Ömmar på hårt underlag (oskodd bak) men är som vanligt på gräs/ridhus. Vad kan det bero på?

Jag pratade med vet och han sa att eftersom pållan är helt symtomfri på gräs så får hon gå i hage tills vidare. Hon gick ju till och med att ridas på gräs i förrgår, vi red då dressyr och hoppade små skutt på gräsbanan och hon var sitt vanliga pigga glada jag.
Detta är konstigt tycker jag då all hälta försvinner på gräs medan hon är superhalt på grus och asfalt :(
Hon ska iaf gå i hage tills vet kan komma ut nästa vecka och ge lugnande och smärtstillande i samband med skoning för hon måste få på skor

Ring annan veterinär.
 
Usch kommer ihåg när min nordis fick sitt första fånganfall.

Började fundera över om något var fel när han drog sig ut på gräskanterna och inte ville gå på asfalt.
Hade ingen erfarenhet av fång, trodde han bara ville åt gräset. Så jag avvaktade några dagar, det blev inte bättre.
Ingen fångställning eller andra supertydliga symptom. Han reds inte då heller pga. annan sjukdom.

Duktig veterinär kom ut, gissade på fång trots de, för den tiden, icketypiska symptomen och röntgen visade sen förändringar i hovarna.

Det är synd jag inte förstod snabbare.
 
Jag håller med dig. Om hästen har så pass ont att det inte går att sko, så måste det i princip vara något annat än bara "ömfotad". Jag hade valt att åka till klinik och klinikhovslagare.

Just ja. Glömde av att TS häst inte ens går att sko.
I min värld är det isf verkligen dags att kolla upp ordentligt vad som felas, oavsett vad det kan bero på.
 
Jag håller med dig. Om hästen har så pass ont att det inte går att sko, så måste det i princip vara något annat än bara "ömfotad". Jag hade valt att åka till klinik och klinikhovslagare.

Men hovslagaren som är mycket erfaren sa att han varit med om det förr att hästar varit för ömfotad för att sko just för att det gått så pass långt och hoven var så nedsliten.
Har han fel?
Vill ju gärna lita på Hovis och veterinär.
NI tror att det är fång alltså? Hovis va övertygad att det inte var fång. Vad mer kan det va?
 
Jag är ingen hovslagare så självklart vet jag inte om din hovslagare har fel eller inte. Men jag tycker att det är jättekonstigt att en häst kan bli så öm att det inte går att sätta på en sko. Vad är det som gör så ont i hoven, att det inte går att spika på skor? Om man då ger lugnande och lyckas få på skor, kommer det verkligen att lösa problemet då? Är det "vanliga" skor din häst ska få nästa vecka, eller är det någon slags sjukbeslag?
 
Skulle också tänka fång. Just därför att din häst är öm på asfalt. En häst som barar är ömfotad klara ofta att gå på plan asfalt ganska bra. Ofta är det ju småstenarna som ställer till det och att när det är hårt ute så trycks dom inte ner i marken när dom trampar på dem och blir dom väligt försiktiga på grus men kan gå ok på asfalt.

Får dom fång är dom väldigt ömma även på asfalt.

Kan hon vända snävt på hårt underlag? Det brukar dom ha väldigt svårt för om det är fång på gång
 
Jag pratade med vet och han sa att eftersom pållan är helt symtomfri på gräs så får hon gå i hage tills vidare. Hon gick ju till och med att ridas på gräs i förrgår, vi red då dressyr och hoppade små skutt på gräsbanan och hon var sitt vanliga pigga glada jag.
Detta är konstigt tycker jag då all hälta försvinner på gräs medan hon är superhalt på grus och asfalt :(
Hon ska iaf gå i hage tills vet kan komma ut nästa vecka och ge lugnande och smärtstillande i samband med skoning för hon måste få på skor

Men det är väl inte ett dugg konstigt om hästen är ömfotad? Det är ju inte konstigare än när du själv försöker gå barfota på grus, och sen går över till barfota på gräsmatta.
Jag hade dock varit väldigt tveksam att gräs i hagen i detta torra väder, verkligen lindrar så mycket, även om hästen blir mindre öm än den visar på asfalt/grus. Marken är STENHÅRD i de flesta delar av landet just nu, även med gräs ovanpå ytan, så Om den är SÅ öm som den visat, inte går att få på skor pga ömhet osv, så är den troligen rejält påverkad i sulorna och bör inte utsättas för ngn som helst hårdhet i backen tills ngn vet fått titta på den och sulorna får en chans att vila från överbelastningen. Att den upplevs fräsh på gräs kan ju lika gärna vara att den faktiskt bara är "bättre" på gräs jmf med tvärdålig på grus/asfalt.
Jag hade ställt hästen på mjukt underlag - inne om så måste, och åkt till en klinik redan denna vecka.
 
Min ponny är normalt bara ömfotad på grus. Han har därför sulor för jag rider ut mkt.

Men förra sommaren var han extremt öm (inte på asfalt för han är skodd runt om) och en gång tillät han inte hovis att sko honom. Så pass öm var han och då hade han redan hunnit vara hos en veterinär (som inte hitta något var veterinären var dålig). Han togs till en Annan veterinär.
Böjprov visa 2 grad hälta. Vet misstänkte fång. Efter metacam och lite vila med skritt blev han bra och kunde skos normalt.

MEN det jag tänker, fång brukar väl bara visa sig fram eller har jag fel?

Hade inte avvaktat iaf. Jag hade tagit ut veterinär. Finns inget att vänta på.
 
Min ponny är normalt bara ömfotad på grus. Han har därför sulor för jag rider ut mkt.

Men förra sommaren var han extremt öm (inte på asfalt för han är skodd runt om) och en gång tillät han inte hovis att sko honom. Så pass öm var han och då hade han redan hunnit vara hos en veterinär (som inte hitta något var veterinären var dålig). Han togs till en Annan veterinär.
Böjprov visa 2 grad hälta. Vet misstänkte fång. Efter metacam och lite vila med skritt blev han bra och kunde skos normalt.

MEN det jag tänker, fång brukar väl bara visa sig fram eller har jag fel?

Hade inte avvaktat iaf. Jag hade tagit ut veterinär. Finns inget att vänta på.

Fång kan hästen få på alla hovar eller en hov. Det är visserligen vanligare fram men kan lika gärna komma bak också.
 
Om Hovis inte trodde på fång skulle jag vilja påstå att din häst KAN ha sulläderhudsinflammation. Ta ut veterinär så du får en diagnos.
 
@Vitavi;
Nu har ju din hovslagare sett hoven och sagt att det inte är fång. Man kan ha mycket erfarenhet i bagaget men trots det inte utvecklat röntgensyn. Det enda sättet att utesluta fång är en röntgen och försök få till en så behöver du inte ha ont i magen över tanken på fång.

Att en häst kan vara så öm (utan fång) att det inte går att sko har jag faktiskt aldrig varit med om men var dag hör man något nytt.
Det finns ju även barfotaboots att prova. Det är ju inte så fantastiskt billigt men om du vill fortsätta att ha din häst oskodd så kan de använda vid riding sommartid i fortsättningen med.
 
Alla vet att man INTE får transportera en häst med akut fång. OM det är det.
ställ den på box med mjukt djupt underlag o om möjligt- KYL hela benen.

för mig låter det solklart som fång av mildare grad som kan bli värre.
 
Till alla:
Till att börja med är hon bättre idag :) gick inte lika illa som igår utan går nu rent på asfalt men väldigt försiktigt.
Ny veterinär var ute idag. Trodde.på eventuellt inflammation i sulor. Han tyckte hästen gick på samma sätt som en fånghäst men var övertygad att det inte var fång. Han sa att det var väldigt ovanligt att häst bara får fång bak och inte fram.
Ska äta metacam 5 dagar och sen ska Hovis prova sko igen. Bara gå i gräshage tills dess. Det är regnat mkt nu iaf så är mjukt.
 
Till alla:
Till att börja med är hon bättre idag :) gick inte lika illa som igår utan går nu rent på asfalt men väldigt försiktigt.
Ny veterinär var ute idag. Trodde.på eventuellt inflammation i sulor. Han tyckte hästen gick på samma sätt som en fånghäst men var övertygad att det inte var fång. Han sa att det var väldigt ovanligt att häst bara får fång bak och inte fram.
Ska äta metacam 5 dagar och sen ska Hovis prova sko igen. Bara gå i gräshage tills dess. Det är regnat mkt nu iaf så är mjukt.

Mycket märkligt. Bara i min bekantskapskrets är det två hästar som har haft fång enbart bak. Så så fruktansvärt ovanligt tycker jag inte att det är. Hade jag varit du hade jag ringt Strömsholm och pratat med dem istället vad de tror och sedan bett min veterinär kontakta dem och behandlat utifrån deras syn på saken.
 
Till alla:
Till att börja med är hon bättre idag :) gick inte lika illa som igår utan går nu rent på asfalt men väldigt försiktigt.
Ny veterinär var ute idag. Trodde.på eventuellt inflammation i sulor. Han tyckte hästen gick på samma sätt som en fånghäst men var övertygad att det inte var fång. Han sa att det var väldigt ovanligt att häst bara får fång bak och inte fram.
Ska äta metacam 5 dagar och sen ska Hovis prova sko igen. Bara gå i gräshage tills dess. Det är regnat mkt nu iaf så är mjukt.
Hästen kanske visar fångsymptom på de hovar som är irriterade även av yttre orsak. Dvs bak i din hästs fall. Annars bär ju framhovarna mer vikt, så det skulle kunna bidra det att det är fram man vanligen ser fång. Hoppas hon piggnar på sig!
 
Mycket märkligt. Bara i min bekantskapskrets är det två hästar som har haft fång enbart bak. Så så fruktansvärt ovanligt tycker jag inte att det är. Hade jag varit du hade jag ringt Strömsholm och pratat med dem istället vad de tror och sedan bett min veterinär kontakta dem och behandlat utifrån deras syn på saken.

fast ärligt...? din tilltro till Strömsholm utan att de heller sett hästen blir absurd frågar du mig i min erfarenhet av 35 års hästägande.
Dessutom tar inte nämda S-holm konsulterande samtal öht om inte behandlande veterinär är den som tar kontakten. Prima service är det ;)
 
Jag vet många hästar som aldrig har varit på Strömsholm men där ägaren har fått mycket bra hjälp ändå så varför skulle Ts häst vara ett undantag?
 
Jag vet många hästar som aldrig har varit på Strömsholm men där ägaren har fått mycket bra hjälp ändå så varför skulle Ts häst vara ett undantag?

ring strömsholm så får du svaret. de har självklart inte tid, eller resurser att vara rådgivande till alla som inte är kunder där som vill ringa och rådfråga. De gör helt enkelt inte detta om inte behandlande veterinär tar kontakt, av mkt förklarliga skäl det är öht inga konstigheter.
I övrigt förstår jag inte varför just S-holm skulle sitta inne med unika svar, de flesta veterinärer och kliniker är högst kompetenta i fång frågar likställt s-holm.

Nu icke att förglömma, har TS häst heller inte etablerat diagnosticerad fång öht.
Jag vet inga veterinärer som utfärdar prognos på telefon, vare sig de heter S-holm eller Kalle Anka.
 
ring strömsholm så får du svaret. de har självklart inte tid, eller resurser att vara rådgivande till alla som inte är kunder där som vill ringa och rådfråga. De gör helt enkelt inte detta om inte behandlande veterinär tar kontakt, av mkt förklarliga skäl det är öht inga konstigheter.
I övrigt förstår jag inte varför just S-holm skulle sitta inne med unika svar, de flesta veterinärer och kliniker är högst kompetenta i fång frågar likställt s-holm.

Nu icke att förglömma, har TS häst heller inte etablerat diagnosticerad fång öht.
Jag vet inga veterinärer som utfärdar prognos på telefon, vare sig de heter S-holm eller Kalle Anka.

Alltså, mår du bra utav att vara otrevlig i nästan alla inlägg? Nästan oavsett vem du svarar så är du otrevlig på något vis och ofta har du inte ens läst inlägget ordentligt och frågar efter information som står klart och tydligt eller hittar på en egen version av vad det står. Vad är ditt problem egentligen?

Vi har olika erfarenheter. Kan du inte bara ta det? Varför skulle inte de kunna svara på frågor när andra kliniker kan det? Strömsholm är ledande i Sverige inom fångvården. Därför är det vettigast att höra med dem om man har frågor rörande fång. Det borde du veta du som utger dig för att kunna precis allt.
 

Liknande trådar

G
Hästvård Får ca 1,5 månad sedan började min häst snubbla lite då och då. Sen blev det bara mer och mer. Så att det blev obehagligt och jag bara...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp