"Öl som jag inte smakat.."

Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Kallholmens bryggeri har god öl enligt min öldrickande make. (litet bryggeri utanför skellefteå). Finns på systembolaget iallafall här i stan (skellefteå)
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

De menar inte att du ska köpa via Systembolaget då? De flesta butikerna brukar ha lokala bryggeriers öl, men vilka det är varierar såklart beroende på butik, tillgång etc. Som här t.ex så har vi ett bryggeri i närheten. De levererar bara sin öl till två Systembolagetbutiker (även om det går att beställa till andra) där de finns i det vanliga sortimentet.

Så mitt tips är att gå till närmsta Systembolag och kolla vad som finns för lokala sorter :)

Annars tänkte jag på ölprovning på ett bryggeri i Skåne alternativt en kurs i hur en brygger eget öl? Beroende på hur mycket det ska kosta såklart.
 
Sv: "Öl som jag inte smakat.."

Jag skulle slå till på mikrobrygd öl från Sverige, och helst skippa Systembolagets ordinarie sortiment.

Sedan beror det ju på om han gillar lite extrem öl, eller lite mer vanlig? Jag är själv en sucker för allt extremt, Oude Geuze och Oude Kriek t.ex som är spontanjästa ölsorter som är sura :love: eller stout/porter som är svart som natten och trög som sirap.... Gärna Russian imperial porter, finns fina inom den typen!
IPA är ju nya hipsterölen, vill man ha något roligare kan man ju ta en DubbelIPA med riktigt mycket humle så beskan blir påtaglig.

Brew Dog från Skottland har ett trevligt fyrpack med bra öl, http://www.systembolaget.se/Sok-dry...elId=776777&varuNr=11914&filters=searchquery, Men den är visserligen i vanliga sortimentet.

Vill du ha något riktigt häftigt och extremt så finns det ju öl för väl över 100 kr på systembolaget, med hög styrka och massor med smak.

Men ,som sagt, tillbaks till mikrobryggerierna i Sverige. Min personliga favorit är Byaregården i Halland, de har solid, GOD öl utan att gå till extremen. De har dessutom en fin presentförpackning som innehöll trevlig öl :) http://www.systembolaget.se/Sok-dry...elId=800329&varuNr=88731&filters=searchquery,

Men som sagt, är det något mer skojigt och extremt du vill ha så bara fråga! Man kan ju också köpa ett par stycken av samma och lägga en på lagring. Eller köpa en mixad gottepåse... eller bara en-två dyringar :D



Nejdå, jag är inte nördig........
 
Malmö Brygghus Cacao-porter är en av de absolut bästa öl jag någonsin druckit men jag är mer för mörk öl än ljus.
Annars brukar tex BrewDog och Amager vara bra på "intressanta" öl som ändå är relativt lättdruckna. Skulle jag ge öl i present till någon skulle jag tex försöka få tag på alla 7 sorter i Amagers "sinner series" (finns i systemets beställningssortiment).
 
Om man vill prova nåt nytt är det ett bra tips att kolla på tillfälliga släpp/små partier. Nyss kom tex lite kul saker i form av en Berlinerweisse (sur/syrlig veteöl) som heter Bärliner (Dugges), och en "Femme fatale" från Evil Twin (som alltid brukar göra bra öl). Old Guardian från Stone om man vill gå på något svart. Den brukar också alltid vara god (men vill förmodligen ligga i källare ett par år för att bli ännu bättre).Annars finns det mängder med nyheter från svenska bryggare. Mohawk har släppt en hel del tex.
 
Malmö Brygghus Cacao-porter är en av de absolut bästa öl jag någonsin druckit men jag är mer för mörk öl än ljus.

Hur står den sig jämfört med andra riktigt bra ur samma kategori? (Tex Evil Twin, De Molen, Mikkeller) Jag minns inte om jag har provat just cacao-porten (men jag borde ha gjort det eftersom det är en favorittyp) men det andra jag provat från Malmö Brygghus var riktigt "Meh" för några år sedan. Har de lyft sig så? För min del toppas listan av Evil Twins Imperial Biscotti Break och Tsarina Esra från De Molen.:d
 
Håller med om resten av Malmö brygghus öl, dom är lite mjäkiga ;). Cacao-portiern är rätt ny och helt klart det bästa dom gjort (både enligt mig och dom själva när jag pratade med dom). Meantime coffee porter är en annan favorit (finns en chokladporter från dom också men den är inte alls lika bra). Biscotti break är också en av mina favoriter. :) Mikkeller brukar göra bra öl men har inga på min topplista.
 
Min bror fyller 25 nästa månad och han önskar sig "öl han inte har smakat"..
Perfekt, för jag vet PRECIS vilka öl han har smakat.. :meh: :p
Jag gissar dock att han har testat system bolagets sortiment eftersom att det är lätt att tillgå..

Så jag vill ha förslag på "special öl"/ovanlig öl.. Mer ljus än mörk..
Ale och porter (heter det väl?) dricker han också..

Tips tack! :)
Asch! Ta med honom på ölprovning på en restaurang med bra utbildad personal på sortimentet de har! Kul grej att göra ihop ju :)
 
@deathslyna Min bror fyllde år i april..

Förövrigt så fick han dessa:
Höganäs APA
Höganäs No1 Lager
Old Speckeld Hen
Solsidan Premium Dry
Iron Maden Trooper
Qvänum Grannen Ale
Höga Kusten
Stronzo Fruit Cake (dyrast 69,40kr/flaskan)
Klackabackens Original
Lundabryggeriet Piraten Pale Ale
Lundabryggeriet Flygande Tunnan
Blond Bitch Beer
Kallholmen Levande Ale
BrewDog Dead Pony Club
BrewDog 5 a.m. Saint
Arton56 (billigast 9,40kr/flaskan)
Brygghuset Finn American Pale Ale
Mikkeller The American Dream
Stoodley Stout
Jämtlands Bärnsten Lager
Ginger Beer ("läsk" men kul för att den hette Beer) :p
Tuborg Julebrygg
Mariestad
Norrlandsguld
+ 1 till som jag inte kommer ihåg vilken det var..

Fick en vän på Gotland att skicka Wisby Oaked Porter och Brutal Bulldog Bouble IPA, men det paketet kom aldrig fram.. Därav blev det en Tuborg, en Mariestad och en Norrlandsguld för att komma upp i 25st! :)

Behöver jag säga att han blev glad? ;)
 
@deathslyna Min bror fyllde år i april..

Förövrigt så fick han dessa:
Höganäs APA
Höganäs No1 Lager
Old Speckeld Hen
Solsidan Premium Dry
Iron Maden Trooper
Qvänum Grannen Ale
Höga Kusten
Stronzo Fruit Cake (dyrast 69,40kr/flaskan)
Klackabackens Original
Lundabryggeriet Piraten Pale Ale
Lundabryggeriet Flygande Tunnan
Blond Bitch Beer
Kallholmen Levande Ale
BrewDog Dead Pony Club
BrewDog 5 a.m. Saint
Arton56 (billigast 9,40kr/flaskan)
Brygghuset Finn American Pale Ale
Mikkeller The American Dream
Stoodley Stout
Jämtlands Bärnsten Lager
Ginger Beer ("läsk" men kul för att den hette Beer) :p
Tuborg Julebrygg
Mariestad
Norrlandsguld
+ 1 till som jag inte kommer ihåg vilken det var..

Fick en vän på Gotland att skicka Wisby Oaked Porter och Brutal Bulldog Bouble IPA, men det paketet kom aldrig fram.. Därav blev det en Tuborg, en Mariestad och en Norrlandsguld för att komma upp i 25st! :)

Behöver jag säga att han blev glad? ;)

Hoppla så tokigt det blir när tråden puttas upp. Roligt att han blev glad :)
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Mina vänner gav mig en passande Ale på midsommar "Dead Pony Club"
Den drack jag på midsommar som shandy, dvs slängde i två matskedar citronjuice. Den är så svag, så man kan dricka många :P Men den är fin för att vara så svag. Även utan citron! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp