Öm i ryggen

Bells

Trådstartare
I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på kyla eftersom det alltid blev bättre när hon fått stå inte en stund och bli varm.
Sen dess har hon gått ordentligt täckad och oklippt (hon har lite päls) och det har funkat bra. Någon gång har hon blivit öm om det varit väldigt kallt och jag lagt på ett för tunt täcke.

Men nu dem senaste dagarna har hon varit öm trots att hon haft täcke. Ömheten har varit kvar även när hon fått ha på sig sin BoT-ryggvärmare och rörelse.

Hon har inte haft någon utrustning på ryggen på ungefär 2 månader så det kan inte vara det. För cirka 3 veckor sedan fick hon massage och massören tyckte hon kändes jättefin då.

Kan komma på två anledningar till att hon har ont, onaturlig ätställning + nät och att vi har tagit av
hennes skor.

Hon äter med huvudet högt och rycker (finns tyvärr inget jag kan göra åt det). Skorna tog vi av för ungefär en månad sen och hon var lite öm i början så jag köpte boots. Hon ömmar inte i hagen, men kan ändå tänka mig att hon spänner sig för att det är ovant?
Är även orolig för kissing spines, hur kan det visa sig?

Kommer såklart kontakt vet om det inte blir bättre fort, men vill höra vad andra tror också.
 
I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på kyla eftersom det alltid blev bättre när hon fått stå inte en stund och bli varm.
Sen dess har hon gått ordentligt täckad och oklippt (hon har lite päls) och det har funkat bra. Någon gång har hon blivit öm om det varit väldigt kallt och jag lagt på ett för tunt täcke.

Men nu dem senaste dagarna har hon varit öm trots att hon haft täcke. Ömheten har varit kvar även när hon fått ha på sig sin BoT-ryggvärmare och rörelse.

Hon har inte haft någon utrustning på ryggen på ungefär 2 månader så det kan inte vara det. För cirka 3 veckor sedan fick hon massage och massören tyckte hon kändes jättefin då.

Kan komma på två anledningar till att hon har ont, onaturlig ätställning + nät och att vi har tagit av
hennes skor.

Hon äter med huvudet högt och rycker (finns tyvärr inget jag kan göra åt det). Skorna tog vi av för ungefär en månad sen och hon var lite öm i början så jag köpte boots. Hon ömmar inte i hagen, men kan ändå tänka mig att hon spänner sig för att det är ovant?
Är även orolig för kissing spines, hur kan det visa sig?

Kommer såklart kontakt vet om det inte blir bättre fort, men vill höra vad andra tror också.


Kan hon vara hovömm och spänner ryggen för att avlasta fram?
Bara en fundering.
 
Kan hon vara hovömm och spänner ryggen för att avlasta fram?
Bara en fundering.

Har också tänkt att det kan vara något sådant, men hon ömmar i te alls i hagen längre och springer runt som vanligt. När jag tränar henne har hon boots på sig. Men ser ju inte henne dygnet runt så kan vara så att hon ömmar utan att jag har sett..
 
Varför tog du av skorna?
Hovväggarna var så tunna och svaga att sömmarna inte fick något fäste. Skorna satt dåligt redan dagen efter och lossnade inom en vecka. Hade gärna satt på skor igen men tror inte det hade funkat, hovarna slits ju sönder när skorna åker av :(
 
Jag gissar på spänningar av hovömhet. Ha boots på även i hagen om hon inte kan ha skor och se till att räkna ordentligt på foderstaten, både på mikro och makromineralerna så att hovarna får en ärlig chans att komma igen.
 
Hovväggarna var så tunna och svaga att sömmarna inte fick något fäste. Skorna satt dåligt redan dagen efter och lossnade inom en vecka. Hade gärna satt på skor igen men tror inte det hade funkat, hovarna slits ju sönder när skorna åker av :(

Jobbigt läge!
Går det inte att limma fast skor?

Annars tänker jag också att du får testa med boots i hagen och se om det förändrar något.
 
Hmm, inatt har det varit ungefär -10° och alltså har marken frusit på och blivit hård och knagglig. Hon ömmade rejält när jag tog in henne för att sätta på bootsen men när jag kände på ryggen fick jag ingen reaktion alls även om jag tryckte rätt så hårt.

Borde väl ha varit värre med ryggen eftersom hon var så öm ifall det är därför? Hovvårdaren kommer imorgon så ska fråga henne vad hon tror..

Ska även kolla upp detdär med att limma på skor, låter smart tycker jag :up:
 
Hmm, inatt har det varit ungefär -10° och alltså har marken frusit på och blivit hård och knagglig. Hon ömmade rejält när jag tog in henne för att sätta på bootsen men när jag kände på ryggen fick jag ingen reaktion alls även om jag tryckte rätt så hårt.

Borde väl ha varit värre med ryggen eftersom hon var så öm ifall det är därför? Hovvårdaren kommer imorgon så ska fråga henne vad hon tror..

Ska även kolla upp detdär med att limma på skor, låter smart tycker jag :up:

Har de riktigt ont i ryggen brukar den bli just oreaktiv sas. Så att de inte reagerar när man trycker hårt är inte direkt att se som ett gott tecken.

Låter som din häst varit öm i fötterna. Det är inte bra och om ni kör ngn metod där det ska väntas ut tror jag du bör konsultera veterinär och riktig hovis. Det brukar nämligen bara leda till smärtor i resterande kropp.
Det är inte ok att låta hästen gå och ha ont för att de ska härdas etc som vissa metoder påstår.
Har den ont måste den få hjälp med boots, skor eller ngt som tar bort smärtan.
 
Har de riktigt ont i ryggen brukar den bli just oreaktiv sas. Så att de inte reagerar när man trycker hårt är inte direkt att se som ett gott tecken.

Låter som din häst varit öm i fötterna. Det är inte bra och om ni kör ngn metod där det ska väntas ut tror jag du bör konsultera veterinär och riktig hovis. Det brukar nämligen bara leda till smärtor i resterande kropp.
Det är inte ok att låta hästen gå och ha ont för att de ska härdas etc som vissa metoder påstår.
Har den ont måste den få hjälp med boots, skor eller ngt som tar bort smärtan.

Vi kör inte med någon sådan metod och självklart är det inte okej om hon har ont. Har du läst allt jag skrivit? Har som sagt köpt boots men hon har inte ömmat i hagen vad jag sett mer än när det har frusit på och då får hon ha bootsen. Ska låta henne ha boots hela tiden för att se om det blir bättre.

Jag tror inte alls att hon har så ont att hon inte reagerar. I så fall hade hon nog visat det på något annat sätt, men hon är pigg och glad så fort hon får skydd på hovarna. Men tack för input :)
 
Har också tänkt att det kan vara något sådant, men hon ömmar i te alls i hagen längre och springer runt som vanligt. När jag tränar henne har hon boots på sig. Men ser ju inte henne dygnet runt så kan vara så att hon ömmar utan att jag har sett..

Man behöver inte se med ögat att hästen ömmar. Hästen kan spänna sig för att avlasta fram. Det märker man med undersökning med visitertång..
Rekomenderar en riktig hovslagare och en bra foderstat. Hovvårdare har väldigt kort utbildning. Och om denne varit på föreläsningar mm hjälper inte de har fortfarande väldigt kort utbildning. Har du en hovslagare som gått till läggsutbildningen så hör med den hovlsagaren.
Har också provat hovvårdare och hade två mycket ömm hovade hästar efter det. Som blev spända i ryggarna och tog tid innan ordningen var återställd.
Har hästen tunna hovväggar så går det att limma på skor. Inget för leriga hagar. Men det finns hjälp.
 
Det bästa är väl att se till att hästen får en ordentlig koll av veterinär så att du får veta varför ryggömheten uppstår. Det kan ha med hovarna att göra men det kan lika gärna var något helt annat. En ryggröntgen är en bra start.
 
Vi kör inte med någon sådan metod och självklart är det inte okej om hon har ont. Har du läst allt jag skrivit? Har som sagt köpt boots men hon har inte ömmat i hagen vad jag sett mer än när det har frusit på och då får hon ha bootsen. Ska låta henne ha boots hela tiden för att se om det blir bättre.

Jag tror inte alls att hon har så ont att hon inte reagerar. I så fall hade hon nog visat det på något annat sätt, men hon är pigg och glad så fort hon får skydd på hovarna. Men tack för input :)

Sorry! My bad!

Jag läste ömmar inte längre som att den gjort det först när nu drog av dojorna. Men insåg ju nu att du så klart menade att den inte ömmar längre sen den nu var lite konstig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 286
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 323
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: ako
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp