Ökade bränslepriser pga kriget (utbruten från Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget)

Det konstiga är att andra länder försöker minimera skadorna på folks plånböcker men inte våran regering.
Bensin/dieselpriset är i taket, elpriset likaså men vår regering har inget intresse för sitt egna folk.
Mystiskt, faktiskt.
Vad ska regeringen göra åt bensinpriserna när oljepriset är över 100 dollar/fat?

Tyvärr är det inte regeringen som sätter priserna på varken el, bensin, bananer, gräsklippare eller något annat. Marknaden styr.
 
Vad ska regeringen göra åt bensinpriserna när oljepriset är över 100 dollar/fat?

Tyvärr är det inte regeringen som sätter priserna på varken el, bensin, bananer, gräsklippare eller något annat. Marknaden styr.
Skatt, energiskatt koldioxidskatt och moms på hela klabbet. Kanske dags att ge folk liiite mindre skatt på nödvändiga varor? (om tunnelbanan inte råkar gå just där du bor)
 
Skatt, energiskatt koldioxidskatt och moms på hela klabbet. Kanske dags att ge folk liiite mindre skatt på nödvändiga varor? (om tunnelbanan inte råkar gå just där du bor)
Och hur ska det intäktsbortfallet i statskassan kompenseras? Ska vi slopa maten i skolan eller på äldreboendena?

Eller ska vi sluta handlägga bygglov? Avskeda 1000 poliser? Ställa in alla operationer i 2 månader? Inte betala barnbidrag i en månad eller två?
 
Och hur ska det intäktsbortfallet i statskassan kompenseras? Ska vi slopa maten i skolan eller på äldreboendena?

Eller ska vi sluta handlägga bygglov? Avskeda 1000 poliser? Ställa in alla operationer i 2 månader? Inte betala barnbidrag i en månad eller två?

Jag är så grymt fascinerad över att vissa inte ser konsekvenserna av ett hela tiden ökande bränslepris! De negativa konsekvenserna för samhället alltså.
Om de hela tiden höjda skatterna gick till att hjälpa folk kunna köpa och äga elbilar, fine. Men istället tror man att höjda bränsleskatter och mindre i plånboken, ska få folk att tidigare kunna köpa fortfarande VÄLDIGT dyra elbilar?
Med det sagt, ja, barnbidraget borde definitivt ses över.
 
Jag är så grymt fascinerad över att vissa inte ser konsekvenserna av ett hela tiden ökande bränslepris! De negativa konsekvenserna för samhället alltså.
Om de hela tiden höjda skatterna gick till att hjälpa folk kunna köpa och äga elbilar, fine. Men istället tror man att höjda bränsleskatter och mindre i plånboken, ska få folk att tidigare kunna köpa fortfarande VÄLDIGT dyra elbilar?
Med det sagt, ja, barnbidraget borde definitivt ses över.
Jag bytte precis jobb. Från 10 mil/arbetspass till 2. Så OTROLIGT lättad över att jag tog det beslutet tidigare i vintras.
Ändå är jag orolig för om jag kommer kunna ha råd ta mig till jobbet. Jag kan inte jobba hemifrån.
10 km är för långt för mig att cykla, på dessutom dåliga eller obefintliga vägar.
Det går lokaltåg...förutom nu, för tågen är trasiga och varit så sen sommaren. Bussar ersätter, ibland.
Det vi får se över nu är om vi kan samåka. Eller om jag råkar hitta en kollega som har samma schema som jag och som, i pandemins spår, är villig att samåka. Jag blir då begränsad till att inte kunna hämta dottern efter jobbet.
Jag vet inte heller om jag har råd att åka till stallet, 15 km bort. Har letat stallplats närmare, men inte hittat något som funkar för oss (av de få alternativ som finns).
Jag kan ju bara glömma yoga och annat "onödigt" inne i stan, två mil bort. Och att träffa familj, vänner och släkt som bor en bit bort är ju bara att lägga ner nu. För jag kan inte ta tåget alla gånger.

Jag lägger även ner nu att söka viss sjukvård. Det är för långt för att åka dit. Jag tycker inte det är värt bränslekostnaden. Nej, jag kan inte åka dit med kollektivtrafiken. Bl a pga trasiga tåg.

Vår mat kommer bli dyrare. Alla transportkostnader skjuter i höjden.
 
Jag bytte precis jobb. Från 10 mil/arbetspass till 2. Så OTROLIGT lättad över att jag tog det beslutet tidigare i vintras.
Ändå är jag orolig för om jag kommer kunna ha råd ta mig till jobbet. Jag kan inte jobba hemifrån.
10 km är för långt för mig att cykla, på dessutom dåliga eller obefintliga vägar.
Det går lokaltåg...förutom nu, för tågen är trasiga och varit så sen sommaren. Bussar ersätter, ibland.
Det vi får se över nu är om vi kan samåka. Eller om jag råkar hitta en kollega som har samma schema som jag och som, i pandemins spår, är villig att samåka. Jag blir då begränsad till att inte kunna hämta dottern efter jobbet.
Jag vet inte heller om jag har råd att åka till stallet, 15 km bort. Har letat stallplats närmare, men inte hittat något som funkar för oss (av de få alternativ som finns).
Jag kan ju bara glömma yoga och annat "onödigt" inne i stan, två mil bort. Och att träffa familj, vänner och släkt som bor en bit bort är ju bara att lägga ner nu. För jag kan inte ta tåget alla gånger.

Jag lägger även ner nu att söka viss sjukvård. Det är för långt för att åka dit. Jag tycker inte det är värt bränslekostnaden. Nej, jag kan inte åka dit med kollektivtrafiken. Bl a pga trasiga tåg.

Vår mat kommer bli dyrare. Alla transportkostnader skjuter i höjden.

Jag är rädd att jag inte kommer trivas. Jag trivs så otroligt bra där jag jobbar nu. Att åka kollektivt till jobbet är inte möjligt eftersom jag oftast kör första bussarna själv. På sikt riskerar detta påverka bl.a kollektivtrafiken genom att förarna inte har råd att ta sig till jobbet. Utöver höjda biljettpriser för att kompensera höjda bränslekostnader, riskerar de som åker kollektivt få sämre utbud och större antal inställda turer pga förarbrist. Vilket ju såklart kommer påverka vården negativt. Tvärtemot vad ovan tar upp som nått positivt med höjd bränsleskatt.
 
Jag är rädd att jag inte kommer trivas. Jag trivs så otroligt bra där jag jobbar nu. Att åka kollektivt till jobbet är inte möjligt eftersom jag oftast kör första bussarna själv. På sikt riskerar detta påverka bl.a kollektivtrafiken genom att förarna inte har råd att ta sig till jobbet. Utöver höjda biljettpriser för att kompensera höjda bränslekostnader, riskerar de som åker kollektivt få sämre utbud och större antal inställda turer pga förarbrist. Vilket ju såklart kommer påverka vården negativt. Tvärtemot vad ovan tar upp som nått positivt med höjd bränsleskatt.
Om du syftar på mig, så var min mening inte att höja bränsleskatten.

Däremot är min syn att det måste finnas ett alternativt sätt att finansiera all välfärd om man kräver att en skatt kraftigt sänks eller tas bort då råvarupriserna höjs. Om priset för konsumenten ska hållas oförändrat vid en viss nivå oavsett marknadspriset så är enda alternativet att sänka skatten. Regeringen kan inte påverka världspriset på olja.

Oljepriset är nu över 100 dollar per fat. 2020 var oljepriset var 35-60 dollar per fat.

Nu är ju oljepriset väldigt högt. Det är framförallt det som driver upp bensinpriserna.
 
Om du syftar på mig, så var min mening inte att höja bränsleskatten.

Däremot är min syn att det måste finnas ett alternativt sätt att finansiera all välfärd om man kräver att en skatt kraftigt sänks eller tas bort då råvarupriserna höjs. Om priset för konsumenten ska hållas oförändrat vid en viss nivå oavsett marknadspriset så är enda alternativet att sänka skatten. Regeringen kan inte påverka världspriset på olja.
Oljepriset är nu över 100 dollar per fat. 2020 var oljepriset var 35-60 dollar per fat.

Nu är ju oljepriset väldigt högt. Det är framförallt det som driver upp bensinpriserna.

Min syn är att det, utöver höga skatter, krävs folk som ser till att välfärden funkar. Ju högre bränslepris, desto större påverkan på folket, desto större påverkan på välfärden. För hur tänker du att dessa 1000 poliser eller operationer ska kunna upprätthållas om de som ska utföra dom inte har råd att ta sig till jobbet?
 
Min syn är att det, utöver höga skatter, krävs folk som ser till att välfärden funkar. Ju högre bränslepris, desto större påverkan på folket, desto större påverkan på välfärden. För hur tänker du att dessa 1000 poliser eller operationer ska kunna upprätthållas om de som ska utföra dom inte har råd att ta sig till jobbet?
Jag tycker det är på tiden att de höjer reseavdraget, jag vet inte hur många år det legat stilla på 18:50? Nej, jag tycker iofs inte att det är så lyckat att först höja skatterna, sen avdragen och bidragen, men då är det iaf resor till och från arbetet som främjas och inte "nöjesåkande".
 
Jag tycker det är på tiden att de höjer reseavdraget, jag vet inte hur många år det legat stilla på 18:50? Nej, jag tycker iofs inte att det är så lyckat att först höja skatterna, sen avdragen och bidragen, men då är det iaf resor till och från arbetet som främjas och inte "nöjesåkande".

Ja, det går säkert att lösa på något vis. Den nya avdragsmodellen gör väl tvärtom, sänker ersättningen ännu mer. Om den nu klubbas igenom.
 
Ja, det går säkert att lösa på något vis. Den nya avdragsmodellen gör väl tvärtom, sänker ersättningen ännu mer. Om den nu klubbas igenom.

Jag jag blev helt mörkrädd när jag läste och räknade på den. Jag har tittat på vad det kostar att leasa elbil och skulle behöva titta på att byta jobb för att kunna få runt det utan att bli fattig (alltså på riktigt). Det som tar emot är att jag trivs så bra med mitt jobb och har mått så fruktansvärt dåligt med andra jobb genom åren.
 
Min syn är att det, utöver höga skatter, krävs folk som ser till att välfärden funkar. Ju högre bränslepris, desto större påverkan på folket, desto större påverkan på välfärden. För hur tänker du att dessa 1000 poliser eller operationer ska kunna upprätthållas om de som ska utföra dom inte har råd att ta sig till jobbet?
Det här blir mitt sista inlägg om skattepolitik i allmänhet och bensinskatter i synnerhet eftersom jag föredrar att tråden inte svävar ut i det.

Precis som @Mia_R tycker jag att avdragen för arbetsresor ska höjas.
 
Jag jag blev helt mörkrädd när jag läste och räknade på den. Jag har tittat på vad det kostar att leasa elbil och skulle behöva titta på att byta jobb för att kunna få runt det utan att bli fattig (alltså på riktigt). Det som tar emot är att jag trivs så bra med mitt jobb och har mått så fruktansvärt dåligt med andra jobb genom åren.

Jag är inte heller främmande för elbil. Men precis som för dig, är det kostnaden som hindrar. Jag trivs också otroligt bra på min arbetsplats och med depressioner och sjukskrivningar i bagaget, är jag jätterädd för att tvingas jobba på ett ställe jag inte trivs på.
 
Det här blir mitt sista inlägg om skattepolitik i allmänhet och bensinskatter i synnerhet eftersom jag föredrar att tråden inte svävar ut i det.

Precis som @Mia_R tycker jag att avdragen för arbetsresor ska höjas.

Avdragen måste ju tas någonstans ifrån, så ditt argument om välfärden blir ju lite haltande när skattepengar till ökade avdrag också kommer kommer tas ifrån pengar till välfärden.
 
Jag bytte precis jobb. Från 10 mil/arbetspass till 2. Så OTROLIGT lättad över att jag tog det beslutet tidigare i vintras.
Ändå är jag orolig för om jag kommer kunna ha råd ta mig till jobbet. Jag kan inte jobba hemifrån.
10 km är för långt för mig att cykla, på dessutom dåliga eller obefintliga vägar.
Det går lokaltåg...förutom nu, för tågen är trasiga och varit så sen sommaren. Bussar ersätter, ibland.
Det vi får se över nu är om vi kan samåka. Eller om jag råkar hitta en kollega som har samma schema som jag och som, i pandemins spår, är villig att samåka. Jag blir då begränsad till att inte kunna hämta dottern efter jobbet.
Jag vet inte heller om jag har råd att åka till stallet, 15 km bort. Har letat stallplats närmare, men inte hittat något som funkar för oss (av de få alternativ som finns).
Jag kan ju bara glömma yoga och annat "onödigt" inne i stan, två mil bort. Och att träffa familj, vänner och släkt som bor en bit bort är ju bara att lägga ner nu. För jag kan inte ta tåget alla gånger.

Jag lägger även ner nu att söka viss sjukvård. Det är för långt för att åka dit. Jag tycker inte det är värt bränslekostnaden. Nej, jag kan inte åka dit med kollektivtrafiken. Bl a pga trasiga tåg.

Vår mat kommer bli dyrare. Alla transportkostnader skjuter i höjden.

Detta är OT så jag kommer inte att skriva mer om inte det blir en utbrytning till en egen tråd.

Men jag har så svårt att förstå tycka-synd-om-perspektivet i att man tycker att det ska vara självklart att ha råd att ha häst och att yoga, men att man inte kommer att ha råd att ta sig till jobbet. Och att staten därför borde göra det sistnämnda billigare för annars kan man minsann inte jobba. Prioriteringarna låter då väldigt skeva i min värld.

Att diskutera vilka hobbies staten ska se till att man har råd med är dock helt absurt i en tråd som handlar om ett krig där många människor flyr från sina liv i detta nu, och kommer att förlora ALLT de har.
 
Nu blev det en egen tråd 🙂

Om vi ska driva igenom sanktioner för rysk gas så kommer elpriserna att stiga. Är vi beredda på att göra den uppoffringen för att sätta press på Ryssland? Jag hoppas det.
Tyskland har redan stoppat Nord stream 2 som var klar att tas i drift vid invasionen. Jag tror inte elpriserna kommer bli högre än de var i vintras, det går bara att köra fullt på likströmsförbindelserna till kontinenten oavsett pris och det är lägre förbrukning nu när det inte är lika kallt. Vår gasimport är relativt liten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp