Öppnor i stärkningssyfte?

Sv: Självklart stärkande

Att skolorna är samlande och stärkande är ju ingen tvekan.

Hur din tränare resonerade är ju omöjligt att gissa. Kanske har hon rätt, kanske inte.

Om jag inte låter mina elever rida öppnor utan hellre skänkelvikningar så beror det oftast på att A. hästen är inte »på tygeln« ännu och öppnan hjälper ej till detta utan får hästen spänd(are). B. Ryttaren rider inte tillräckligt bra för att man ska kalla det skola. Det blir i allafall en spikrak skänkelvikning med mkt tvärning och då är det ju lika bra att också kalla det för vad det defakto är.

Öppnor ÄR ganska svårt om de skall utföras bra. Men »skuldran in« kan även unghästar klara. Vanligt är att hästen hamnar för rak i inre sidan i för mkt tvärning eller med bara vikt hals och utan att tvära alls (tre- eller lätt fyrspårigt.)

Skänkelvikningar utmed spåret ÄR utmärkt lösgörande rörelse, gärna med huvudet MOT väggen. Oavsett om man sen gör öppnor senare under passet eller inte. Det ena utesluter ju liksom inte det andra under ett normalt träningspass... Liksom alla grader av böjning och tvärning i dessa, man tränar u inte alltid enligt TR...

Han går i en bra, väldigt avslappnad form, med sug på bettet, men självbärande. Och jag kan rida RIKTIGA skolor. Hon pratade inte om min kompetens, utan endast hästens... Vilket gjorde mig förvirrad:crazy:
Håller helt med om att "skuldran in" kan alla hästar göra. Just därför...
Vi red med huvudet FRÅN väggen, men i det stora hela kanske inte det spelade så mycket roll......?
 
Sv: Självklart stärkande

Han går i en bra, väldigt avslappnad form, med sug på bettet, men självbärande. Och jag kan rida RIKTIGA skolor. Hon pratade inte om min kompetens, utan endast hästens... Vilket gjorde mig förvirrad:crazy:
Håller helt med om att "skuldran in" kan alla hästar göra. Just därför...
Vi red med huvudet FRÅN väggen, men i det stora hela kanske inte det spelade så mycket roll......?

Det kan ju vara så att tränaren ändå inte tyckte hästen gjorde "ärliga" skolor.
Fast mina fördomar säger mig att hon nog föredrar skänkelvikningar helt enkelt! :p
Att skolor är ett "mål" snarare än det verktyg det är tänkt som, och tvärtom angående skänkelvikninger. Tränare har ju lite olika tillvägagångssätt.

Är bara att rida och utvärdera. Ger det inget bättre resultat än nar du över på dina "egna" metoder så kör på som vanligt, men ger skänkelvikningarna bättre resultat så ge det en chans!
Ibland kan ju tränarna helt enkelt vilja se hur hästen fungerar med en annan metod. Eller vilja lägga in lite variation.
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Väldigt goda tankar! Saken är den att jag aldrig fått rida en skola för henne:confused:

Men ska som du säger köra på och se om det ger resultat:) Fast kommer nog fuska:p och rida lite öppnor hemma ändå:o:D
 
Sv: Öppnor i stärkningssyfte?

Väldigt goda tankar! Saken är den att jag aldrig fått rida en skola för henne:confused:

Men ska som du säger köra på och se om det ger resultat:) Fast kommer nog fuska:p och rida lite öppnor hemma ändå:o:D

Fusk är bra så länge det känns bra! ;)
Lär väl höra gnäll från instruktören om denne tycker det går åt fel håll. Får man tvärtom beröm så är det ju bara att fuska på! :devil:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp