Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Jag måste säga att jag har svårt att se om det är öppna eller sluta när den rids på diagonalen, som man jämt ser på tv:n.

Öppna rids aldrig på diagonalen, det enda som rids på diagonalen är skänkelvikning och sluta men det du ser på tv är alltid diagonalslutor då skänkelvikning inte förekommer över LA på häst.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Aha, då låter allt mer förstårligt! Slutan på diagonalen är med andra ord som en skänkelvikning med hästen ställd mot rörelsriktningen då? Något annat som ska stämma in?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Ja i en diagonalsluta ska framdelen gå före, det är mycket viktigt. Om frambenen korsas eller rättare sagt hur mycket beror på graden av tvärning som kan varieras en hel del. Öppna rids inte på diagonalen men däremot att rida öppna längs medellinjen är mycket nyttigt:)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

I en skänkelvikning är hästen rak, men i sluta ska den ha en böjning i kroppen.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Aha, då låter allt mer förstårligt! Slutan på diagonalen är med andra ord som en skänkelvikning med hästen ställd mot rörelsriktningen då? Något annat som ska stämma in?

I princip så ja fast i slutan så är hästen böjd i kroppen och ställd i rörelseriktningen. I skänkelvikningen är hästen rak i kroppen och ställd ifrån rörelseriktningen.

Det är massor av annat som skall stämma in, diagonalslutan är mer avslöjande om hästen inte är genomarbetad eftersom den är svårare, kräver mer samling,styrka och böjning än slutan längs med långsidan.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Så man kan säga att sluta längs vägg och sluta längs diagonalen i princip är två olika saker?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Ja i en diagonalsluta ska framdelen gå före, det är mycket viktigt.

Framdelen leder även i slutan längs med långsidan, för annars har du tappat ihopkopplingen och hästen är förböjd, det blir i princip samma upplevelse som när hästen går före med bakdelen på diagonalen även om det kanske inte är lika synligt längs med långsidan.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Men jag skrev inte om långsidan alls? Det jag svarade på var frågan om framdelen på diagonalen. Självklart ska framdelen gå före även på långsidan, hur blir det annars?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Men jag skrev inte om långsidan alls? Det jag svarade på var frågan om framdelen på diagonalen. Självklart ska framdelen gå före även på långsidan, hur blir det annars?

Det var egentligen inte till dig utan bara en utveckling till Annie :)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Så man kan säga att sluta längs vägg och sluta längs diagonalen i princip är två olika saker?

Båda två är slutor bara att dom ser lite annorlunda ut i benförflyttningen beroende på om du är på diagonalen eller längs med långsidan.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Ja, precis. Tack för alla svar och förklaringar hörni! Har fått en mycket klarare bild runt det hela nu!:)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Öppna


Här rör hon sig undan högerskänkeln rakt fram längs spåret men är ställd åt höger.

Sluta


Här rör hon sig på diagonalen undan höger skänkel men är ställd åt vänster i rörelseriktningen.

Kanonbra beskrivning :D tack :D men är det itne svårt att rida en häst "i sluta?" :)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Den absolut största och viktigaste skillnaden mellan öpnnan och slutan är att i öpnnan är det inner bakben som trampar mot tyngdpunkten och tar mer vikt och i slutan är det det yttre bakbenet.
Och med inner menar jag det hållet hästen är ställd åt.

Så i öppnan är hästen ställd och böjd ifrån rörelseriktningen och inner bakben trampar mot tyngdpunkten.
Brukar ridas på spåret eller på volt.

I slutan är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen och det är ytter bak som trampar mot tyngdpunkten.
Brukar ridas på spåret, på volt eller på diagonalen.

Men själva rörelserna förändras inte vart på ridbanan man än rider dem.
Det som man kan variera är hur stor tvärning man vill ha.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Skolorna kanske inte rids på volt på tävling(har inte så stor koll på det) men väldigt ofta på träning.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

men hur är det med öppna vs förvänd sluta? asså hur påverkar det ena hästen annorlunda jämfört med det andra? för det är väl i princip samma sak bara att det är åt olika håll?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

En öppna är alltid en öppna och en sluta är alltid en sluta. "Förvänd" betyder att den görs i andra varvet, t ex högersluta i vänstervarv. En vanlig övning är att rida en öppna utmed långsidan och sedan övergå till förvänd sluta. Då fortsätter man med framdelen innanför spåret och bakdelen på spåret, men böjer hästen åt andra hållet, så den tittar rakt fram och korsar bak.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Hästen ska bära med båda bakbenen. Det är mycket viktigt.

Därför är skolor väldigt bra för att få kontroll över hästens oliksidigheter och rakriktning. Det gymnastiserar och stärker bakbenen också.

Skolorna är ju samlande men också mycket lösgörande.

Slutan är inte helt likadan om du rider den på diagonal och längs långsidan, se tidigare svar om det. På diagonalen blir det sidvärts eftersom hästen ska vara nästan parallell med långsidan ( dick ska framdelen leda) så måste hästen korsa även fram i sluta på diagonalen.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

ahh justja, jag tänkte lite skevt haha
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Wille
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Gunnar
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 645
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp