Bukefalos 28 år!

Öppen klass, med unghäst

walkaway-

Trådstartare
Nu funderar jag på att smygstarta tävlingssäsongen, och introducera min unghäst.

Jag undrar om ni tycker att det är OK om man rider öppen klass, t.ex V2, trots att vi kanske egentligen inte riktigt är där.. men deltar för själva miljöträningen och upplevelsen?

Vad tycker ni?
 
Nu funderar jag på att smygstarta tävlingssäsongen, och introducera min unghäst.

Jag undrar om ni tycker att det är OK om man rider öppen klass, t.ex V2, trots att vi kanske egentligen inte riktigt är där.. men deltar för själva miljöträningen och upplevelsen?

Vad tycker ni?
Hur gammal är hästen? Är hästen redo & har kondition för det så ser jag väl inga hinder. Jag själv brukar börja med V5 då få unghästar har både arbeta och ökattempo tölt (som krävs i V2). I V5 är det arbets-mellantempo & då väljer man ju det där hästen har lättast -vilket jag tycker är bra för unghästen som egentligen bara ska tycka det är lätt & roligt :)
 
Absolut, så länge man inte pressar hästen mer än den klarar av spelar det ju ingen roll för den vilken gren den deltar i.
 
Jag startade min Brenna i V2 på hennes första tävling förra året, då hon var 5, det gick alldeles utmärkt. I pr satsar vi på F2 även om det blir V5 på nästa tävling då det inte finns F2 på den bara F1.
 
Nu funderar jag på att smygstarta tävlingssäsongen, och introducera min unghäst.

Jag undrar om ni tycker att det är OK om man rider öppen klass, t.ex V2, trots att vi kanske egentligen inte riktigt är där.. men deltar för själva miljöträningen och upplevelsen?

Vad tycker ni?

Självklart ok om man rider grenen efter hästens förutsättningar och är beredd på att poängen ev. blir därefter. (ex. pga tempon som saknas)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 355
Senast: geting
·
Hoppning ..det kändes ju helt ok när man var ridskoleknatte, och för unghästar är det ju ändå kval och meriterande. Men jag som nu dammat av mig...
Svar
3
· Visningar
2 351
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 587
Senast: Habina
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 701
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp