Bukefalos 28 år!

Oense kattpojkar

I

Idka

Mina två skogis-killar har varit tillsammans sen jag fick dem som små, det skiljer tre månader i ålder på dem (är födda första kvartalet 2003). Den äldre är tidigt kastrerad men den yngre är okastrerad.

Det har aldrig varit några problem med att ha dem ihop, de har ärligt talat inte brytt sig om varandra särskilt mycket, då den yngre mest sover hela dagarna och leker aldrig.
Men för några månader sen hände en incident och efter det går det inget bra längre...
Den yngsta hade tjej på besök för parning. Vid ett tillfälle var alla tre katter ute på altanen då grannens hankatt kom på besök och började tjaffsa med min genom glasdörren. När jag skulle skrämma bort grannkatten skrämde jag oavsiktligt även min yngsta kille, som flög åt sidan och landade på den äldre, som blev jätterädd och flög upp. Då blev det världens slagsmål då den yngsta jaga den äldre och flög på honom.
Efter det har samma sak hänt fyra, fem gånger. Helt oprovocerat flygen den yngre på den äldre. Jag kan inte hitta några samband eller anledningar alls... ena sekunden är allt lugnt, andra stunden slagsmål och en stund senare sitter de och äter tillsammans som om inget hänt... :crazy:

Funderar på att kastrera den yngre nu, hoppas det hjälper, men jag är osäker på om det verkligen gör det? Vill helst hålla honom som hankatt men om han mår bättre av att bli kastrat är det självklart det enda alternativet.

Är, som ni förstår, i stort behov av råd! Väldigt tacksamma om ni har några ideér om varför detta händer och hur jag ska gå tillväga... :bow: Just nu känner mig såhär; :cry: och vågar knappt lämna huset.
 
Sv: Oense kattpojkar

Kastrering tror jag är en bra grej, det blir då garanterat inte värre av det. Far de illa av slagsmålen, eller slåss de med klorna indragna, så att säga?
 
Sv: Oense kattpojkar

Oj vilken bra fråga, om klorna är ute eller inte...
De har inte skadat varandra eftersom de inte hunnit slagits så länge innan jag gått imellan dem.

Men jag tror att kastrering är det enda rätta nu, vet inte hur det skulle kunna gå över annars..
 
Sv: Oense kattpojkar

Jag skulle vilja säga så här, det är alltid en balansgång att ha 2 hanar ihop, har man tur funkar det men kan lika snabbt förändras.
Nu hade ju även den okastrerade en hona på besök vilket gjorde honom till högsta hönset i rang, en sådan liten grej som hände hos dig kan utlösa det här med rivalitet, de kanske bara inte hade haft de förutsättningarna förut med en hona och parning mm.
Givetvis blir det hormoner i svallning hos en hane som parar honor dessutom, därför fick tyvärr min kastrerade hane flytta hemifrån, den okastrerade är hur go och snäll som helst men de var rivaler.

Lycka till!!!
P.S jag hoppas inte beteendet är för befäst för då hjälper kanske inte kastrering.

Hoppas du får fler svar från folk som har även bra erfarenheter av att ha 2 hanar ihop, mina åsikter är ju inte helt säkert de rätta alltid ;)
 
Sv: Oense kattpojkar

Fick rådet från min uppfödare att kastrera så fort som möjligt innan det var för sent. Vet inte vad jag skulle göra om det inte gick att ha dem ihop! :cry:
 
Sv: Oense kattpojkar

Har du Feliway? Skaffa en väggdosa genast (eller ännu hellre, låna från någon uppfödare, de är ganska dyra). Det lugnar ner stämningen bland katterna tills vidare. Funkar inte alltid, men för det mesta är resultatet väldigt bra. Det kan ju ta någon månad eller mer innan den nykastrerade "landar" sedan (för min tog det ett år och en omplacering, men då hade han gått väldigt länge fertil)
 
Sv: Oense kattpojkar

Hoppas verkligen att det går bra!!!
Du agerar ju ändå tidigt så chansen är stor!!!
 
Sv: Oense kattpojkar

Själva medlet räcker i fyra veckor (och räcker till en bostadsyta på max 70 kvm, bor man större får man ha två). Det är ju mycket billigare att köpa en refillflaska än en helt ny dosa, så vill man testa är det ju smidigt att kunna låna. Jag lånade en när Hanoo flyttade hit eftersom han fortfarande strilade hemma hos gamla familjen. Själva dosan håller länge.
 
Sv: Oense kattpojkar

Tackar... har en tjurig hona hemma nu för hon har kull och en hona väntar ungar så det hade nog varit nåt att tänka på tills alla bebbar är födda och hormonbalansen börjar återställas :D
 
Sv: Oense kattpojkar

Det låter ju kanon! Jag får skaffa 2 isåfall för jag har större än 70 kvadrat, det är veterinären som säljer dem väl?
 
Sv: Oense kattpojkar

Ja, det är det. Jag ska skaffa en snart, för att vara förberedd när Maja börjar löpa. Löpande korat i lägenhet är inte helt lätt, och med en stackars gammal avelshane är det ju som upplagt för kaos. Jag hoppas att Hanoo helt smidigt parar Maja så slår vi flera flugor i samma smäll (om inte han börjar strila av att ha en löphona hemma då :crazy: )
 
Sv: Oense kattpojkar

Håller tummarna för att det går vägen utan strilande :D
 
Sv: Oense kattpojkar

Feliway, har aldrig hört talas om :o , hur funkar det?

Pojken är nu kastrerad och jag hoppas att han kommer bli lika go och social som min andra kastrat nu. Men jag vet inte hur mycket dom ändras egentligen när dom kastreras...?

Är så sugen på en kattunge från hans kull, men frågan är om det skulle gå med 3 hankatter?!!? :crazy:
 
Sv: Oense kattpojkar

Det finns många som har tre lyckliga kastrater ihop!!!
Feliway verkar lugnande på katten.
 
Sv: Oense kattpojkar

Feliway är en vätskefylld dosa som man pluggar i en väggkontakt. Då utsöndras vätskan som är syntetiska feromoner, hormoner som verkar lugnande på katten.

Säljs hos veterinärer, tror den kostar ca 400.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hoppas det finns några snälla kattmänniskor med erfarenhet härinne som kan hjälpa mej.. I lördags tog jag hand om en hankatt som en...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: Marie_K
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 824
Övr. Hund Vi har tre hundar i våran familj en tik och två hanar (kastrerade). Båda hanarna är stora blandraser, den ena är 7 år i år och den andra...
Svar
5
· Visningar
2 148
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp