Kan man få ost att hålla smaken?

Egentligen borde jag testa osten på någon annan för att se om den också tycker osten är äcklig 😅

Men brukar er ost ha samma smak tills den är slut?
Ja.
Jag har både plastfolie (som byts ett par gånger) och plastpåse.
En ost här räcker ca 3-4 veckor och är mjuk, dvs inga halvtorra kanter eller så, ända till slutet.
 
Jag har nog aldrig tänkt på att osten varken förlorat smak eller smakat annorlunda, och då har jag haft de flesta sorter jag köpt öppnade i upp till en månad. Köper mest "billiga" (om det finns billig ost...) sorter som gouda och hushållsost.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja.
Jag har både plastfolie (som byts ett par gånger) och plastpåse.
En ost här räcker ca 3-4 veckor och är mjuk, dvs inga halvtorra kanter eller så, ända till slutet.
Samma sak här. Hushållsost på 2 kg brukar räcka längre tom och den är mjuk hela tiden. Prästost brukar också förvaras något sånt och är som när den öppnas. Förvaras i förpackningen den kommer i och plastpåse över det där vi inte har någon luft kvar.
 
De rekommendationer jag fått från ostbutiken där jag köper all min ost från är att hyvla av alla öppna ytor (som inte är täckta av paraffin alltså) åtminstone en gång i veckan för att hålla osten i bra skick. Passa även på att byta förpackning till den vid samma tillfälle.

Händer ibland att jag missat det, och då kan det, beroende på, bli en lite sur smak på det yttre lagret, inklusive på sidorna förstås.
 
Nu äter jag bara mild hushållsost som "inte smakar någonting" enligt de flesta, men de brukar hålla sig likadana hur länge som helst. Förvarar alltid i originalförpackning med plastfolie över/runt.
 
Vi verkar ha samma ostproblem 😅. Jag skulle vilja köpa vanlig hårdost över disk och kunna välja storlek 😁. Men verkar mest vara delikatessostar som det finns möjlighet att göra så med.


Ingen ostaffär i närheten du kan handla i? Själv köper jag all ost i ostaffär där har de allt från lite mer vanliga hårdostar som präst och greve med olika lagringstid till mer ovanliga ostar. Ofta har de extrapris på någon av de vanligare ostarna. Men har man inte en ostaffär i närheten så förstår jag ju om det blir ohållbart att åka en längre sträcka varje gång man ska köpa en bit ost såklart.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp