Ömma hovar?

Ja, här fanns ju dessutom en till mellanhand. Veterinären - uppfödare/ägare - mig - hovslagaren. Som gjort för missförstånd 😅

Jag var ju med vid detta veterinärbesök men inte tidigare och det är inte jag som har haft kontakt med veterinären nu mellan besöken heller..
Har veterinären någon teori varför hästen blivit inflammerad i hovarna? För jag tycker inte det låter normalt att en treåring får inflammation bara för att den är barfota, det är ju dom flesta treåringarna sas! Har den gått i en väldigt stenig hage, ridits barfota på olämpligt underlag eller inte blivit korrekt verkad? För att den bara har blivit inflammerad av en händelse känns inte godtagbart i min värld!

Min förra hade lindrig hovbroskförbening när jag besiktade honom som treåring. Idag skulle jag aldrig köpa en treåring med dylig förändring då det nog varslade om att det var något fel men varken jag eller besiktande veterinär tog det på allvar..
 
Jag hade tänkt såhär. En inflammation är en enskild händelse ibland på grund av överbeslastning ibland på grund av bakterier. Finns säkert andra anledningar. Det är många barn som får öroninflammation om och om igen. Det är som om just öronen är den del av kroppen där inflammation kommer återkommande. Samma sak om man får inflammation i en slemsäck. Det är lätt att få det igen. Jag skulle vara nojjig för att den skulle komma tillbaka.
Jag skulle tänka mig för väldigt noggrant om hästen fått inflammation på grund av att den gått utan skor. Den är säkert väldigt öm och ”otålig” i just hovarna. Den klarar inte tryck i större mängd. Hoppas det är en engångsföreteelse men det känns lite som om hovarna är en svag länk hos hästen. Alternativt har den gått för hårt utan skor så inflammationen uppstått, och det tror jag inte, då trådstartaren verkar vara en förnuftig person.
Om det är så att hästen har ”svaga/tunna/otåliga/ hovar/sulor skulle jag anpassa resten av hästens liv efter detta så att inte inflammationen återkommer. Det skulle jag ha i åtanke när jag valet att köpa hästen. Min dotter hade många öroninflammationer som barn, vilket vi fick anpassa oss till när hon var liten. Idag har hon inga problem. Visst kan det vara något som inte kommer påverka hästen om många år.

Skulle jag vara i ts situation skulle jag prata med säljaren och fråga om det skulle vara ok att ge hästen en låååång vila. Därefter skulle jag sätta igång hästen som handhäst och därmed se hur den reagerar på olika underlag utan att bära upp kropp. Det är lätt att man startar för tidigt och sätter igång hästen. Jag hade låtit den vila 3 månader. Normal hagvistelse, men vila från aktiv träning. Jag är vän av vila vid skada. Många hävdar motsatsen men vila från fysik aktivitet (förutom hagvistelse) är min melodi.
 
Jag hade tänkt såhär. En inflammation är en enskild händelse ibland på grund av överbeslastning ibland på grund av bakterier. Finns säkert andra anledningar. Det är många barn som får öroninflammation om och om igen. Det är som om just öronen är den del av kroppen där inflammation kommer återkommande. Samma sak om man får inflammation i en slemsäck. Det är lätt att få det igen. Jag skulle vara nojjig för att den skulle komma tillbaka.
Jag skulle tänka mig för väldigt noggrant om hästen fått inflammation på grund av att den gått utan skor. Den är säkert väldigt öm och ”otålig” i just hovarna. Den klarar inte tryck i större mängd. Hoppas det är en engångsföreteelse men det känns lite som om hovarna är en svag länk hos hästen. Alternativt har den gått för hårt utan skor så inflammationen uppstått, och det tror jag inte, då trådstartaren verkar vara en förnuftig person.
Om det är så att hästen har ”svaga/tunna/otåliga/ hovar/sulor skulle jag anpassa resten av hästens liv efter detta så att inte inflammationen återkommer. Det skulle jag ha i åtanke när jag valet att köpa hästen. Min dotter hade många öroninflammationer som barn, vilket vi fick anpassa oss till när hon var liten. Idag har hon inga problem. Visst kan det vara något som inte kommer påverka hästen om många år.

Skulle jag vara i ts situation skulle jag prata med säljaren och fråga om det skulle vara ok att ge hästen en låååång vila. Därefter skulle jag sätta igång hästen som handhäst och därmed se hur den reagerar på olika underlag utan att bära upp kropp. Det är lätt att man startar för tidigt och sätter igång hästen. Jag hade låtit den vila 3 månader. Normal hagvistelse, men vila från aktiv träning. Jag är vän av vila vid skada. Många hävdar motsatsen men vila från fysik aktivitet (förutom hagvistelse) är min melodi.

Det var väl ändå rätt konstigt att jämföra med öroninflammationer hos barn? Som, för övrigt är en infektionssjukdom men där ordet "inflammation" används på ett lite märkligt sätt.

(vilket jag för övrigt gissar om inflammation i kötthoven också - det verkar inte vara en vanlig diagnos när jag söker på nätet, och känns som en "slaskdiagnos" när man inte hittar någon bättre förklaring även om det mycket väl kan vara jag som är dålig på att söka på internet och att tydliga diagnostiska fynd och kriterier kan finnas).
 
Det var väl ändå rätt konstigt att jämföra med öroninflammationer hos barn? Som, för övrigt är en infektionssjukdom men där ordet "inflammation" används på ett lite märkligt sätt.

(vilket jag för övrigt gissar om inflammation i kötthoven också - det verkar inte vara en vanlig diagnos när jag söker på nätet, och känns som en "slaskdiagnos" när man inte hittar någon bättre förklaring även om det mycket väl kan vara jag som är dålig på att söka på internet och att tydliga diagnostiska fynd och kriterier kan finnas).
Jag håller med om min svävande förklararing, men jag har en känsla av att inflammationer kommer ofta tillbaka på samma ställe, om man inte vidtar åtgärder.
 
Jag trodde öroninflammation var en inflammation, är det fel? Jag har alltid trott att trumhinnan är inflammerad:o
Det är fel.

Egentligen är termen "akut varit mellanöroninflammation" och det handlar om att det ligger var i mellanörat. Själva trumhinnan är ju också ful, men grundproblemet är bakterier i mellanörat, och var som resultat av immunförsvaret och vita blodkroppar.
Det är en infektion.

Som sagt, ordet "inflammation" är ofta galet använt.

Samma med "lunginflammation". Det är inte en inflammatorisk sjukdom, det är en bakterieinfektion...

Och "kötthovsinflammation" låter ungefär lika specifikt som "muskelinflammation" om ömmande muskler. Men som sagt, jag kan ha fel och bara vara dålig på att söka på nätet.
 
Har veterinären någon teori varför hästen blivit inflammerad i hovarna? För jag tycker inte det låter normalt att en treåring får inflammation bara för att den är barfota, det är ju dom flesta treåringarna sas! Har den gått i en väldigt stenig hage, ridits barfota på olämpligt underlag eller inte blivit korrekt verkad? För att den bara har blivit inflammerad av en händelse känns inte godtagbart i min värld!

Min förra hade lindrig hovbroskförbening när jag besiktade honom som treåring. Idag skulle jag aldrig köpa en treåring med dylig förändring då det nog varslade om att det var något fel men varken jag eller besiktande veterinär tog det på allvar..
Jag har inte frågat jättenoga om det, men i korthet att hon gick för länge och var öm utan att det åtgärdades. Hon stod på utbildningsstall vid den tidpunkten och det tog ett tag innan man uppmärksammade det, då tog uppfödaren hem hästen och skodde henne.
Jag TROR att det kan uppstå av tex en hovböld eller stengallor som inte får läka.

Men jag ska ha det med mig framöver och se om jag kan få mer klarhet i det.


Jag hade tänkt såhär. En inflammation är en enskild händelse ibland på grund av överbeslastning ibland på grund av bakterier. Finns säkert andra anledningar. Det är många barn som får öroninflammation om och om igen. Det är som om just öronen är den del av kroppen där inflammation kommer återkommande. Samma sak om man får inflammation i en slemsäck. Det är lätt att få det igen. Jag skulle vara nojjig för att den skulle komma tillbaka.
Jag skulle tänka mig för väldigt noggrant om hästen fått inflammation på grund av att den gått utan skor. Den är säkert väldigt öm och ”otålig” i just hovarna. Den klarar inte tryck i större mängd. Hoppas det är en engångsföreteelse men det känns lite som om hovarna är en svag länk hos hästen. Alternativt har den gått för hårt utan skor så inflammationen uppstått, och det tror jag inte, då trådstartaren verkar vara en förnuftig person.
Om det är så att hästen har ”svaga/tunna/otåliga/ hovar/sulor skulle jag anpassa resten av hästens liv efter detta så att inte inflammationen återkommer. Det skulle jag ha i åtanke när jag valet att köpa hästen. Min dotter hade många öroninflammationer som barn, vilket vi fick anpassa oss till när hon var liten. Idag har hon inga problem. Visst kan det vara något som inte kommer påverka hästen om många år.

Skulle jag vara i ts situation skulle jag prata med säljaren och fråga om det skulle vara ok att ge hästen en låååång vila. Därefter skulle jag sätta igång hästen som handhäst och därmed se hur den reagerar på olika underlag utan att bära upp kropp. Det är lätt att man startar för tidigt och sätter igång hästen. Jag hade låtit den vila 3 månader. Normal hagvistelse, men vila från aktiv träning. Jag är vän av vila vid skada. Många hävdar motsatsen men vila från fysik aktivitet (förutom hagvistelse) är min melodi.
Jag tycker ju inte att det är konstigt eller problematiskt att ridhästar behöver skor. Det oroar mig inte att hon inte klarar att gå barfota.
Men jag ska försöka ta reda på om det finns risk för upprepade inflammationer.

Det var förövrigt inte jag som hade henne när hältan uppstod, då stod hon på utbildningsstall. Jag har bara haft henne i en månad.
 
Kan tillägga att jag förstår varför det inte uppmärksammades i tid. Hältan märks bara vid böjt spår på väldigt hårt/stenigt underlag eller vid väldigt små voltspår på mjukt underlag. En treåring arbetas ju främst rakt fram och på stora böjda spår och då är hon ohalt. Jag har ridit, tömkört och longerat i en månad och inte sett någonting alls. Hon har en bra grundbalans och känns mjuk och stadig i ridningen.
Hade jag inte vetat om det hade jag inte upptäckt ngt.
 
Och? Jag förstår inte riktigt vad poängen är med detta?
Jag har aldrig sagt att hovböld och stengalla är samma sak.

Äh, jag vet inte....det var lite kort och konstigt skrivet av mig. Jag ber om ursäkt.

Jag tänkte liksom att hovböld ju är en infektion (ofta begränsad) och att det är tämligen långsökt att det skulle orsaka en kötthovinflammation.

Det är mer troligt att en stengalla som är en inflammation orsakar en större inflammation.

Min hovslagare gav ofta rådet att låta hästen vila ordentligt efter en stengalla. Gärna 3-4 veckor, trots ohälta, för att det annars kunde orsaka inflammation i hovarna (som han uttryckte det).
 
Äh, jag vet inte....det var lite kort och konstigt skrivet av mig. Jag ber om ursäkt.

Jag tänkte liksom att hovböld ju är en infektion (ofta begränsad) och att det är tämligen långsökt att det skulle orsaka en kötthovinflammation.

Det är mer troligt att en stengalla som är en inflammation orsakar en större inflammation.

Min hovslagare gav ofta rådet att låta hästen vila ordentligt efter en stengalla. Gärna 3-4 veckor, trots ohälta, för att det annars kunde orsaka inflammation i hovarna (som han uttryckte det).
Hästar kan ju få inflammation i hovbenet av vandrande hovbölder, Jag menade inte att inflammationen ”sprids” utan mer att det kan skapa ngn slags oreda i hoven utifrån tryck, felbelasting eller liknande.
Men absolut, stengalla är ju troligt i det här fallet iom barfota. Och om det inte upptäcktes så fortsatte man belasta och det fick inte läka ut i tid. Låter logiskt som din hovslagare råder!
 
Äh, jag vet inte....det var lite kort och konstigt skrivet av mig. Jag ber om ursäkt.

Jag tänkte liksom att hovböld ju är en infektion (ofta begränsad) och att det är tämligen långsökt att det skulle orsaka en kötthovinflammation.

Det är mer troligt att en stengalla som är en inflammation orsakar en större inflammation.

Min hovslagare gav ofta rådet att låta hästen vila ordentligt efter en stengalla. Gärna 3-4 veckor, trots ohälta, för att det annars kunde orsaka inflammation i hovarna (som han uttryckte det).
Bara för att spinna vidare. En snabb googling talar om att det är vanligt att infektioner orsakar inflammationer (eftersom inflammationen är kroppens sätt att bekämpa infektion) men att inflammation även kan orsakas av olika typer av skador.
Så hovböld (infektion) kan orsaka inflammation. I det här fallet har man ju inte upptäckt just hovböld så det är lite utanför topic, men det verkade som att flera i tråden hade svårt att förstå hur en inflammation skulle ha uppstått. Jag är varken läkare eller veterinär men tycker det verkar rätt logiskt.
 
Bara för att spinna vidare. En snabb googling talar om att det är vanligt att infektioner orsakar inflammationer (eftersom inflammationen är kroppens sätt att bekämpa infektion) men att inflammation även kan orsakas av olika typer av skador.
Så hovböld (infektion) kan orsaka inflammation. I det här fallet har man ju inte upptäckt just hovböld så det är lite utanför topic, men det verkade som att flera i tråden hade svårt att förstå hur en inflammation skulle ha uppstått. Jag är varken läkare eller veterinär men tycker det verkar rätt logiskt.

Ja, precis, en inflammation blir det ja, men oftast är även den mycket begränsad om vi t.ex pratar hovböld. Som jag förstår det.
Men även jag är ju varken veterinär eller läkare.
 
Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite!

- Gick oskodd fram tills för ca 7 veckor sedan, skoddes på för första gången. Hältan kvarstod.
- Var hos veterinär i slutet av maj. Böjprov ua, veterinären tror det är kvarstående ömhet från hovarna och ordinerar igångsättning på mjukt underlag vilket blev mitt uppdrag under prövotiden
- Hos mig har hon varit ohalt i ridhus och på ridbana, liksidig och välbalanserad. Inga konstigheter alls i ridningen.
- Veterinär har fått filmer och ansåg att hon förbättrades betydligt. Blev mer säker på att det är sulömhet som hänger kvar och ordinerade nu senast att sko med sulor.
- Skoddes med lädersulor + fyllnadsmaterial (hovslagaren valde de sulor han bedömde som lämpligast) i lördags
- Igår när jag longerade på stallplan var det tyvärr ingen skillnad på hältan med sulor jmfrt med innan.

Jag har sagt till ägare/uppfödare att sulor inte gjorde någon skillnad och att jag tycker att hon ska utredas vidare. Iaf om jag ska ha kvar henne och hoppas på att hon bara behöver mer tid.
Vi har haft de tankarna även innan men veterinären har inte tyckt att det varit befogat eftersom hon förbättrats under igångsättning och är helt obesvärad vid ridning.

Visst brukar hälta pga sulömhet förbättras ganska direkt om man får på sulor?
Gör det skillnad hur länge hästen gått och ömmat? Uppfödaren tror att hon ömmat ganska länge när hon gick oskodd tidigare. Hon var då på utbildningsstall.

Vad kan vara värt att ha i bakhuvudet när hon utreds vidare? Hypoteser?

- Helt ren vid både ridning och longering i ridhus/på ridbana nu. Var innan igångsättningen halt även i ridhus. Har alltså blivit bättre på mjukt underlag av arbete.

- Välbalanserad och stabil i ridningen, känns rätt liksidig och har bra bjudning även om orken inte är på topp.

- Jag har aldrig sett någon hälta när hon rör sig i hagen.

- Tydligt halt vid longering på stallplan (grus). Värst i vänster varv, syns liiiite även i höger.

- Inget uppenbart utifrån hovens uppbyggnad (dvs ingen synbart tunn sula, inte plattfotad osv).

Jag ska nog prova att springa med henne på stallplan för att se hur det är på rakt spår på gruset.
Skulle också vilja se henne på hårt men slätt underlag för att se om det är stenarna på stallplan som gör ont eller om det är att underlaget är hårt.

Någon som känner igen symptomen eller får några tankar?

Jag hoppas få lite klarhet i detta snart. Gillar hästen väldigt mkt och kan tänka mig att förlänga prövotiden om jag är rätt säker på att det kommer bli bra, men vill utesluta mer allvarliga orsaker..
Varför betala för problem när man får dom gratis? Jag rekommenderar dig att köpa en annan häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 726
Senast: Ida94
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 731
Senast: Ajda
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 496
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp