ha sänkt bensinskatt när råoljan är dyr: ska skatten stiga i motsvarande grad när spotpriset på olja sjunker? Är det vad ni tänker er?
 
Tyskland har redan stoppat Nord stream 2 som var klar att tas i drift vid invasionen. Jag tror inte elpriserna kommer bli högre än de var i vintras, det går bara att köra fullt på likströmsförbindelserna till kontinenten oavsett pris och det är lägre förbrukning nu när det inte är lika kallt. Vår gasimport är relativt liten.

Det lät igår som att bl a tyskarna inte var så pigga på att strypa handeln med rysk gas, så det är bra om de ändrat sig nu.

Jag räknar tyvärr med att Putin inte kommer att ge sig så snabbt och att stoppet för rysk gas kan komma att behöva ligga kvar även nästa vinter.
 
En annan sak som man även kan betänka är att Ryssland är en stor producent av olja.

Det är inte otänkbart att Ryssland svarar med exportstopp till väst efter inledda sanktioner.
 
Jag jag blev helt mörkrädd när jag läste och räknade på den. Jag har tittat på vad det kostar att leasa elbil och skulle behöva titta på att byta jobb för att kunna få runt det utan att bli fattig (alltså på riktigt). Det som tar emot är att jag trivs så bra med mitt jobb och har mått så fruktansvärt dåligt med andra jobb genom åren.
Jag leasar elbil. Det blir en billigare totalkostnad mot när jag ägde en 6 år bensinbil som ändå ansågs som ekonomisk.
 
Oljepriserna fluktuerar beroende på vad som händer i världen.

Citerar angående 2020:

"On April 20, 2020, the front-month May 2020 WTI crude contract dropped 306%, or $55.90, for the session, to settle at negative $37.63 a barrel on the New York Mercantile Exchange."

Men jag vet inte om det här är en diskussion jag kommer någonvart i, eftersom det finns debattörer som bestämt sig för att det är regeringens fel att bensinen är dyr och därmed basta.

Men ni som vill ha sänkt bensinskatt när råoljan är dyr: ska skatten stiga i motsvarande grad när spotpriset på olja sjunker? Är det vad ni tänker er?
Så även fast bensin/diesel är dyrast i världen (åtminstone förra veckan) så tycker du att svenska folket ska bära den kostnaden och bara hålla käften? Du får ursäkta men jag håller inte med dig.
(om dom inte drar tunnelbanan så vi här nere kan nyttja den.)
 
Så även fast bensin/diesel är dyrast i världen (åtminstone förra veckan) så tycker du att svenska folket ska bära den kostnaden och bara hålla käften? Du får ursäkta men jag håller inte med dig.
(om dom inte drar tunnelbanan så vi här nere kan nyttja den.)
Har du ett konstruktivt argument eller bara okvädningsord?

Och jag ogillar att du lägger ord i min mun!
 
Tyskland har redan stoppat Nord stream 2 som var klar att tas i drift vid invasionen. Jag tror inte elpriserna kommer bli högre än de var i vintras, det går bara att köra fullt på likströmsförbindelserna till kontinenten oavsett pris och det är lägre förbrukning nu när det inte är lika kallt. Vår gasimport är relativt liten.
Sveriges gasimport är liten. Det finns andra EU-länder som använder mycket gas, från Ryssland. Om de inte kommer få gas från Ryssland så behöver de el från annat håll, då kommer antagligen elpriserna stiga i Sverige också eftersom elmarknaden är ”gemensam” för EU/Europa.
Eller?
 
Jag jag blev helt mörkrädd när jag läste och räknade på den. Jag har tittat på vad det kostar att leasa elbil och skulle behöva titta på att byta jobb för att kunna få runt det utan att bli fattig (alltså på riktigt). Det som tar emot är att jag trivs så bra med mitt jobb och har mått så fruktansvärt dåligt med andra jobb genom åren.
Att installera en riktig laddbox är en spännande kostnad. Ofta behövs det dras en ny fas till laddboxen.
Få arbetsplaster, bostadsrättsföreningar, hyresbostäder eller hushåll råd med installationen av boxarna. Elbilarnas laddning ligger mycket på den privata personen, det lilla hushållets ekonomiska förmåga att investera i laddboxen. Till skillnad för besin och dieseltankning som är en mera lättillgänglig "påfyllning".
 
Det lät igår som att bl a tyskarna inte var så pigga på att strypa handeln med rysk gas, så det är bra om de ändrat sig nu.

Jag räknar tyvärr med att Putin inte kommer att ge sig så snabbt och att stoppet för rysk gas kan komma att behöva ligga kvar även nästa vinter.
Nej, det är klart de inte är så pigga på det då de stänger ner all kärnkraft nu och de har svårt att distribuera sin egen vindkraftsel till industrierna som tidigare matades med kärnkraftsel. Putin är nog inte heller så glad även om han kan sälja mycket till Kina istället för Europa, men får han även problem med SWIFT trots att Tyskland inte vill slänga ut dem kommer det bli kännbart.

Sveriges gasimport är liten. Det finns andra EU-länder som använder mycket gas, från Ryssland. Om de inte kommer få gas från Ryssland så behöver de el från annat håll, då kommer antagligen elpriserna stiga i Sverige också eftersom elmarknaden är ”gemensam” för EU/Europa.
Eller?
Det går inte att distribuera mer el på en ledning än vad det finns kapacitet för bara för att priset är högt. Oskarshamn 3 planeras återstarta till veckan och våren innebär både mer vindkraft och ökade tillrinningar i älvarna = mer vattenkraft = lägre priser. Vår gasimport kommer från Danmark.
 
Jag bytte precis jobb. Från 10 mil/arbetspass till 2. Så OTROLIGT lättad över att jag tog det beslutet tidigare i vintras.
Ändå är jag orolig för om jag kommer kunna ha råd ta mig till jobbet. Jag kan inte jobba hemifrån.
10 km är för långt för mig att cykla, på dessutom dåliga eller obefintliga vägar.
Det går lokaltåg...förutom nu, för tågen är trasiga och varit så sen sommaren. Bussar ersätter, ibland.
Det vi får se över nu är om vi kan samåka. Eller om jag råkar hitta en kollega som har samma schema som jag och som, i pandemins spår, är villig att samåka. Jag blir då begränsad till att inte kunna hämta dottern efter jobbet.
Jag vet inte heller om jag har råd att åka till stallet, 15 km bort. Har letat stallplats närmare, men inte hittat något som funkar för oss (av de få alternativ som finns).
Jag kan ju bara glömma yoga och annat "onödigt" inne i stan, två mil bort. Och att träffa familj, vänner och släkt som bor en bit bort är ju bara att lägga ner nu. För jag kan inte ta tåget alla gånger.

Jag lägger även ner nu att söka viss sjukvård. Det är för långt för att åka dit. Jag tycker inte det är värt bränslekostnaden. Nej, jag kan inte åka dit med kollektivtrafiken. Bl a pga trasiga tåg.

Vår mat kommer bli dyrare. Alla transportkostnader skjuter i höjden.
Hojta om du behöver stallhjälp,jag har ju gångavstånd även om jag hellre kör bil
 
Att installera en riktig laddbox är en spännande kostnad. Ofta behövs det dras en ny fas till laddboxen.
Få arbetsplaster, bostadsrättsföreningar, hyresbostäder eller hushåll råd med installationen av boxarna. Elbilarnas laddning ligger mycket på den privata personen, det lilla hushållets ekonomiska förmåga att investera i laddboxen. Till skillnad för besin och dieseltankning som är en mera lättillgänglig "påfyllning".
En privat box, för 1 bil är inte oöverkomligt dyr att installera.

"För att ladda din bil säkert hemma behöver du köpa en laddstation samtidigt som du köper din elbil. En laddstation kan vara antingen en laddbox eller laddstolpe som har ett eller flera ladduttag/laddpunkter. En laddbox kostar ungefär mellan 12 000 och 20 000 kr för utrustning och installation. En laddstolpe kostar ungefär mellan 20 000 och 50 000 kronor för utrustning och installation. "

https://energiradgivningen.se/ladda-din-elbil-hemma/
 
En privat box, för 1 bil är inte oöverkomligt dyr att installera.

"För att ladda din bil säkert hemma behöver du köpa en laddstation samtidigt som du köper din elbil. En laddstation kan vara antingen en laddbox eller laddstolpe som har ett eller flera ladduttag/laddpunkter. En laddbox kostar ungefär mellan 12 000 och 20 000 kr för utrustning och installation. En laddstolpe kostar ungefär mellan 20 000 och 50 000 kronor för utrustning och installation. "

https://energiradgivningen.se/ladda-din-elbil-hemma/

Det var inte oöverkomligt ens för två, jag installerade en dubbelbox (alltså två uttag på en box, eftersom här står tre elbilar). Nu gjorde vi mycket jobb själv, men det tog inte mer än tre timmars handkraft och en timme elektriker. Och det går att få bidrag för.
 
Så även fast bensin/diesel är dyrast i världen (åtminstone förra veckan) så tycker du att svenska folket ska bära den kostnaden och bara hålla käften? Du får ursäkta men jag håller inte med dig.
(om dom inte drar tunnelbanan så vi här nere kan nyttja den.)

Nu vet jag inte var du bor, men är du beredd att betala skatten som krävs för att regionen skulle bygga tunnelbana i det område där du bor?
 
Nej, det är klart de inte är så pigga på det då de stänger ner all kärnkraft nu och de har svårt att distribuera sin egen vindkraftsel till industrierna som tidigare matades med kärnkraftsel. Putin är nog inte heller så glad även om han kan sälja mycket till Kina istället för Europa, men får han även problem med SWIFT trots att Tyskland inte vill slänga ut dem kommer det bli kännbart.


Det går inte att distribuera mer el på en ledning än vad det finns kapacitet för bara för att priset är högt. Oskarshamn 3 planeras återstarta till veckan och våren innebär både mer vindkraft och ökade tillrinningar i älvarna = mer vattenkraft = lägre priser. Vår gasimport kommer från Danmark.

Ok, det var SWIFT jag hörde om, att tyskarna inte ville stänga ute Ryssland från det för att de då inte skulle kunna handla gas. Men om jag förstod dig rätt så har de redan stängt gasen, oberoende av SWIFT?

Om det blir elbrist i Europa så kommer ju exporten att gå fullt fler dagar på året vilket driver upp elpriset även i Sverige, till skillnad mot när det är överskott på billig el på kontinenten.
 
Hojta om du behöver stallhjälp,jag har ju gångavstånd även om jag hellre kör bil
Tack, verkligen.
Har helinackodering med bonus, så just nu handlar det om att det ska kännas värt pengarna för full service kontra antal gånger jag hinner umgås med hästen. Jag behöver alltså inte ut, egentligen...men vad har jag då hästen till?
 
En privat box, för 1 bil är inte oöverkomligt dyr att installera.

"För att ladda din bil säkert hemma behöver du köpa en laddstation samtidigt som du köper din elbil. En laddstation kan vara antingen en laddbox eller laddstolpe som har ett eller flera ladduttag/laddpunkter. En laddbox kostar ungefär mellan 12 000 och 20 000 kr för utrustning och installation. En laddstolpe kostar ungefär mellan 20 000 och 50 000 kronor för utrustning och installation. "

https://energiradgivningen.se/ladda-din-elbil-hemma/

För mig är det en hög kostnad som skulle ta ett tag att spara ihop till, utöver att det med dagens priser skulle kosta mig ~ 1000 kr mer i månaden att leasa och ladda en elbil med det behov jag har idag, om jag väljer en billig elbil. Att köpa en skulle öka kostnaderna avsevärt mer.
 
Jag har lite svårt att förstå argumentet att man inte har råd att jobba för att drivmedelspriserna och elen kostar för mycket. Man har ju inte mer pengar som arbetslös, snarare mindre. Visst, ska man inte till jobbet så slipper man tanka bilen, men elen och andra kostnader (som maten) kommer att kosta precis lika mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp