Öppet arkiv

gunhild

Trådstartare
Nu har de lagt ut ännu en hästserie på öppet arkiv :D Hästar, hästar, hästar heter den, ngn som hunnit titta? Var väldigt roligt att se MCR och Åstorp, all gammal utrustning mm. Ngn som vet var de var i andra avsnittet? I övrigt kan man ju konstatera att det var inte bättre förr, säkerhetstänket är hemskt (barn som klättrar hejvilt på sina ponnyer) ridlärarna var inte mer pedagogiska och ryttarna red inte bättre :p Men roligt att se, så mkt som förändrats och så mkt som är precis likadant. Ryttarnas tävlingsnerver är detsamma i alla fall...;)
 
Sv: Öppet arkiv

Nu har de lagt ut ännu en hästserie på öppet arkiv :D Hästar, hästar, hästar heter den, ngn som hunnit titta? Var väldigt roligt att se MCR och Åstorp, all gammal utrustning mm. Ngn som vet var de var i andra avsnittet? I övrigt kan man ju konstatera att det var inte bättre förr, säkerhetstänket är hemskt (barn som klättrar hejvilt på sina ponnyer) ridlärarna var inte mer pedagogiska och ryttarna red inte bättre :p Men roligt att se, så mkt som förändrats och så mkt som är precis likadant. Ryttarnas tävlingsnerver är detsamma i alla fall...;)

Det märkliga i det hela att det händer betydligt fler olyckor idag än förr..
 
Sv: Öppet arkiv

Gör det verkligen det? Eller får vi bara reda på fler? Jag har en känsla av att folk är mer medvetna idag och även mer "känsliga" för skador. Förr så bet man mer ihop och tyckte att lite skavanker inte var så mkt att bry sig om men nu åker man till akuten för minsta småsak. Men det kanske bara är min bild av det...

Eller så sker det fler olyckor för att fler rider? Det är ju en betydligt större sport idag. Folks liv ser dessutom annorlunda ut. Det har ju alltid varit säkrast att rida på ridskola ur ren säkerhetsynpunkt. Förr var det nog mest de som hade föräldrar som kunde lite om häst som fick egen häst. Nu skaffar betydligt fler personer i alla åldrar häst och då ökar kanske olyckorna? Kan tänka mig att det mer var ett intresse man ärvde förut än idag...
 
Senast ändrad:
Sv: Öppet arkiv

Gör det verkligen det? Eller får vi bara reda på fler? Jag har en känsla av att folk är mer medvetna idag och även mer "känsliga" för skador. Förr så bet man mer ihop och tyckte att lite skavanker inte var så mkt att bry sig om men nu åker man till akuten för minsta småsak.

Hahaha förlåt men njaa, jag har nog aldrig sett en ryttare åka in till akuten frivilligt "för minsta småsak", knappt för en bruten fot ens :D;)
 
Sv: Öppet arkiv

Haha åh, så underbart! Jag som är i princip uppväxt på MCR men 20 år efter detta inslaget filmades känner igen mycket men mycket är helt annorlunda idag. Älskar upplägget i hoppgruppen där alla visst hoppade i ström, haha!
 
Sv: Öppet arkiv

Och här är en gammal MCR:are till!

Jag kikade som hastigast på första avsnittet (sitter på jobbet just nu ...). Måste ha missat serien helt när den gick då på 80-talet. Oj, så mycket nostalgi. Flätade pannband - bara en så´n sak! Och tålmodiga hästar. Och en bekant - mycket trevlig - ridlärare.
 
Sv: Öppet arkiv

Var du med och upplevde hoppning i ström? :D Det var före min tid nämligen! Och ja, ridläraren var ju ett bekant ansikte minst sagt!
 
Sv: Öppet arkiv

Jag minns inte om vi hoppade i ström - men det är ju några år sedan! Och om vi gjorde det, så var det i alla fall inte så högt. Jag gick i en dressyrgrupp där vi bara fick hoppa var tredje eller fjärde gång, så vi blev aldrig så duktiga i hoppning.

Nu ska jag försöka hinna titta på resten av programmen!
 
Sv: Öppet arkiv

Gör det verkligen det? Eller får vi bara reda på fler? Jag har en känsla av att folk är mer medvetna idag och även mer "känsliga" för skador. Förr så bet man mer ihop och tyckte att lite skavanker inte var så mkt att bry sig om men nu åker man till akuten för minsta småsak. Men det kanske bara är min bild av det...

Eller så sker det fler olyckor för att fler rider? Det är ju en betydligt större sport idag. Folks liv ser dessutom annorlunda ut. Det har ju alltid varit säkrast att rida på ridskola ur ren säkerhetsynpunkt. Förr var det nog mest de som hade föräldrar som kunde lite om häst som fick egen häst. Nu skaffar betydligt fler personer i alla åldrar häst och då ökar kanske olyckorna? Kan tänka mig att det mer var ett intresse man ärvde förut än idag...

Jag som red fälttävlan redan på 80 talet har märkt att både hästkunskapen och olyckorna har ökat drastiskt.
 
Sv: Öppet arkiv

En till gammal MCR:are här, kul att se hur det såg ut innan min tid! Jag började rida där på mitten av 90-talet, då var alla spiltorna borta och stallet var målat rött :)
 
Sv: Öppet arkiv

Jooo då jag vet de som åkt till akuten för de blivit bitna av en häst och tror de behöver stelkrampsspruta. Fats visst är inte rutinerade hästfolk de som åker till akuten i onödan men jag kommer i kontakt med mkt "nyfrälsta" och de är inte riktigt lika tuffa. Vet folk som börjar gråta för att hästen tittade konstigt på mig... :meh:
 
Sv: Öppet arkiv

BÅDE hästkunskapen och olyckorna eller menade du att hästkunskapen minskat och olyckorna ökat? Låter ju som ett lustigt samband annars :) Fast jag skulle vilja säga att kunskapen är enormt mkt högre hos de som verkligen är skickliga men att lägstanivån är enormt mkt lägre. Jag är övertygad om att det beror på att så många fler rider= fler som blir duktiga och fler som inte förstår vikten av tillräcklig kunskap....
 
Sv: Öppet arkiv

Slötittade igenom avsnitten och det var några saker som slog mig. Dels utrustningen, inget speciellt eller märkvärdigt, de flesta såg likadana ut och att ha lite nötta grejer verkade ingen bry sig om såvida man tog hand om dom ordentligt. Sen dressyren! På ett flertal ställen pratades det om att rida dressyr men jag såg nog knappt en liten snutt av en häst som gick i form. Och då tävlade ändå några av ungarna i dressyr.

Förutom att det var massor av sparkar, ryck och slit i ponnyerna och diverse livsfarliga situationer som då verkade vara helt normala, så såg dom ut att ha så jäkla kul med sina ponnyer. Det är kanske något som saknas en del idag, ridningen är inte lika mycket bus och lek utan mer krav och tävlingar :)
 
Sv: Öppet arkiv

BÅDE hästkunskapen och olyckorna eller menade du att hästkunskapen minskat och olyckorna ökat? Låter ju som ett lustigt samband annars :) Fast jag skulle vilja säga att kunskapen är enormt mkt högre hos de som verkligen är skickliga men att lägstanivån är enormt mkt lägre. Jag är övertygad om att det beror på att så många fler rider= fler som blir duktiga och fler som inte förstår vikten av tillräcklig kunskap....

Självklart skrev jag enormt fel :banghead:

Hästkunskapen har minskat! Man har tom infört hästkunskap på landslagslägren för juniorer och då känns det sådär när man inte vet vare sig stam på sin häst eller var hasen sitter
 
Sv: Öppet arkiv

Oj då har man ju verkligen missat en del va grunden om man inte har koll på det allra enklaste...

Håller med om man inte verkade ha koll på dressyren. Fler som tycker att flertalet sadlar lågt väldigt långt fram? Och ponnyaveln verkar ju ha gått framåt med stormsteg, de ponnyerna hade kanppt exteriören att kunna gå på tygeln. Det har jag i alla fall nästan glömt, idag ser många ponnyer ut som små hästar...
 
Sv: Öppet arkiv

Sen dressyren! På ett flertal ställen pratades det om att rida dressyr men jag såg nog knappt en liten snutt av en häst som gick i form. Och då tävlade ändå några av ungarna i dressyr.

Man drog inte in huvudet på hästarna förr som många gör idag.
 
Sv: Öppet arkiv

Och går man ytterligare lite tillbaka i tiden red man så här:

il_570xN.463480133_6f59.jpg



Jag kan bara konstatera att jag inte begriper mig på dressyr, särskilt inte dagens dressyr.
 
Sv: Öppet arkiv

Tycker inte så många av dagens ridskole hästar går i korrekt form, däremot ser man många indragna näsor och hästar bakom hand.
 
Sv: Öppet arkiv

Och då menar du att detta är bättre än dagens dressyr? Kan jag inte hålla med om...
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 216
Senast: Zanuzzi
·
M
Hästmänniskan Eg vet jag inte riktigt vad jag vill m denna tråd, kanske mest skriva av mig frustration o besvikelse.Har ridit 2 år på en ridskola (...
Svar
6
· Visningar
1 995
Senast: Hellena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp