Öppet arkiv

Sv: Öppet arkiv

Och då menar du att detta är bättre än dagens dressyr? Kan jag inte hålla med om...

Man måste ju ställa sig frågan i vart fall ur hästens synvinkel.

Dagens dressyrhästar går ju på nålar och är mer skadade än någonsin, slappa bakben och stressiga över lag. Det har ju blivit lite mer cirkus idag, det skall vara höga framben och "svarta" blänkande hästar om du förstår
 
Sv: Öppet arkiv

jättefin!

Gillar även modellen på shettisarna, många av dagens shettisar ser ut som tunnor med korta, korta ben. Dessa såg ut som hästar gjorda för att arbeta.
 
Sv: Öppet arkiv

kl

Jag har fått svar av ridläraren i MCR-klippet att strömhoppningen var något SVT önskade få filma, och alltså inte något man gjorde på de vanliga hopplektionerna :)
 
Sv: Öppet arkiv

Ok kan du förklara lite mer djupgående vad är du tycker ser bra ut? Menar inget spydigt utan vill gärna veta. Det finns ju en del att kritisera med dagens dressyr också och om 20 år lär det se annorlunda ut men jag föredrar ändå dagens jämfört med gårdagens. Intressant med hur man tänker och resonerar kring sånt här, jag hävdar bestämt att 90% av av ridning, hästkunskap, veterinärvård, ridlärare/tränare är bättre idag men uppenbart håller inte alla med :)
 
Sv: Öppet arkiv

Ok kan du förklara lite mer djupgående vad är du tycker ser bra ut? Menar inget spydigt utan vill gärna veta. Det finns ju en del att kritisera med dagens dressyr också och om 20 år lär det se annorlunda ut men jag föredrar ändå dagens jämfört med gårdagens. Intressant med hur man tänker och resonerar kring sånt här, jag hävdar bestämt att 90% av av ridning, hästkunskap, veterinärvård, ridlärare/tränare är bättre idag men uppenbart håller inte alla med :)

Men jag begriper mig ju inte på dressyr? Det var alltså inte bara retoriskt utan även faktiskt menat.

Men rent allmänt är min tro att det förr när hästen användes som nyttodjur fanns en helt annan kunskap och känsla för hästar, veterinärmedicin är ett området där det gjorts stora framsteg, men när det kommer till hantering och ridning är det nog inte så. Bara en sådan sak som att rida omkring på en häst man dragit in huvudet så att den inte ser mycket längre fram än marken precis framför hovarna och kalla det korrekt form? Jag tycker inte att aveln mot extrema "gångartshästar" med en rörelsemekanik som är långt ifrån funktionell är något att stå efter heller. Kanske är hästaveln på väg att göra samma misstag som man gjort inom hundaveln. Men det är bara som jag ser det och jag gör som sagt inte anspråk på att kunna mycket om detta.
 
Sv: Öppet arkiv

Ska bli intressant att se vad som hänt om 20 år och hur vi ser på dagens ridning då. Det lär ju fortsätta förändras....
 
Sv: Öppet arkiv

Tack för länken!
För mig, som är nordvästskåning och har ridit i sådär ett halvt sekel, var Åstorpsfilmen ett hav av nostalgi och igenkännanden :) Så många bekanta som dök upp där!
Kul att se Niklas Arvidsson som ponnyryttare, det hade jag nästan glömt bort.
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 159
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 216
Senast: Zanuzzi
·
M
Hästmänniskan Eg vet jag inte riktigt vad jag vill m denna tråd, kanske mest skriva av mig frustration o besvikelse.Har ridit 2 år på en ridskola (...
Svar
6
· Visningar
1 995
Senast: Hellena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp