Ömma hovar?

Min häst har precis haft kötthovinflammation, och har lite kvar med på bättringsvägen. Liknande symptom som din. För min kom det i samband med att hon gick barfota en skoperiod och hon blev väldigt ömfotad. Skodde henne och hon blev bättre men inte bra, utan haltade i traven och något ovillig att röra sig.. Åkte till veterinären som kunde utesluta att hältan kom från någon led. Åkte hem med Metacamkur och nu efter en vecka är frambenshältan borta och hela hästen rör sig bättre.
 
Om hon blir halt på liten volt i ridhuset så är det nästan garanterat något allvarligare än sulömhet. Jag skulle nog inte köpa hästen om jag vore du.

Är hovarna inte röntgade? Isf skulle jag börja där med en vidare utredning.
 
Min häst har precis haft kötthovinflammation, och har lite kvar med på bättringsvägen. Liknande symptom som din. För min kom det i samband med att hon gick barfota en skoperiod och hon blev väldigt ömfotad. Skodde henne och hon blev bättre men inte bra, utan haltade i traven och något ovillig att röra sig.. Åkte till veterinären som kunde utesluta att hältan kom från någon led. Åkte hem med Metacamkur och nu efter en vecka är frambenshältan borta och hela hästen rör sig bättre.
Ja det är precis vad vi kommit fram till idag! Eller, veterinären har nog tänkt inflammerad kötthov hela tiden men infon har inte riktigt gått fram 😆

Idag har hon röntgats och där ser man att hovbensvingarna är lite ”irriterade”/aktiva på grund av kötthovsinflammationen men allt annat såg fint ut. Förstod på veterinären att den här reaktionen på hovbensvingarna inte var ngt allvarligt utan att det kommer lägga sig utan att ställa till med besvär.

Hon är fortsatt ua på böjprov så hon har inte fått någon ledreaktion, det är tydligen vanligt annars i kotan vid den här typen av problematik. Har även bedövat för att se att hältan släcks enligt hypotesen.

Hon fick en metacamkur när problemen uppstod och nu blir det en ny kur. Vet sa att det kan ta upp till 3 månader för detta att bli helt bra men prognosen är mkt god.

Jag är positiv igen nu. Känns skönt att veta vad problemet är!

Eftersom jag inte hade fattat att vet misstänkte inflammerad kötthov så fick ju inte heller hovslagaren rätt info. Hon skoddes med lädersulor + silikonfyllning och det var ju tydligen inte alls rätt i hennes fall. Fyllningen orsakar konstant tryck och gör henne sämre, det förklarar att hon försämrades efter skoning. Fick hjälp att åtgärda det på plats så det var skönt!
 
Kan det vara en "gammal" hovbensfraktur som spökar då? En man inte märkt av.
Om hon blir halt på liten volt i ridhuset så är det nästan garanterat något allvarligare än sulömhet. Jag skulle nog inte köpa hästen om jag vore du.

Är hovarna inte röntgade? Isf skulle jag börja där med en vidare utredning.
Om inte hovarna är röntgade så är det lämpligen nästa steg.
Hon röntgades idag för första gången, se inlägget ovan! Skönt att ha sett plåtarna och att det såg fint ut i övrigt!
 
Ja det är precis vad vi kommit fram till idag! Eller, veterinären har nog tänkt inflammerad kötthov hela tiden men infon har inte riktigt gått fram 😆

Idag har hon röntgats och där ser man att hovbensvingarna är lite ”irriterade”/aktiva på grund av kötthovsinflammationen men allt annat såg fint ut. Förstod på veterinären att den här reaktionen på hovbensvingarna inte var ngt allvarligt utan att det kommer lägga sig utan att ställa till med besvär.

Hon är fortsatt ua på böjprov så hon har inte fått någon ledreaktion, det är tydligen vanligt annars i kotan vid den här typen av problematik. Har även bedövat för att se att hältan släcks enligt hypotesen.

Hon fick en metacamkur när problemen uppstod och nu blir det en ny kur. Vet sa att det kan ta upp till 3 månader för detta att bli helt bra men prognosen är mkt god.

Jag är positiv igen nu. Känns skönt att veta vad problemet är!

Eftersom jag inte hade fattat att vet misstänkte inflammerad kötthov så fick ju inte heller hovslagaren rätt info. Hon skoddes med lädersulor + silikonfyllning och det var ju tydligen inte alls rätt i hennes fall. Fyllningen orsakar konstant tryck och gör henne sämre, det förklarar att hon försämrades efter skoning. Fick hjälp att åtgärda det på plats så det var skönt!
Då var jag inte helt fel ute alltså :). Hoppas att ni kommer på rätt spår. Det brukar som du säger inte ställa till mer problem efteråt, men känslan för hästen är en lättare form av fång typ. På min märktes stor skillnad när hon inte hade lika ont längre. Hon svarade fort på metacam.

En häst i stallet hade kötthovsinflammation för några år sedan och hans problem härleddes till felaktig skoning. I "ombyggnadsfasen" fick han ont direkt efter skoning, så han fick en metacamkur i samband med skoning under en tid. Han har idag inga som helst problem och problemet har inte återkommit.
 
Då var jag inte helt fel ute alltså :). Hoppas att ni kommer på rätt spår. Det brukar som du säger inte ställa till mer problem efteråt, men känslan för hästen är en lättare form av fång typ. På min märktes stor skillnad när hon inte hade lika ont längre. Hon svarade fort på metacam.

En häst i stallet hade kötthovsinflammation för några år sedan och hans problem härleddes till felaktig skoning. I "ombyggnadsfasen" fick han ont direkt efter skoning, så han fick en metacamkur i samband med skoning under en tid. Han har idag inga som helst problem och problemet har inte återkommit.
Skönt att höra! Min fick troligen detta när hon fick barfota tidigare i år!
 
Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite!

- Gick oskodd fram tills för ca 7 veckor sedan, skoddes på för första gången. Hältan kvarstod.
- Var hos veterinär i slutet av maj. Böjprov ua, veterinären tror det är kvarstående ömhet från hovarna och ordinerar igångsättning på mjukt underlag vilket blev mitt uppdrag under prövotiden
- Hos mig har hon varit ohalt i ridhus och på ridbana, liksidig och välbalanserad. Inga konstigheter alls i ridningen.
- Veterinär har fått filmer och ansåg att hon förbättrades betydligt. Blev mer säker på att det är sulömhet som hänger kvar och ordinerade nu senast att sko med sulor.
- Skoddes med lädersulor + fyllnadsmaterial (hovslagaren valde de sulor han bedömde som lämpligast) i lördags
- Igår när jag longerade på stallplan var det tyvärr ingen skillnad på hältan med sulor jmfrt med innan.

Jag har sagt till ägare/uppfödare att sulor inte gjorde någon skillnad och att jag tycker att hon ska utredas vidare. Iaf om jag ska ha kvar henne och hoppas på att hon bara behöver mer tid.
Vi har haft de tankarna även innan men veterinären har inte tyckt att det varit befogat eftersom hon förbättrats under igångsättning och är helt obesvärad vid ridning.

Visst brukar hälta pga sulömhet förbättras ganska direkt om man får på sulor?
Gör det skillnad hur länge hästen gått och ömmat? Uppfödaren tror att hon ömmat ganska länge när hon gick oskodd tidigare. Hon var då på utbildningsstall.

Vad kan vara värt att ha i bakhuvudet när hon utreds vidare? Hypoteser?

- Helt ren vid både ridning och longering i ridhus/på ridbana nu. Var innan igångsättningen halt även i ridhus. Har alltså blivit bättre på mjukt underlag av arbete.

- Välbalanserad och stabil i ridningen, känns rätt liksidig och har bra bjudning även om orken inte är på topp.

- Jag har aldrig sett någon hälta när hon rör sig i hagen.

- Tydligt halt vid longering på stallplan (grus). Värst i vänster varv, syns liiiite även i höger.

- Inget uppenbart utifrån hovens uppbyggnad (dvs ingen synbart tunn sula, inte plattfotad osv).

Jag ska nog prova att springa med henne på stallplan för att se hur det är på rakt spår på gruset.
Skulle också vilja se henne på hårt men slätt underlag för att se om det är stenarna på stallplan som gör ont eller om det är att underlaget är hårt.

Någon som känner igen symptomen eller får några tankar?

Jag hoppas få lite klarhet i detta snart. Gillar hästen väldigt mkt och kan tänka mig att förlänga prövotiden om jag är rätt säker på att det kommer bli bra, men vill utesluta mer allvarliga orsaker..

Oavsett orsak: treåring som inte funkar på normalt underlag med normal skoning: köp den inte.
 
Oavsett orsak: treåring som inte funkar på normalt underlag med normal skoning: köp den inte.
Oj, drastiskt. Den har ju inget fel på hovarna utan har fått en inflammation i kötthoven när den gick oskodd tidigare. Den kommer högst troligt funka med vanlig skoning bara detta läker ut.
 
Oj, drastiskt. Den har ju inget fel på hovarna utan har fått en inflammation i kötthoven när den gick oskodd tidigare. Den kommer högst troligt funka med vanlig skoning bara detta läker ut.
Är du säker på att den förklaringen är korrekt?

Jag tänker ju då att det inte är helt enkelt att säkert sätta fingret på vad som är fel när en häst är oren.

Drastiskt eller inte - men att köpa en häst som inte är fräsch känns som en onödig risk.

Och hur menar du: inget fel på hovarna men en inflammation i kötthoven? Är inte kötthoven en del av hoven i din mening?

Det verkar inte vara en vanlig diagnos när man söker med google.
 
Är du säker på att den förklaringen är korrekt?

Jag tänker ju då att det inte är helt enkelt att säkert sätta fingret på vad som är fel när en häst är oren.

Drastiskt eller inte - men att köpa en häst som inte är fräsch känns som en onödig risk.

Och hur menar du: inget fel på hovarna men en inflammation i kötthoven? Är inte kötthoven en del av hoven i din mening?

Det verkar inte vara en vanlig diagnos när man söker med google.
Jag har varit med hos veterinären och sett röntgenplåtarna. Jag känner mig trygg med förklaringen i nuläget.
Med ”inget fel i hoven” menar jag att den inte har någon anatomisk felaktighet som kan ge problem i framtiden, inga tunna sulor eller liknande.

Jag kommer självklart inte köpa en halt häst. Vi förlänger prövoperioden tills hon är frisk så jag kommer inte köpa innan hon är bra.
 
Jag har varit med hos veterinären och sett röntgenplåtarna. Jag känner mig trygg med förklaringen i nuläget.
Med ”inget fel i hoven” menar jag att den inte har någon anatomisk felaktighet som kan ge problem i framtiden, inga tunna sulor eller liknande.

Jag kommer självklart inte köpa en halt häst. Vi förlänger prövoperioden tills hon är frisk så jag kommer inte köpa innan hon är bra.

Jaja, själv är jag inte kompetent att till fullo bedöma röntgenbilder, oavsett om det är slätröntgen eller DT. Men jag förstår på det du skriver att du har en annan kompetens.
Det är jättebra!

Lycka till med affären.
 
Jaja, själv är jag inte kompetent att till fullo bedöma röntgenbilder, oavsett om det är slätröntgen eller DT. Men jag förstår på det du skriver att du har en annan kompetens.
Det är jättebra!

Lycka till med affären.
Nej men jag litar på veterinärens kompetens.
 
Ja det är precis vad vi kommit fram till idag! Eller, veterinären har nog tänkt inflammerad kötthov hela tiden men infon har inte riktigt gått fram 😆

Idag har hon röntgats och där ser man att hovbensvingarna är lite ”irriterade”/aktiva på grund av kötthovsinflammationen men allt annat såg fint ut. Förstod på veterinären att den här reaktionen på hovbensvingarna inte var ngt allvarligt utan att det kommer lägga sig utan att ställa till med besvär.

Hon är fortsatt ua på böjprov så hon har inte fått någon ledreaktion, det är tydligen vanligt annars i kotan vid den här typen av problematik. Har även bedövat för att se att hältan släcks enligt hypotesen.

Hon fick en metacamkur när problemen uppstod och nu blir det en ny kur. Vet sa att det kan ta upp till 3 månader för detta att bli helt bra men prognosen är mkt god.

Jag är positiv igen nu. Känns skönt att veta vad problemet är!

Eftersom jag inte hade fattat att vet misstänkte inflammerad kötthov så fick ju inte heller hovslagaren rätt info. Hon skoddes med lädersulor + silikonfyllning och det var ju tydligen inte alls rätt i hennes fall. Fyllningen orsakar konstant tryck och gör henne sämre, det förklarar att hon försämrades efter skoning. Fick hjälp att åtgärda det på plats så det var skönt!
Vad synd och lite konstigt, tycker jag, att inte veterinären och hovslagaren diskuterade skoningen direkt med varandra. Det hade ju kunnat bespara mycket missförstånd. Det är verkligen inte lätt som ägare att återge korrekt diagnos till hovslagaren. Hovslagaren bör ju också ha möjlighet att ställa frågor till veterinären för att allt ska bli rätt.
 
Vad synd och lite konstigt, tycker jag, att inte veterinären och hovslagaren diskuterade skoningen direkt med varandra. Det hade ju kunnat bespara mycket missförstånd. Det är verkligen inte lätt som ägare att återge korrekt diagnos till hovslagaren. Hovslagaren bör ju också ha möjlighet att ställa frågor till veterinären för att allt ska bli rätt.
Ja, här fanns ju dessutom en till mellanhand. Veterinären - uppfödare/ägare - mig - hovslagaren. Som gjort för missförstånd 😅

Jag var ju med vid detta veterinärbesök men inte tidigare och det är inte jag som har haft kontakt med veterinären nu mellan besöken heller..
 
Om hon blir halt på liten volt i ridhuset så är det nästan garanterat något allvarligare än sulömhet. Jag skulle nog inte köpa hästen om jag vore du.

Är hovarna inte röntgade? Isf skulle jag börja där med en vidare utredning.

Instämmer. En 3åring som inte blir bättre av sula är alltför riskfyllt. Den kommer bli tyngre och få högre belastning, ingen höjdare om den redan har problem.
 
Instämmer. En 3åring som inte blir bättre av sula är alltför riskfyllt. Den kommer bli tyngre och få högre belastning, ingen höjdare om den redan har problem.
Ja, det var ju inte vanlig sulömhet och jag hade inte riktigt fått rätt instruktioner att ge till hovslagaren..
Fyllnadsmassan som hovslagaren la under sulorna skapade ett ökat tryck = värre hälta.

Nu avvaktar jag och hoppas att hon blir helt bra under sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 757
Senast: Ida94
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 547
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp