"Öl som jag inte smakat.."

WS6

Trådstartare
Min bror fyller 25 nästa månad och han önskar sig "öl han inte har smakat"..
Perfekt, för jag vet PRECIS vilka öl han har smakat.. :meh: :p
Jag gissar dock att han har testat system bolagets sortiment eftersom att det är lätt att tillgå..

Så jag vill ha förslag på "special öl"/ovanlig öl.. Mer ljus än mörk..
Ale och porter (heter det väl?) dricker han också..

Tips tack! :)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Kolla efter mikrobryggeriers öl, finns ju en hel del svensk öl på systemet som är närproducerat. Tex finns Klackabacken som är god :)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Jag vill tipsa om ale från qvänum mat & malt, finns i några olika sorter. Har själv provat mc brian och jonsson :d
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Jag skulle rekommendera att gå till Systembolaget och fråga personalen där om vad de har för beställningssortiment. Chansen är kanske mindre att han har provat någon av de sorterna som inte finns på hyllan?
Sen skulle jag rådfråga "the almighty Google" för att se om det kanske finns något lokalt bryggeri eller så (vet ärligt talat inte hur sådant funkar, men det gör säkert Google :D)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Är inte alls insatt i öl osv, MEN jag tittade en hel del på pluras jul i vintras och där drack de en öl (visserligen julöl) som tydligen var väldigt speciell! Den smaksätts med bland annat pepparkakor, och sen fryser de och tinar den för att ta bort vatten och koncentrera smaken. Allt är dessutom handgjort med den. Hornstull pepparkaksmonster heter den och finns på systemet. 230 kr/flarran dock, men det kan det kanske vara värt i sånna här sammanhang, eller?

Edit: Såg nu att den var limiterad och endast gjordes 400 flaskor av. Den är alltså dessvärre slut :(
 
Senast ändrad:
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Finns ju olika typer av fruktöl, till exempel körsbärsöl. Men dricker han mycket olika typer av öl så kanske han redan har provat det.
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Youngs Double Chocolate Stout är ett lite spännande öl - det är jättegott också.
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Jag tycker att dom flesta ölsorterna från Gotlands Bryggeri är goda :)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Kolla systembolagets beställningssortiment. Kom nya öl 1 mars men dom kan redan vara slut men du kan ju ta en titt. Går lätt att se på deras hemsida
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Många bra tips!
Fler! :D

Men ang beställa från systembolaget så har jag mest tittat på de utländska ölen, och dem måste man beställa i 12 eller 24 pack, det vill jag inte.. :p
De svenska kanske man kan beställa 1 av? Ska kolla!
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Din bror kanske skulle uppskatta en ölprovning? :) Vet att man kan köpa det som upplevelse.
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Gouden Carolus Cuvee van de Keizer bryggs en gång om året och jag tror säljstart är första april på systembolaget. Stor flaska och hög procent men det är en fantastisk öl! Vinner på att lagras, gärna 4-5 år. :) Annars finns ju Westvleteren, som ska vara världens bästa öl, men då måste du åka till klostret det bryggs på (som ligger i Belgien) och jag förstår om du inte är så sugen på det. :p

Överhuvudtaget så skulle jag titta på trappistöl!
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Ser att du bor i Skåne, det finns ett bryggeri i Helsingborg :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Ser att du bor i Skåne! Åk över till Köpenhamn och shoppa loss i Ölbutikken alt Mikkelerbar :)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Jo jag bor i Skåne, men pluggar sista terminen i Norrland nu.. så Danmark blir lite svårt.. Annars hade det varit "nära" till Tyskland också..

Helsingborgsbryggeris öl finns på systemet och är jätte lätta att få tag på så de har han smakat..
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Köp lokalbrygd öl från Nortland? Den har han troligtvis inte smakat på då om han bor i Skåne :)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Hittat några bryggerier i Norrland, men ingen av dem säljer till privatperson..
Men någon kanske har tips på något jag missat?! :)

Har fått tips om en öl jag inte minns namnet på men som är från norr och som går att beställa på systembolaget! :)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Om de inte säljer till privatperson så kolla med restauranger i krokarna - de kanske tar in ölen och att du kan få köpa från dem? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp