Böcker/filmer/serier om tidigt 1900-tal

yodadog

Trådstartare
Söker efter bra filmer/serier/dokumentärer om tidigt 1900-tal (1900-1915 ca), och bra böcker om eller från samma tid! Av anledningen att jag gillar historia och vill lära mig lite mer om just den perioden, men det behöver inte vara 100% historiskt korrekt heller bara det är bra;) Ahjuste, får gärna vara kvinnliga karaktärer också!

På rak arm vet jag att jag sett: Fröken Frimans krig, Downton Abbey, Där vi en gång gått.

Kan ha frågat något liknande innan men hittar det inte osv. Tiiiiiiips?:D
 
"Den glömda trädgården"tspelar sig typ under första världskriget och nutid

"De fördömda" utspelar sig runt 1905, typ.

"Norrtullsligan" är skriven i början av 1900-talet och utspelar sig i Stockholm.

Böckerna om Sherlock Holmes är skrivna runt 1900 (några på 1880-talet och några lite senare).

"Vi, de drunknade" är en bok som sträcker sig över några generationer så den börjar i 1800-talets slut typ och ett antal år framöver. Väldigt intressant bok på många sätt.

Om du är lite intresserad även av 20-talet är "vi kom över havet" riktigt bra och intressant
 
Tack för tipsen @Killaloe @glittra och @Septicemia!
Jag har varken sett eller läst några av era tips redan så nu vet jag var jag ska börja! Sherlock Holmes står redan i bokhyllan! Igår började jag titta på Mr Selfridge som jag fått tips om tidigare, helt okej hittills.
 
Ken Folletts "Fall of Giants" handlar om perioden 1911- ca 1920, mest om den politiska utvecklingen i Europa (och delvis USA) genom olika personers ögon.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 365
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 142
Senast: Karro-Lina
·
Kultur Jag är mycket historie- och arkeologintresserad på hobbynivå, och har precis läst boken Vikingatidens härskare av arkeologen Anna...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 824
Senast: Stinaelin
·
Äldre Väldigt lösa/spontana funderingar detta, så det lär bli virrigt - ni är varnade! :o Men jag har sista dagarna tänkt en del på bilden av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 005
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp