Ökade bränslepriser pga kriget (utbruten från Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget)

Fast det kanske är en smäll man får ta? Annars får man kanske byta till en bensinsnålare bil, eller en som är billigare i drift i övrigt, eller ändra på sina behov. Känns ju liksom inte rimligt att folk ska dödas och drivas från sina hem och sitt land för att vi andra inte klarar av lite ökade kostnader… Känns som ett lågt pris att betala för oss faktiskt.

Nu ställde jag inte mina funderingar alls i relation till om hur andra skall lida i krig, cutn svarade bara på att någon tyckte det var en liten kostnad med 20 000 kr för en laddstolpe. Jag har en billig och snål bil och hoppas kunna hålla ut tills den är avebetald innan jag tvingas byta till elbil.
 
Bränslepriserna beror till största delen på skatter samt den så kallade "reduktionsplikten", alltså att dieseln måste innehålla en viss mängd dyrt syntetiskt material. Så vitt jag vet är det inga andra länder än Sverige som kräver så mycket syntetmaterial och det är därför vi har världens dyraste diesel nu.
Ja, eftersom Norge som oljenation kan bestämma själva hur de beskattar sin egen produkt.
 
Ni som säger att man inte ska klaga på våra höga energipriser när det pågår ett krig och folk flyr från hus och hem, det pågår alltid konflikter i världen. Man kan och får vara orolig för sitt samtidigt som man har tankarna på invasionen. Vad gör situationen bättre för ukrainarna att vi ”tänker” på deras situation? Alla höga skatter, avgifter och reduktionsplikten är ett hån mot oss som inte har möjlighet att jobba hemma/åka kollektivt. Att vi dessutom inte får ha en åsikt om detta är som en extra spottloska i ansiktet och visar vilka höga hästar andra sitter på.

Det är inte så lätt att ”bara köpa en ny elbil”. Alla har inte råd, visst kan man leasa, fast kostnaden brukar bli orimligt hög när man måste köra längre än 1500 mil om året. Sen vet vi inte vad våra styrande tänker. Vad säger att elbil kommer vara framtiden om tre år? För fem år sen var diesel miljövänligt, hur är det nu? Jag litar inte på våra politiker som tänker kortsiktigt och inte på hur deras beslut slår mot oss på landsbygden.
 
Ni som säger att man inte ska klaga på våra höga energipriser när det pågår ett krig och folk flyr från hus och hem, det pågår alltid konflikter i världen. Man kan och får vara orolig för sitt samtidigt som man har tankarna på invasionen. Vad gör situationen bättre för ukrainarna att vi ”tänker” på deras situation? Alla höga skatter, avgifter och reduktionsplikten är ett hån mot oss som inte har möjlighet att jobba hemma/åka kollektivt. Att vi dessutom inte får ha en åsikt om detta är som en extra spottloska i ansiktet och visar vilka höga hästar andra sitter på.

Det är inte så lätt att ”bara köpa en ny elbil”. Alla har inte råd, visst kan man leasa, fast kostnaden brukar bli orimligt hög när man måste köra längre än 1500 mil om året. Sen vet vi inte vad våra styrande tänker. Vad säger att elbil kommer vara framtiden om tre år? För fem år sen var diesel miljövänligt, hur är det nu? Jag litar inte på våra politiker som tänker kortsiktigt och inte på hur deras beslut slår mot oss på landsbygden.

När jag svarade på frågan var den mer direkt. Om vi använder missnöje över höga energipriser som motivation till att inte sätta stor press på Ryssland så är vi helt fel ute.

Det är liksom kopplingen som diskuterades (just då i alla fall), annars har inte kriget i Ukraina och bränslepriser så mycket med varandra att göra så då kan man gnälla på om man är lagd åt det hållet.

Jag kan gnälla på att jag glömde ta in ved igår, utan att det är ett hån mot Ukrainas befolkning på något långskottsvis.
 
Ni som säger att man inte ska klaga på våra höga energipriser när det pågår ett krig och folk flyr från hus och hem, det pågår alltid konflikter i världen. Man kan och får vara orolig för sitt samtidigt som man har tankarna på invasionen. Vad gör situationen bättre för ukrainarna att vi ”tänker” på deras situation? Alla höga skatter, avgifter och reduktionsplikten är ett hån mot oss som inte har möjlighet att jobba hemma/åka kollektivt. Att vi dessutom inte får ha en åsikt om detta är som en extra spottloska i ansiktet och visar vilka höga hästar andra sitter på.

Det är inte så lätt att ”bara köpa en ny elbil”. Alla har inte råd, visst kan man leasa, fast kostnaden brukar bli orimligt hög när man måste köra längre än 1500 mil om året. Sen vet vi inte vad våra styrande tänker. Vad säger att elbil kommer vara framtiden om tre år? För fem år sen var diesel miljövänligt, hur är det nu? Jag litar inte på våra politiker som tänker kortsiktigt och inte på hur deras beslut slår mot oss på landsbygden.
De tog dessutom upp på nyheterna igår (?) en sak som jag funderat över lite och det är att de som leasar ofta har rörlig ränta dvs risk för att det blir enormt dyrt om det är så att räntorna stiger. Jag skulle aldrig få för mig att leasa en bil just nu pga det utan det får duga med mina skruttiga bensinbilar. Så det är ju inte så "bara" att leasa heller.
 
Ni som säger att man inte ska klaga på våra höga energipriser när det pågår ett krig och folk flyr från hus och hem, det pågår alltid konflikter i världen. Man kan och får vara orolig för sitt samtidigt som man har tankarna på invasionen. Vad gör situationen bättre för ukrainarna att vi ”tänker” på deras situation? Alla höga skatter, avgifter och reduktionsplikten är ett hån mot oss som inte har möjlighet att jobba hemma/åka kollektivt. Att vi dessutom inte får ha en åsikt om detta är som en extra spottloska i ansiktet och visar vilka höga hästar andra sitter på.

Det är inte så lätt att ”bara köpa en ny elbil”. Alla har inte råd, visst kan man leasa, fast kostnaden brukar bli orimligt hög när man måste köra längre än 1500 mil om året. Sen vet vi inte vad våra styrande tänker. Vad säger att elbil kommer vara framtiden om tre år? För fem år sen var diesel miljövänligt, hur är det nu? Jag litar inte på våra politiker som tänker kortsiktigt och inte på hur deras beslut slår mot oss på landsbygden.
Fast det handlar inte om att tänka på, utan om ökade kostnader för att vi slutar importera från Ryssland. Dvs något som faktiskt påverkar dem och kan ha inverkan på kriget.
 
Nu ställde jag inte mina funderingar alls i relation till om hur andra skall lida i krig, cutn svarade bara på att någon tyckte det var en liten kostnad med 20 000 kr för en laddstolpe. Jag har en billig och snål bil och hoppas kunna hålla ut tills den är avebetald innan jag tvingas byta till elbil.
Okej, jag utgick från ursprunget av tråden och antog nog att andra gjorde det också.
 
Finns det någon som har bevis på att det ts tar upp faktiskt är sant?
Eftersom det är så svepande lätt att bevisa att det inte är sant.

Däremot har reduktionspliktens ökande nyligen gjort att vi leder priserna på bensin/diesel, det är sant. Men elen är vi inte i närheten högst på, det är falskt.

Och att vi har politiker som inte bryr sig är inte heller sant. De arbetar kontinuerligt hårt med energifrågor eftersom det är en viktig del av mycket. Även för den stora omställning vi påbörjat.

Men TS har nog rätt i att energipolitik inte i första hand går ut på att prioritera att inte skada människors plånböcker. Det gör den inte i andra länder heller.
 
Det konstiga är att andra länder försöker minimera skadorna på folks plånböcker men inte våran regering.
Bensin/dieselpriset är i taket, elpriset likaså men vår regering har inget intresse för sitt egna folk.
Mystiskt, faktiskt.

Jag är rätt så oroad över våra bönder... åtminstone här i norra delen av Sverige. Väldigt många har hotat med att om inte priserna blir bättre innan vårbruker kommer de att lägga ner och jag vet av en del som börjat förbereda för det. Det här är helt fel i tiden att döda vår självförsörjningsgrad och jag är lite rädd att det kan bli magert i kylskåpet och skafferiet i framtiden om det blir mer oroligt i Europa. Hörde av en bekant att dieselpriserna här i Sverige kan ligga på över 30 kr/liter om en månad. Så det blir intressant att se om det börjar varnas för varsel på en del arbetsplatser i framtiden. För allt blir ju dyrare när el och bränslepriser går upp.
 
Jag är rätt så oroad över våra bönder... åtminstone här i norra delen av Sverige. Väldigt många har hotat med att om inte priserna blir bättre innan vårbruker kommer de att lägga ner och jag vet av en del som börjat förbereda för det. Det här är helt fel i tiden att döda vår självförsörjningsgrad och jag är lite rädd att det kan bli magert i kylskåpet och skafferiet i framtiden om det blir mer oroligt i Europa. Hörde av en bekant att dieselpriserna här i Sverige kan ligga på över 30 kr/liter om en månad. Så det blir intressant att se om det börjar varnas för varsel på en del arbetsplatser i framtiden. För allt blir ju dyrare när el och bränslepriser går upp.

Priset på gödning och ensilageplast har gått upp också. Pratade med min foderleverantör och hen kommer inte göda alla åkrar detta år, vilket ger lägre skörd. Jag fick fortfarande köpa hösilage, men jag skulle förbereda mig på att det nog blir till samma pris som 2018 och att alla som vill köpa inte kommer att få.
 
1645977095962.png


:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp