Bukefalos 28 år!

Öppnar upp sig?

Peak

Trådstartare
Vad menas med att hästen öppnar upp sig när den hoppar?
Har förstått att det är ngt bra när den gör det.
 
Sv: Öppnar upp sig?

Det betyder att hästen "öppnar upp" med bakbenen, inte kniper eller tar dom under sig, utan istället uppåt bakåt.
 
Sv: Öppnar upp sig?

Häst som 'öppnar upp bakbenen'.
0663frad2265lundbaeckmjpg1_large.jpg


Häst som kniper.
0645d066854lansinkcumanjpg1_large.jpg
 
Sv: Öppnar upp sig?

Är inte bilderna lite missvisande, med tanke på att de är i helt olika moment? På andra bilden har den väl inte ens hunnit öppna upp sig.
 
Sv: Öppnar upp sig?

Håller med, när man kollade på hoppningarna från EM hoppade han ju äckligt väl. bakbenen var helt underbara. :love: fast bilderna visar ju ändå när hästen har bakbenen utsträckta/indragna, även om det är i olika moment.

Kontentan av det hela: en häst som "öppnar upp" ska veckla ut bakbenen bakåt istället för att dra dom in under sig. Det gör det lättare för hästen att hoppa stora oxrar och liknande, då den inte behöver ta i lika mycket för att ta sig över längden.
 
Sv: Öppnar upp sig?

Öva upp styrkan hos hästen, hoppa mycket serier med oxrar i. Parallella oxrar är också bra, men det viktigaste är att få hästen att känna sig trygg och ta tid på sig i språnget. En spänd häst hoppar sämre än en avslappnad, så gör det inte för svårt för hästen. Diskutera det med din tränare så får du säkert bra råd om hur ni ska göra för att förättra tekniken. lycka till! :)
 
Sv: Öppnar upp sig?

Aha, så det är en annan "fackterm" för 'sträcka ut i språnget'. Har börjat träna för ny tränare och kom på när jag kom hem att jag inte alls fattade vad hon sa i en mening.

Tack!
 
Sv: Öppnar upp sig?

Ett bra sätt att få hästen att öppna sig är att hoppa breda stigsprång. Säg att främre bommen är på 60 cm. 1 m mellan bommarna och bakre bommen 1 m. (Det ska då vara som en oxer med nedsänkt frambom, inget kryss)
 
Sv: Öppnar upp sig?

Tack, men min häst har inga problem med det - så behöver inte träna på den saken. Undrade bara vad det det betydde har aldrig hört de orden för det innan. :smirk:
 
Sv: Öppnar upp sig?

Det handlar om talang oxå, en del gör det redan som unghästar när de börjar hoppas in - det är de som är de dyyyyra hästarna!
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Wille
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Badger
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 816
  • Artikel
Hästnyheter Den ideella föl- och ammajouren finns som stöd och hjälp när det går fel i samband med fölning. Jouren välkomnar hästar av alla raser –...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp