Önskar tips på bra serier och filmer, historiska och kriminaldrama

Kriminalserie: Happy Valley, finns på SVT
Historisk så har jag sett en helt fantastisk: Reign, den kanske faller på årtalet men den är otroligt sevärd så jag rekommenderar den ändå. Den är delvis verklighetsbaserad om Mary Stuart. Såg den på Netflix
 
Det framgick nog inte så bra i första inlägget. Men mår inte så bra nu så brutala scener blir lite för mycket för tillfället.
Den dag du känner dig lite mer hårdhudad så ska du se Happy Valley och Line of Duty, fram till dess så Kustpärlans mysterier och Annika (båda på svtplay) kanske? Någon tipsade om Dödligt Kapitel som också var oväntat bra. :)

Vad gäller Grantchester så är de första säsongerna med James Norton som präst MYCKET bättre än de senare när de bytt präst men de är fortfarande sevärda.

Lite allvarligare men ändå hyfsat lättsamma är Lewis och Endeavour (unge kommissarie Morse), åtminstone Endeavour finns på svtplay, Lewis är jag mer osäker på var du kan hitta.
 
Poker Face på Sky Showtime kanske? Inte historisk och inte heller regelrätt kriminalare, men lite lättsammare och med ganska fristående avsnitt som är lätta att slötitta på. Det handlar om Charlie (som spelas av Natasha Lyonne) som har en förmåga att direkt se igenom när någon ljuger. Det finns en ramberättelse där hon behöver fly genom USA, men varje avsnitt är fristående och börjar med att någon blir mördad och sen kommer det fram hur Charlie har en koppling till dödsfallet och hon nystar upp motivet. Det blir lite Morden i Midsomer över alla dessa dödsfall, men serien är snyggt gjord, känns modern i att det inte hela tiden är kvinnor som är offer och dessutom dyker det upp en hel del kända skådespelare i små roliga biroller. Jag började titta på den för att jag tycker väldigt mycket om Natasha Lyonne, men den har fler kvaliteter än så.
 

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: startpompe
·
Kultur I dessa tider när världen är lite upp och ner och vädret sisådär så behöver jag tips på lite nya feelgoodserier. För att ni ska få en...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 842
Senast: Bison
·
Äldre Söker efter bra filmer/serier/dokumentärer om tidigt 1900-tal (1900-1915 ca), och bra böcker om eller från samma tid! Av anledningen att...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: snow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp