Ökade bränslepriser pga kriget (utbruten från Regeringen- allvarligaste sedan andra världskriget)

För mig är det en hög kostnad som skulle ta ett tag att spara ihop till, utöver att det med dagens priser skulle kosta mig ~ 1000 kr mer i månaden att leasa och ladda en elbil med det behov jag har idag, om jag väljer en billig elbil. Att köpa en skulle öka kostnaderna avsevärt mer.
Fast det kanske är en smäll man får ta? Annars får man kanske byta till en bensinsnålare bil, eller en som är billigare i drift i övrigt, eller ändra på sina behov. Känns ju liksom inte rimligt att folk ska dödas och drivas från sina hem och sitt land för att vi andra inte klarar av lite ökade kostnader… Känns som ett lågt pris att betala för oss faktiskt.
 
Fast det kanske är en smäll man får ta? Annars får man kanske byta till en bensinsnålare bil, eller en som är billigare i drift i övrigt, eller ändra på sina behov. Känns ju liksom inte rimligt att folk ska dödas och drivas från sina hem och sitt land för att vi andra inte klarar av lite ökade kostnader… Känns som ett lågt pris att betala för oss faktiskt.

Jag håller med. Jag tycker det är helt horribelt att vi ska sitta här i soffan och hävda rätten till billig el, medan andra flyr från hus och hem, dör och lemlästas för att vi vill ha det bekvämt (och därmed inte kriga tillbaka med det vi faktiskt kan från vårt håll). ALLA måste nog vara beredda att betala priset för att stoppa en uppenbar galning - han kommer nog inte stoppa vid Ukraina... Ska vi reagera när han är redo att plocka till sig Gotland?

På sikt tycker jag det är vansinne att vi säljer ut vår egenproducerade el, som jag anser ska försörja svenskar i första hand. Medan vi importerar trots att vi har överskott.
 
Jag har lite svårt att förstå argumentet att man inte har råd att jobba för att drivmedelspriserna och elen kostar för mycket. Man har ju inte mer pengar som arbetslös, snarare mindre. Visst, ska man inte till jobbet så slipper man tanka bilen, men elen och andra kostnader (som maten) kommer att kosta precis lika mycket.
Är just det ett problem och man omöjligt kan dra ned på andra kostnader (det kan nog de flesta som inte lever på existensminimum dock, streamingtjänster eller andra abonnemang t.ex, tänka till lite mer i mataffären och välja billigare produkter/middagar osv) så är det väl läge att löneförhandla. De flesta arbetsgivare har förhoppningsvis förståelse för att det krävs en ökad lön om lönen är låg och det krävs bil för att ta sig till jobbet i ett sånt läge.
 
Jag pluggar och jobbar men får inte in så mycket ändå i månaden medan allt har bara blivit dyrare och dyrare :cautious: ich är beroende av bilen för att ta mig till och från skolan mm
 
Jag håller med. Jag tycker det är helt horribelt att vi ska sitta här i soffan och hävda rätten till billig el, medan andra flyr från hus och hem, dör och lemlästas för att vi vill ha det bekvämt (och därmed inte kriga tillbaka med det vi faktiskt kan från vårt håll). ALLA måste nog vara beredda att betala priset för att stoppa en uppenbar galning - han kommer nog inte stoppa vid Ukraina... Ska vi reagera när han är redo att plocka till sig Gotland?

På sikt tycker jag det är vansinne att vi säljer ut vår egenproducerade el, som jag anser ska försörja svenskar i första hand. Medan vi importerar trots att vi har överskott.
Verkligen. Jag skulle sälja hästen utan att blinka om det krävdes för att ha råd med el och drivmedel utan Rysslands inblandning. Mitt nöje trumfar inte ett säkert och tryggt Europa.

Vad gäller elexporten handlar det väl om brist på lagringsmöjligheter? Så vi exporterar när vi producerar mer än vi använder och importerar då vi använder mer än vi själva producerar?
 
Verkligen. Jag skulle sälja hästen utan att blinka om det krävdes för att ha råd med el och drivmedel utan Rysslands inblandning. Mitt nöje trumfar inte ett säkert och tryggt Europa.

Vad gäller elexporten handlar det väl om brist på lagringsmöjligheter? Så vi exporterar när vi producerar mer än vi använder och importerar då vi använder mer än vi själva producerar?
Nej, det är efterfrågan som styr exporten, att sälja elen där ger mer pengar per producerad elkilowatt. Så sätts priset. Så länge inte den som lagrar vill betala så mycket så finns ingen el att lagra.
 
Verkligen. Jag skulle sälja hästen utan att blinka om det krävdes för att ha råd med el och drivmedel utan Rysslands inblandning. Mitt nöje trumfar inte ett säkert och tryggt Europa.

Vad gäller elexporten handlar det väl om brist på lagringsmöjligheter? Så vi exporterar när vi producerar mer än vi använder och importerar då vi använder mer än vi själva producerar?

Nej det är inget lagringsproblem. Vi importerar när vi exporterar.
 
Jag har lite svårt att förstå argumentet att man inte har råd att jobba för att drivmedelspriserna och elen kostar för mycket. Man har ju inte mer pengar som arbetslös, snarare mindre. Visst, ska man inte till jobbet så slipper man tanka bilen, men elen och andra kostnader (som maten) kommer att kosta precis lika mycket.
Redan idag så skulle jag ha mer pengar att röra mig med om jag skulle gå på a-kassa men slapp kostnaderna för drivmedel och trängselskatt för att ta mig till och från jobbet.
Jag gick även plus när karensdagen var borta pga att jag slapp att starta bilen den dagen.
 
Ok, det var SWIFT jag hörde om, att tyskarna inte ville stänga ute Ryssland från det för att de då inte skulle kunna handla gas. Men om jag förstod dig rätt så har de redan stängt gasen, oberoende av SWIFT?

Om det blir elbrist i Europa så kommer ju exporten att gå fullt fler dagar på året vilket driver upp elpriset även i Sverige, till skillnad mot när det är överskott på billig el på kontinenten.
Nord stream 1 är i drift så de får gas den vägen.

Generellt är elen billigare i Skandinavien än på kontinenten, det som driver upp priserna är att det byggs fler utlandsförbindelser som elen kan gå på export. Tyskland får bita i det sura äpplet och antingen ompröva kärnkraftsstängningen även om det blir dyrt att köpa in nytt bränsle till härdarna eller se till att bygga ut sitt eget elnät istället för att betala t ex Danmark för att reglera bort vindkraften.

De har massor med vindkraft som de inte kan ta tillvara på pga dåligt elnät, men sitter de hellre i knä på Putin än förstärker sitt eget nät så blir det dyrt på många sätt och vis. Balterna vet sedan tidigare att Ryssland/Sovjet inte är helt pålitliga och har sedan länge valt att ha egen produktion, även om det är skitigt kol, än att vara helt beroende av import och tumskruvar.

På så vis är det ju faktiskt positivt med en gemensam elmarknad, även om det initialt blev en prischock i vintras'. Bortsett från eländet just nu och underskottet på kontinenten så är ju tanken även att vi ska kunna stänga miljöfarliga verk och köpa/sälja ren el. Med modern teknik går det att bygga bort farlig teknik även om Europa haft/har en lång startsträcka och eldat smutsig brunkol och olja för att det varit billigare än rena skiten. Tyvärr öppnar Kina ett kolkraftverk i veckan. 🙄
 
En privat box, för 1 bil är inte oöverkomligt dyr att installera.

"För att ladda din bil säkert hemma behöver du köpa en laddstation samtidigt som du köper din elbil. En laddstation kan vara antingen en laddbox eller laddstolpe som har ett eller flera ladduttag/laddpunkter. En laddbox kostar ungefär mellan 12 000 och 20 000 kr för utrustning och installation. En laddstolpe kostar ungefär mellan 20 000 och 50 000 kronor för utrustning och installation. "

https://energiradgivningen.se/ladda-din-elbil-hemma/
Det är ganska mycket pengar för den som ska köpa en bil. Vi har ca 25 hus på vår gata. Endast vårt hus har elboxen. Elboxen är långt ifrån en vanlig syn i ett normalt villa, radhusområde.
 
Jag har lite svårt att förstå argumentet att man inte har råd att jobba för att drivmedelspriserna och elen kostar för mycket. Man har ju inte mer pengar som arbetslös, snarare mindre. Visst, ska man inte till jobbet så slipper man tanka bilen, men elen och andra kostnader (som maten) kommer att kosta precis lika mycket.
Jag ska förklara hur jag tänker och känner. Ikväll blir det dock snurrigt.

För att kunna ta mig till jobbet måste jag tanka bilen. På både bilen, vägen och bränslet finns det skatt som jag betalar. Jag betalar gärna skatt, jag älskar vårt skattesystem, men det finns gränser. När vi nu är i en internationell kris direkt på en annan, har kostnaderna ökat, inget konstigt. MEN, jag anser att det skulle kunna göras en tillfällig ändring på mängden skatt som jag måste betala, för att ta mig till jobbet, så att jag sen kan betala ännu mer skatt. Jag vill bidra, jag vill jobba, men om jag istället inte har råd att köpa mat (som också kommer bli dyrare), kommer jag ju inte klara av att jobba. Så då väljer jag, i den utsatta situationen, pesten före koleran; då är jag hellre arbetslös och slipper slösa på resurser (bil, väg, bränsle) och slipper hamna i väggen (jag är redan utmattad). I det läget tänker jag att jag får hitta annat sätt att försörja mig på eller få tag på de resurser jag behöver. Jag tänker inte gå hemma på bidrag.

Min känsla av att jag inte har råd att tanka bilen är mycket en fråga om prioritering och värderingar. Och matematik. Om jag ska slita och riskera att ta slut på jobbet, vill jag ha lön för det. Annars kan jag lika gärna lägga min tid på mitt barn och mitt hem.
 
Nu har jag inte fullt fokus på varenda rad i tråden, men är det någon här som på fullt allvar gnäller om kriget och att våra rika liv är mer värda än ukrainarnas frihet? Seriöst?

Jag menar att Sverige (regeringen) tillfälligt skulle kunna ändra på beskattningen. Det har ingenting med krigets rätt eller fel att göra. Jag stöttar GÄRNA Ukraina. Ta bort allt som har med Ryssland och Belarus att göra. Stoppa och stryp tillgångarna. Men försök bemöta befolkningen med att sänka onödigt höga kostnader där vi faktiskt kan påverka. Så att vi alla kan bidra och så att vi kan fortsätta stötta och även rusta upp. Jag betalar hellre mer i inkomstskatt än genom bränslet.
 
Jag ska förklara hur jag tänker och känner. Ikväll blir det dock snurrigt.

För att kunna ta mig till jobbet måste jag tanka bilen. På både bilen, vägen och bränslet finns det skatt som jag betalar. Jag betalar gärna skatt, jag älskar vårt skattesystem, men det finns gränser. När vi nu är i en internationell kris direkt på en annan, har kostnaderna ökat, inget konstigt. MEN, jag anser att det skulle kunna göras en tillfällig ändring på mängden skatt som jag måste betala, för att ta mig till jobbet, så att jag sen kan betala ännu mer skatt. Jag vill bidra, jag vill jobba, men om jag istället inte har råd att köpa mat (som också kommer bli dyrare), kommer jag ju inte klara av att jobba. Så då väljer jag, i den utsatta situationen, pesten före koleran; då är jag hellre arbetslös och slipper slösa på resurser (bil, väg, bränsle) och slipper hamna i väggen (jag är redan utmattad). I det läget tänker jag att jag får hitta annat sätt att försörja mig på eller få tag på de resurser jag behöver. Jag tänker inte gå hemma på bidrag.

Min känsla av att jag inte har råd att tanka bilen är mycket en fråga om prioritering och värderingar. Och matematik. Om jag ska slita och riskera att ta slut på jobbet, vill jag ha lön för det. Annars kan jag lika gärna lägga min tid på mitt barn och mitt hem.
Men om kostnaderna i samhället ökar, är det inte rimligare att gå till chefen och begära löneförhöjning, alternativt nån lösning om vissa dagar med jobb hemifrån (om det är möjligt) för att spegla de ökade priserna, snarare än att kräva kompensation från staten?
 
Men om kostnaderna i samhället ökar, är det inte rimligare att gå till chefen och begära löneförhöjning, alternativt nån lösning om vissa dagar med jobb hemifrån (om det är möjligt) för att spegla de ökade priserna, snarare än att kräva kompensation från staten?
Jag kan inte jobba hemifrån. Min arbetsgivare kan inte höja lönerna.
Men som jag skrev nyss betalar gärna mer i inkomstskatt. För der är mer rättvist.
 
Nu har jag inte fullt fokus på varenda rad i tråden, men är det någon här som på fullt allvar gnäller om kriget och att våra rika liv är mer värda än ukrainarnas frihet? Seriöst?

Jag menar att Sverige (regeringen) tillfälligt skulle kunna ändra på beskattningen. Det har ingenting med krigets rätt eller fel att göra. Jag stöttar GÄRNA Ukraina. Ta bort allt som har med Ryssland och Belarus att göra. Stoppa och stryp tillgångarna. Men försök bemöta befolkningen med att sänka onödigt höga kostnader där vi faktiskt kan påverka. Så att vi alla kan bidra och så att vi kan fortsätta stötta och även rusta upp. Jag betalar hellre mer i inkomstskatt än genom bränslet.
Jag har skrivit det tidigare men jag anser att jobbskatteavdraget måste öka så folk har råd att åka till jobbet, däremot så ser jag helt krasst inte någon anledning till att mitt nöjesåkande till badhus eller sommarstuga ska finansieras genom skattesänkningar.
 
Det är skönt att pendla till Norge för då kan man tanka där, senast i torsdags kostade dieseln 17,xx kr medan den kostade runt 22kr i Sverige. De sista veckorna har jag ofta sett dieselpriser där på 15,xx kr. Det är helt sjukt hur våra folkvalda i Sverige har låtit energipriserna skena. De verkar inte bry sig det minsta om de i befolkningen som bor utanför den fungerande kollektivtrafiken, men det är väl för att de inte har några väljare kvar där längre.
 
Det är skönt att pendla till Norge för då kan man tanka där, senast i torsdags kostade dieseln 17,xx kr medan den kostade runt 22kr i Sverige. De sista veckorna har jag ofta sett dieselpriser där på 15,xx kr. Det är helt sjukt hur våra folkvalda i Sverige har låtit energipriserna skena. De verkar inte bry sig det minsta om de i befolkningen som bor utanför den fungerande kollektivtrafiken, men det är väl för att de inte har några väljare kvar där längre.
Norge är en oljenation, det hade väl varit märkligt om de inte hade haft någon påverkan på priset nationellt?
 
Norge är en oljenation, det hade väl varit märkligt om de inte hade haft någon påverkan på priset nationellt?
Bränslepriserna beror till största delen på skatter samt den så kallade "reduktionsplikten", alltså att dieseln måste innehålla en viss mängd dyrt syntetiskt material. Så vitt jag vet är det inga andra länder än Sverige som kräver så mycket syntetmaterial och det är därför vi har världens dyraste diesel nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp