Ömmar på hårt underlag (oskodd bak) men är som vanligt på gräs/ridhus. Vad kan det bero på?

de flesta veterinärer och kliniker är högst kompetenta i fång frågar

Nej, där håller jag verkligen inte med dig! När mina hästar var sjuka fick jag de mest UNDERLIGA råd från vissa veterinärer. Saker som fick en att nästan tappa hakan. Och fortfarande, flera år senare, hör jag mycket konstigt.

Min häst fick kolik i samband med en behandling (ledinflammation) för två år sedan. Antagligen pga buttan, men det är inte helt säkert. Hur som helst så ville distriktsveterinären som kom ut att jag skulle försöka få i hästen en massa betforvatten. När jag sa att jag inte hade betfor hemma (det var kväll så inga affärer öppna heller) pga att jag har försökt undvika socker till min fd fånghäst, så fick jag kommentaren tillbaks att det väl inte var någon fara med betfor och socker för det är ju mycket protein som hästarna får fång av.... Ja, detta hände alltså 2012. Man tror att veterinärer, som åker ut och behandlar hästar, skulle hålla sig liiiiiite mer uppdaterade om de vanligaste sjukdomarna?
 
@TinyWiny har du ens läst? Strömsholm är inte rådgivande till alla som ringer och vill ha råd, över telefon om inte behandlande veterinär är den som tar kontakt med dem. Det är inga konstigheter, du kan ringa själv och fråga.
I övrigt ang. ditt inlägg så får det stå för dig själv.
 
Ni som börjat diskutera fång, Strömsholm osv. Menar ni att ni tror båda veterinärerna plus erfaren hovslagare som tittat på hästen har fel?
Jag har verkligen påpekat mer än en gång att jag misstänker fång. De har varit övertygade verkligen om att det INTE är fång. Ska jag fortsätta tjata? Ska jag ta ut en tredje veterinär menar ni? Känns ju ändå som att man borde kunna lita på att det inte är fång när 3 oberoende professionella säger samma sak eller?
Verkar mest logiskt i detta läge att ge metacam i 5 dagar och sen se hur det blir. Som det är nu går hästen pigg och nöjd i sin stora gräshage som är mjuk efter regn. Jag tänker inte ta in henne nu på5 dagar och utsätta henne för en hårda och grusigha vägen från betet till stallet utan tänkte borsta i anslutning till hagen och ge metacam i hagen. Eftersom det blir bättre efter bara 2 dagars hagevila på gräs så borde det ju inte vara fång eftersom fållan går på dygnet runt bete men trots det blev bättre av att inte ridas/promeneras på hårt.
 
Kan tillägga att pållan är av den sorten att hon DIREKT visar när hon har ont. Hon hade t ex ont i munnen en gång och det var totalt omöjligt att rida med bett. HOn protesterade enormt och fick såklart bli bettlöst. Likaså när hon haft ont någonstans har hon blivit totalt förändrad i ridningen och tappat bjudning eller helt vägrat att gå fram. Så när hon har ont vet man det.
Därför när jag red på gräs i måndags så märkte man tydlig att hon inte hade ont alls på gräs, detta var ju till och med innan regnet vilket innebar att det nog var lite hårdare på gräset än nu. Hon var ju som sagt superpigg, glad och framåt, ville helst galoppera hela tiden :)
Medan hon så fort man kom ut på håt underlag protesterade direkt.
Med detta vill jag väl m,er ha sagt att hon inte far illa av att gå i hage dygnet runt under behandlingen för så pass öm är hon inte att hon måste stå på boxvila på supermjukt underlag. Dessutom får hon damp på boxvila och det visar hon att hon inte är bekväm med. En väldigt bestämd dam.
'
Det som är bra med att hon verkligen visat när hon har ont är jun att man aldrig behöver känna att man rider nä hon har ont. Min valack t ex kämpar på in i det sista och är sen helt plösligt blockhalt när det pågått för långt stackar :(
 
@Vitavi Jag tycker du fick ett bra svar av veterinären. :) Och det är inte helt ovanligt att inflammation i sulorna får hästen att uppträda likadant som vid fång eftersom hästen vid båda sjukdomarna vill avlasta hovarna. Jag hade gjort precis som du, hållit hästen på mjukt underlag och ge metacam. Sedan hade jag nog skott hästen bak (när inflammationen har gett med sig) för att undvika risken att det händer igen.

Vet du varför hästen fick inflammationerna?
 
. . . pga att jag har försökt undvika socker till min fd fånghäst, så fick jag kommentaren tillbaks att det väl inte var någon fara med betfor och socker för det är ju mycket protein som hästarna får fång av....

Det är sorgligt men tyvärr förekommer denna uppfattning fortfarande bland både veterinärer och hovslagare. Jag hade ett liknande fall 2012 där hovslagaren sa att protein var orsaken och där veterinären tyckte att det skulle gå att rida hästen. Det gick inte att övertyga hästägaren att det var socker och stärkelse i fodret som var orsaken till fånganfallet och att hästen absolut inte skulle ridas. Hästen fick gå kvar på gräs och efter det första ridpasset blev hästen halt med förvärrad rotation på bägge framhovarna. Jag såg hästen ett år senare och framhovarna hade fortfarande rotation.
 
@TinyWiny har du ens läst? Strömsholm är inte rådgivande till alla som ringer och vill ha råd, över telefon om inte behandlande veterinär är den som tar kontakt med dem. Det är inga konstigheter, du kan ringa själv och fråga.
I övrigt ang. ditt inlägg så får det stå för dig själv.
@mackan Jag vet inte nåt om Strömsholm men att de skulle kunna reda ut om en häst de inte har sett har fång, sulläderinflammation eller något annat verkar väldigt optimistiskt. Jag tror som du att veterinärer vanligen känner igen akut fång, även om alla säkert inte är pålästa på senaste rönen. Däremot den diffusa typ av fång som kallas sub-clinical laminitis på engelska (hittar inte mycket om det på svenska sidor) tror jag att man missar.
 
@mackan Jag vet inte nåt om Strömsholm men att de skulle kunna reda ut om en häst de inte har sett har fång, sulläderinflammation eller något annat verkar väldigt optimistiskt. Jag tror som du att veterinärer vanligen känner igen akut fång, även om alla säkert inte är pålästa på senaste rönen. Däremot den diffusa typ av fång som kallas sub-clinical laminitis på engelska (hittar inte mycket om det på svenska sidor) tror jag att man missar.

såklart de inte kan, det finns inga legitima veterinärer som utfärdar bedömningar på telefon ang. en diagnos eller ens en nära diagnos. Men det var inte min poäng iof. utan faktumet att Strömsholm inte har en öppen växel för rådfrågning från gemene man för alla undringar och eventuella sjukdomsmöjligheter för sina hästar, utan endera ska behandlande veterinär kontakta dem för rådgivning eller så får man boka tid hos dem och komma in med hästen. Jag tycker det är högst förståerligt att de inte vare sig kan, eller ens borde, ha en öppen rådgivningsbyrå på telefon för undrande människor, när de är sveriges största djursjukhus i fråga om volymer.

Ringer man mindre kliniker kan man däremot ofta få rådgivning generellt. Som givetvis fortfarande aldrig handlar om ngt uttalande i fråga om vad det är eller inte är osv, eller ens hur man ska behandla utifrån det osv. Det de kan svara på är ju hur hästar fungerar generellt, och eventuellt om symptomen som beskrivs kan vara en faktor till ett visst sjukdomsförlopp att ta i beaktning. Hur man ska behandla eller bör handla osv på hemmaplan är knappast ngt de brukar uttala sig om utan att ha sett hästen. Gör de det så är det rätt osedvanligt och framför allt riskerar de att diagnosticera eller rådgöra fel, vilket är anledningen att de sällan vill göra det om det handlar om stora grejer annat än ngt småsår eller dylikt.

allmänt utöver det är jag jättefascinerad över hur denna tråd kom att bli en fångtråd och alla fångbukemänniskor helt hängivit sig åt att detta skulle vara en tråd om fång. Byt ut ämnet fång mot ngt annat sjukdomsförlopp eller skada så hade samtliga ansett exakt det jag skrivit här, att det är galenskap att tro att ngn på telefon skulle rådgiva och tippa på vad det är eller behandling osv, men just fång verkar vara ett rött skynke i ögonen på flera som haft fång på sina hästar så fort det blir kritik eller debatt ang. det, och då spelar det ingen roll att tråden handlar typ vadsomehelst, räcker att fång nämns så är det igång. Märkligt.
 
Senast ändrad:
såklart de inte kan, det finns inga legitima veterinärer som utfärdar bedömningar på telefon ang. en diagnos eller ens en nära diagnos. Men det var inte min poäng iof. utan faktumet att Strömsholm inte har en öppen växel för rådfrågning från gemene man för alla undringar och eventuella sjukdomsmöjligheter för sina hästar, utan endera ska behandlande veterinär kontakta dem för rådgivning eller så får man boka tid hos dem och komma in med hästen. Jag tycker det är högst förståerligt att de inte vare sig kan, eller ens borde, ha en öppen rådgivningsbyrå på telefon för undrande människor, när de är sveriges största djursjukhus i fråga om volymer.

Ringer man mindre kliniker kan man däremot ofta få rådgivning generellt. Som givetvis fortfarande aldrig handlar om ngt uttalande i fråga om vad det är eller inte är osv, eller ens hur man ska behandla utifrån det osv. Det de kan svara på är ju hur hästar fungerar generellt, och eventuellt om symptomen som beskrivs kan vara en faktor till ett visst sjukdomsförlopp att ta i beaktning. Hur man ska behandla eller bör handla osv på hemmaplan är knappast ngt de brukar uttala sig om utan att ha sett hästen. Gör de det så är det rätt osedvanligt och framför allt riskerar de att diagnosticera eller rådgöra fel, vilket är anledningen att de sällan vill göra det om det handlar om stora grejer annat än ngt småsår eller dylikt.

allmänt utöver det är jag jättefascinerad över hur denna tråd kom att bli en fångtråd och alla fångbukemänniskor helt hängivit sig åt att detta skulle vara en tråd om fång. Byt ut ämnet fång mot ngt annat sjukdomsförlopp eller skada så hade samtliga ansett exakt det jag skrivit här, att det är galenskap att tro att ngn på telefon skulle rådgiva och tippa på vad det är eller behandling osv, men just fång verkar vara ett rött skynke i ögonen på flera som haft fång på sina hästar så fort det blir kritik eller debatt ang. det, och då spelar det ingen roll att tråden handlar typ vadsomehelst, räcker att fång nämns så är det igång. Märkligt.

Bara en undran; Har du haft en fånghäst någon gång? Jag tror att anledningen till att folk som haft det blir VÄLDIGT måna om att dela med sig av sina erfarenheter är att det är en så himla hemsk sjukdom att man vill bespara varenda häst den, till varje pris. Finns också tyvärr, som nämns ovan, så mycket okunskap bland både veterinärer och hovslagare eftersom rönen ändrats rätt drastiskt på senare år. Tyvärr inte alla som håller sig uppdaterade. Har man en gång råkat ut för fång så är man ständigt livrädd för att råka ut för det igen. Och om man hör om någon som har en häst där det finns minsta lilla anledning att tro att den kan ha fång, så vill man till varje pris hjälpa. Inget ont i det.
 
Bara en undran; Har du haft en fånghäst någon gång? Jag tror att anledningen till att folk som haft det blir VÄLDIGT måna om att dela med sig av sina erfarenheter är att det är en så himla hemsk sjukdom att man vill bespara varenda häst den, till varje pris. Finns också tyvärr, som nämns ovan, så mycket okunskap bland både veterinärer och hovslagare eftersom rönen ändrats rätt drastiskt på senare år. Tyvärr inte alla som håller sig uppdaterade. Har man en gång råkat ut för fång så är man ständigt livrädd för att råka ut för det igen. Och om man hör om någon som har en häst där det finns minsta lilla anledning att tro att den kan ha fång, så vill man till varje pris hjälpa. Inget ont i det.

Jag håller helt med dig!!
 
Man kan ju bara utgå från sina egna erfarenheter........
Min gamla ponny var utlånad (till vad jag trodde var kompetenta hästmänniskor) Efter ett tag så ringde dom och sa att han var ömfotad på hårt underlag, frågade om dom fick sko.
Dom la på skor men han blev inte bättre så då åkte jag ut och kunde på tre röda konstatera fång. Dels hade det ju gått lite längre tid och dels hade vi haft problemet förr.
På mjukt underlag gick han ok, på grus och asfalt blev det stopp!

Om det inte är fång utan öm av andra orsaker så går det ju bra att gå på gräs och sen få på skor när det funkar.
Är det så att hästen har fång så gör varje minut på gräs att det kan bli värre, så mycket värre!!
Därför är det nog många av oss som tycker att det är smart att misstänka fång och sköta efter det tills man vet säkert och inte tvärt om?!
 
Dom la på skor men han blev inte bättre så då åkte jag ut och kunde på tre röda konstatera fång. Dels hade det ju gått lite längre tid och dels hade vi haft problemet förr.

Undrar bara hur du på tre röda kunde konstatera fång och dels vad det samma häst ni tidigare haft problem med förr?
 
Kan jag faktiskt inte hålla med om eftersom om man hela tiden utgår i från att det är fång så är det så många andra trauma och sjukdomsbilder som man inte ens noterar i sin blindhet.
Vem är det som påstår att det alltid är fång?
Det inlägg jag citerade handlar bla om att det inte är helt ovanligt att veterinärer och hovslagare gör fel bedömningar/inte är uppdaterade när det gäller fång. Jag har pratat med hovslagare som har menat att han genom att verka en häst kan se att den har ett pågående fånganfall. Jag har också träffat veterinär som har felbedömt röntgenbilder och föreslagit att antingen skulle hästen kunna ridas efter ett par månader efter ett fånganfall eller så skulle den dömas ut. En annan veterinär bedömde röntgenbilden helt annan, föreslog en mycket längre vila och hästen blev frisk. Dessutom så tog det ganska lång tid innan det syntes några spår av fånganfallet i hovarna och den hovslagare som så hästen kunde inte konstatera att det var fång.

Detta var två exempel.

Dessutom så är fång en fruktansvärd sjukdom som ganska snabbt kan medföra att hästen måste avlivas. Jag anser inte att det är fel att ha det i baktanken om en häst har symptom där diagnosen inte är helt klar. Därmed inte sagt att jag brukar påstå att det är fång. Men om man utgår från att det finns användare här som alltid tror att det är allting är fång så läser man kanske inläggen så. Nu står det inte det i det jag citerade.
 
@Sirap det kan jag absolut förstå, dock förstår jag inte hur bukefalos skulle väga tyngre rådmässigt och kunskapsmässigt än 2 veterinärer och en hovslagare.
Nej jag har aldrig någonsin haft fång på en enda häst eller ponny jag ägt, under mina 35+ år som hästägare. Jag anser inte att det enbart är tur.
 
Tror snarare det handlar om att man får lägga manken till och mecka och tänka till en hel del runt sina hästar, hur de fodras, deras hullstatus, foderbyten och val av hagar och bete osv. Anlag för insulinresistens kan väldigt många hästar ha, de får inte fång för den skull som ett brev på posten pga det. Likaväl som anlag för, eller ens insulinresistens i sig, är en permanent dom, utan den är högst hanterbar med rätt förutsättningar och tillochmed hästar som diagnosticerats IR går att hålla friska. IR är ingen permanent diagnos på en häst.
 
Tror snarare det handlar om att man får lägga manken till och mecka och tänka till en hel del runt sina hästar, hur de fodras, deras hullstatus, foderbyten och val av hagar och bete osv. Anlag för insulinresistens kan väldigt många hästar ha, de får inte fång för den skull som ett brev på posten pga det. Likaväl som anlag för, eller ens insulinresistens i sig, är en permanent dom, utan den är högst hanterbar med rätt förutsättningar och tillochmed hästar som diagnosticerats IR går att hålla friska. IR är ingen permanent diagnos på en häst.

Hm. Jag gör mitt bästa för att inte känna mig provocerad här, och för att tänka logiskt. Mja, mackan, riktigt så enkelt är det nog inte och jag tror faktiskt att du har haft en rätt stor portion tur också om du inte haft en enda fånghäst på 35 år. Eller så har du inte haft några ponnyer de senaste åren kanske?

Jag tycker egentligen att det här är intressant. Har själv haft hästar för "länge" sedan, och även nu. På 80-talet, när jag var tonåring, hade vi två ponnyer. Den ena blev jättefet på sommaren men fick aldrig fång. Jag har bilder, inte många men tillräckligt, och man kan se att hon blev tjock på sommaren. Man hörde väldigt sällan då att hästar fick fång. Man ansåg då att det BARA hände om man släppte en häst väldigt hastigt på väldigt kraftigt bete. Det var verkligen superovanligt.

Sedan gjorde jag ett uppehåll med hästar (när jag bodde utomlands) på ungefär 15 år. Jag har nu varit hästägare igen de senaste 10 åren och haft fång på båda mina ponnyer. Den ena VAR överviktig, men den andra var underviktig när hon fick fång.

Jag undrar lite vad som förändrats, för jag kan inte riktigt komma på det själv. Jag undrar om grovfodret har förändrats till exempel? Vi gav våra hästar havre, melass, kli och hö på 80-talet. Hösilage fanns inte, och lite grann undrar jag om det var en del av boven i dramat när mina hästar fick fång. Jag testade hösilage, och det gick inte så bra (kanske?). Numera svär jag vid att jag enbart ska fodra med hö, i alla fall så länge min höbonde fortsättet att producera sitt fina småbalshö.

Kraftfoder har jag inte precis gett mina ponnyer på senare år, så det kan inte vara problemet.

Så VAD är det som har förändrats?
 
Tror snarare det handlar om att man får lägga manken till och mecka och tänka till en hel del runt sina hästar, hur de fodras, deras hullstatus, foderbyten och val av hagar och bete osv. Anlag för insulinresistens kan väldigt många hästar ha, de får inte fång för den skull som ett brev på posten pga det. Likaväl som anlag för, eller ens insulinresistens i sig, är en permanent dom, utan den är högst hanterbar med rätt förutsättningar och tillochmed hästar som diagnosticerats IR går att hålla friska. IR är ingen permanent diagnos på en häst.
Frågan kvarstår dock om du har haft en häst med anlag eller inte.
 
@bettysmatte jodå, jag har haft ponnyer genom åren och inte bara förr i tiden. Likaså min min ganska breda vänskapskrets genom alla år med ponnyer fram tills dags dato på alla håll och kanter, inte heller de har fång eller IR problem på sina hästar och har aldrig haft. Jag kommenterade tidigare i tråden att jag som sagt tycker det är lätt att man får intrycket på just bukefalos att fång är ngt som drabbar var och varannan man hela tiden, så är det faktiskt inte, fång är en minoritet fortfarande av hästar och hästägare som det faktiskt drabbar.

I övrigt håller jag med dig om att det är väldigt intressant. Det finns väldigt många teorier om just det du tar upp, en teori är välfärden hästarna hålls i nu senaste årtiondena, det ska vara fri tillgång året runt, hästarna står och blir feta och är i överhull året runt och motionerar inte öht, de står vid dukat smörgåsbord och det är de inte gjorda för ö.h.t de är gjorda för rent genetiskt, att gå på smalföda och magra av under vinterhalvåret, ströva mkt och leta och jobba för födan, för att sen äta upp sig lite sommarmånaderna.
Fast inte ens på 80 talet när jag hade ponnyer så släppte man dem på odlad vall/stora gräsbeten öht, just för att undvika både fetma och fång osv, de gick i skogshagar med lite ängsbete, och hölls på magert bete allmänt, då de flesta visste att det var bäst för lättfödda hästar.

Jag tror mycket handlar om att många har häst idag utan att egentligen veta så mycket, och man inser inte allvaret i att "chansa" i den kombon, dvs har man tex två hästar hemma på egen gård osv, så tänker man inte tanken att begränsa betet eller göra sig omak och ta den säkra vägen osv, för man inser inte riktigt vad man spelar med, plus att det är "jobbigt" att behöva mecka osv, så man släpper dem på kraftigt bete ändå trots att ngn häst redan är fet eller i överhull osv. Likaså kanske man inte har full koll på hur viktigt det är att vänja in magen och bara för att den sen anses "invand" så betyder det ju inte att man kan luta sig tillbaka och tro att det är lugnt. ett par mkt enkla exempel som exempel i ett outtröttligt ämne....
 

Liknande trådar

G
Hästvård Får ca 1,5 månad sedan började min häst snubbla lite då och då. Sen blev det bara mer och mer. Så att det blev obehagligt och jag bara...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp