Kan man få ost att hålla smaken?

9 dagar öppnad ost är lång tid i min värld. Mina smaklökar tycker som dina att den då smakar "surt"- för att inte tala om att osten luktar så också. Den färska smak och lukt osten har när man öppnar den finns inte kvar. Vilket gör att gränsen för mina ostar är en vecka, sedan äter jag inte dem längre. Detta gäller ostar jag har på mackan, sedan finns ju någon sort jag river och har på tex pasta osv och den håller längre, den har samma smak hela tiden dessutom.

Skivad ost hade ju varit ett vettigt påfund, om de varit hälften så tjocka, men som de är nu är de väldigt tjocka och smakar surt näst intill från början. Skulle däremot önska ostar och betydligt mindre storlekar, även av de vanliga märkena av hårdostar man kan köpa.
Vi verkar ha samma ostproblem 😅. Jag skulle vilja köpa vanlig hårdost över disk och kunna välja storlek 😁. Men verkar mest vara delikatessostar som det finns möjlighet att göra så med.
 
Jag kan ju själv köpa oöppnad ost som har kort datum utan problem. Så jag vet att hårdostar i sig inte har kort hållbarhet.
Du frågade inledningsvis om det var kort hållbarhet på smaken och jag svarade att det inte var det. Men jag borde tydliggjort att det var smaken jag avsåg.

Nu fick jag en annan idé. När osten börjar bli mindre god, vad händer då om du hyvlar av ett lager och sedan smakar på nästa lager? Samma problem?

Jag tänker att förvaring dels i kylskåp dels i plast men inte vakuumförpackat kanske inte är optimalt för smaken egentligen. Om det skulle vara problemet borde dock lagret under det översta vara ok.

Där jag bor går det att köpa många sorters hårdost över disk. Men det blir naturligtvis dyrare än att hugga en bit i kylen.
 
Vi verkar ha samma ostproblem 😅. Jag skulle vilja köpa vanlig hårdost över disk och kunna välja storlek 😁. Men verkar mest vara delikatessostar som det finns möjlighet att göra så med.
Ja precis. Har köpt några ostar över disk, i passande storlek, men nu går det inte pga priserna faktiskt, inte försvarbart tyvärr. vill ha alla sorter man kan göra så med ju också. En hälften så stor prästost tex osv. Förstår inte varför man inte säljer dem i sådana bitar till singelhushåll?
 
Du frågade inledningsvis om det var kort hållbarhet på smaken och jag svarade att det inte var det. Men jag borde tydliggjort att det var smaken jag avsåg.

Nu fick jag en annan idé. När osten börjar bli mindre god, vad händer då om du hyvlar av ett lager och sedan smakar på nästa lager? Samma problem?

Jag tänker att förvaring dels i kylskåp dels i plast men inte vakuumförpackat kanske inte är optimalt för smaken egentligen. Om det skulle vara problemet borde dock lagret under det översta vara ok.

Där jag bor går det att köpa många sorters hårdost över disk. Men det blir naturligtvis dyrare än att hugga en bit i kylen.
Okej 🙂.

Jag får testa med osten jag har och hyvla och ha mig. Får väl spara skivorna till soppa eller något.

Annars får jag väl planera att äta mycket ost när jag väl köper ost.

Borde skrivit några dagar istället för ett par dagar i trådstarten, för lite mer än två dagar håller nog osten smaken ändå. Tror jag. Hoppas jag.

Problemet är ju egentligen litet, men ibland vill jag ha ost och det är svårt att hitta bitar under 6 hekto. 🙃
 
Du frågade inledningsvis om det var kort hållbarhet på smaken och jag svarade att det inte var det. Men jag borde tydliggjort att det var smaken jag avsåg.

Nu fick jag en annan idé. När osten börjar bli mindre god, vad händer då om du hyvlar av ett lager och sedan smakar på nästa lager? Samma problem?

Jag tänker att förvaring dels i kylskåp dels i plast men inte vakuumförpackat kanske inte är optimalt för smaken egentligen. Om det skulle vara problemet borde dock lagret under det översta vara ok.

Där jag bor går det att köpa många sorters hårdost över disk. Men det blir naturligtvis dyrare än att hugga en bit i kylen.
För min del är hela osten körd när den börjar smaka och lukta så, ungefär efter en vecka kommer det stadiet. Förvarar den i dess förpackning och i en påse med klämma.
 
Jag funderar också på om det gäller mild, mellanlagrad eller lagrad ost? Och vilken sorts ost?
Eftersom jag aldrig upplevt fenomenet.

(Jag försöker hitta lagrad präst, grevé eller herrgård. Hittar jag till extrapris köper jag många :) )
 
Jag funderar också på om det gäller mild, mellanlagrad eller lagrad ost? Och vilken sorts ost?
Eftersom jag aldrig upplevt fenomenet.

(Jag försöker hitta lagrad präst, grevé eller herrgård. Hittar jag till extrapris köper jag många :) )
För min del är mild ost värst så att säga, där är smakförändringen och doftförändringen tydligast. Det trista med lagrad ost är att de smular annars gillar jag det smakmässigt men det är så störigt att bli smulig om händerna när man ska försöka ta ost"skivan" på mackorna osv.
 
För varje gång man tar fram osten ut sin förpackning blir den lite tråkigare tycker jag
Om man delar en ost i två bitar och packar in den ena noggrant borde den biten hålla lite längre än den biten man tar fram varje dag tänker jag?
Hänger ni med?
 
Testa att förvara osten i lufttät låda istället och se om hjälper?

Jag känner ingen skillnad men har inte heller något superraffinerat smaksinne. Till skillnad från min mor som är superkänslig för råvarors färskhet.
 
Men vad köper ni för konstiga ostar? Ost är typ det hållbaraste i min kyl utöver sylt och jalapenos. :D Det finns inte en chans att jag äter upp en hel ostbit på en vecka och jag har aldrig märkt någon skillnad i smak.
Samma. Och smakar det illa så har det tagit smak av något i kylen, men det var väldigt länge sen det hände hos mig.
Min ost kan ju lätt vara en månad.
 
Den här tråden påminner om när min kollega köpte en mögelost och lade i jobbkylen. Det var under hennes lunchrast på en fredag, och hon skulle ta med sig osten hem och äta den på helgen. Men...hon glömde den. STANKEN när jag öppnade kylen på måndagen och först inte kom ihåg osten... :wtf:
 
Samma. Och smakar det illa så har det tagit smak av något i kylen, men det var väldigt länge sen det hände hos mig.
Min ost kan ju lätt vara en månad.
Vad menar du att den skulle ta smak av när allt är paketerat? Kylen är dessutom ren.
 
Testa att förvara osten i lufttät låda istället och se om hjälper?

Jag känner ingen skillnad men har inte heller något superraffinerat smaksinne. Till skillnad från min mor som är superkänslig för råvarors färskhet.
Har testat ostlåda, men tyckte inte det var bra för osten, men ska testa lufttätt låda och se om det blir annorlunda.
 
Tycker också att vissa ostar ändrar smak efter ett tag, ibland hjälper det att karva bort ytterlagret till hundens glädje och så är det bättre under men då är det väl för att den utsatts för att ha åkt in och ut ur kylen samt eventuellt plockat upp något gammalt i kylen.
Vissa spelar ingen roll om man skrapar bort ytterlagret.
Medan vissa ostar smakar samma hela tiden.
🤷 Jag tycker att typ hushållsost och gräddost är bäst på att hålla samma smak hela vägen.

Köper sällan samma ost, det får bli det som är relativt billigt för stunden.
 
Jag har också problem med att osten inte smakar likadant. Men jag tycker att smaken blir svagare och svagare. Vi har oftast Munkens och den är absolut godast nyöppnad.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 967
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 458
Senast: Exile
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp