Bukefalos 28 år!

Öppen klass, med unghäst

walkaway-

Trådstartare
Nu funderar jag på att smygstarta tävlingssäsongen, och introducera min unghäst.

Jag undrar om ni tycker att det är OK om man rider öppen klass, t.ex V2, trots att vi kanske egentligen inte riktigt är där.. men deltar för själva miljöträningen och upplevelsen?

Vad tycker ni?
 
Nu funderar jag på att smygstarta tävlingssäsongen, och introducera min unghäst.

Jag undrar om ni tycker att det är OK om man rider öppen klass, t.ex V2, trots att vi kanske egentligen inte riktigt är där.. men deltar för själva miljöträningen och upplevelsen?

Vad tycker ni?
Hur gammal är hästen? Är hästen redo & har kondition för det så ser jag väl inga hinder. Jag själv brukar börja med V5 då få unghästar har både arbeta och ökattempo tölt (som krävs i V2). I V5 är det arbets-mellantempo & då väljer man ju det där hästen har lättast -vilket jag tycker är bra för unghästen som egentligen bara ska tycka det är lätt & roligt :)
 
Absolut, så länge man inte pressar hästen mer än den klarar av spelar det ju ingen roll för den vilken gren den deltar i.
 
Jag startade min Brenna i V2 på hennes första tävling förra året, då hon var 5, det gick alldeles utmärkt. I pr satsar vi på F2 även om det blir V5 på nästa tävling då det inte finns F2 på den bara F1.
 
Nu funderar jag på att smygstarta tävlingssäsongen, och introducera min unghäst.

Jag undrar om ni tycker att det är OK om man rider öppen klass, t.ex V2, trots att vi kanske egentligen inte riktigt är där.. men deltar för själva miljöträningen och upplevelsen?

Vad tycker ni?

Självklart ok om man rider grenen efter hästens förutsättningar och är beredd på att poängen ev. blir därefter. (ex. pga tempon som saknas)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 444
Senast: Blyger
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp