"Öronbarn"/valp

Luff

Trådstartare
Jaha ja första vetbesöket utöver vaccinering gjort.
Och jag har ett "öronbarn" tydligen.
Så hur förebygger ni?

Öronrens hjälpte ju föga. Finns det något "snällt" att hålla rent med när sen medicineringen är klar.
Vets råd var rengöra med fuktad bomullstuss och sen torr.

Något annat jag ska tänka på?
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Vad har ni för öronrens?

Jag har också öronhund och jag använder dels ett pulver som jag tror heter Otoclean eller nåt sånt, och ett jättebra flytande medel som heter CleanAural.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Med Camaro brukar det hjälpa att tvätta rent med öronrens (som vi fått av veterinär) typ en gång i veckan/varannan vecka. Så länge vi förebygger och håller öronen rena brukar öroninflammationerna hålla sig borta.
Om vi däremot väntar och tvättar först när det blir synligt skitigt så brukar det vara för sent.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Har oxå CleanAural som jag häller i örongången. Sedan håller jag örat på hunden så att medlet får verka i minst 30 SEK. Under tiden masserar jag örongången. Huvudskak och sedan urtorkning med torr tvättlapp.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Beroende på vad ni har för ras, men våran förra var en springer med stora öronproblem, lufta, lufta och åter igen lufta hjälpte för oss. Jag satte upp hans öron med tofsar (i pälsen, inte i själva örat) och klippte honom så det hölls sig luftigt runt öronen.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

CleanAural, är det receptbelagt? Är inne på en kur otoclean och vet inte riktigt vad nästa steg är, när inflammationen gett med sig.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Otoclean är flytande. Pulver låter som nebacetin el dyl, antibiotika o inte förebyggande även om det tyvärr ofta används så.
PL
 
Sv: "Öronbarn"/valp

nänä, det är inte receptbelagt, *hämtar burken* OtiCurant heter mitt pulver. Min veterinär har tagit fram det.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Epi-otic fungerar väldigt bra som rengöring och för att hålla öron i schack. Får hunden återkommande problem bör man försöka ta reda på orsaken till öronproblemen. Såvida du inte vill behandla öron hela hundens liv och därmed riskera att få resistenser m.m
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Cane corso.
Öronlapparna hänger ju ner ganska tätt.
Hade Epiotic till förra jycken.
Ska kolla vad jag köpte den här gången.
Och vad jag fick av vet igår, har redan glömt namnet - där var både svamp och bakterier.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Precis - vill ju helst slippa medicinera. Men måste man så måste man. Förebygga är bäst.
Förra jycken fick jag steroider till - han hade en knyck på hörselgången.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Så den är alltså inte långhårig?
I så fall hade jag rått dig till att raka bort allt hår på insidan och runtomkring örat.

Som någon redan sagt är det viktigast att hålla öronen så torra och luftiga som möjligt.

Annars är min erfarenhet att ju mindre man petar i öronen desto bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: "Öronbarn"/valp

Fick Canaural i 10 dgr
Öronrenset jag köpt heter Vetriderm - tyckte inte det tog alls.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Jag har också en öronhund, haft en rejäl öroninflammation och efter det svamp i öronen och hon är 14 månader. Jag använder nu Otoclean för att hålla i schack och det funkar superbra faktiskt! Droppar i en såndär flaska varannan vecka och då funkar det bra! Många släktingar till min tik har haft problem med öronen så det verkar tyvärr inte vara unikt för henne..
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Jag skulle även se över hundens mat, då det ofta ligger överkänslighet bakom många "öronbarn".
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Jag barfar min tik, och jag har märkt att det är fett (lax, märgben) som ger henne dålig mage och öronkli, så jag håller med dig!
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Jag skulle även se över hundens mat, då det ofta ligger överkänslighet bakom många "öronbarn".

Min tanke också, jag skulle inte bara acceptera hunden som "öronbarn" utan ordentlig utredning för både foderallergi och atopi.
Och glöm inte att hundar kan vara allergiska mot mer än animaliska proteiner, det tycker jag ofta att man glömmer bort att nämna vid allergiutredningar.
Vår hund är tex allergisk mot potatis, ris, linfröolja osv.
 
Sv: "Öronbarn"/valp

Intressant att det finns tankar om samband med foder - människor som får svamp kan ju ofta se skillnad beroende på vad dom ätit.

Nu har hon bara fått problem en gång och är 5 månader så jag ska väl inte skrika "varg" än.

Hennes öronlappar sluter till ordentligt till skillnad mot hennes systers som har torra fina öron så bara det gör ju att det blir svampklimat.
Sen misstänker jag en liten syrra för att tvätta öron också - vilket tillför fukt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 026
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 752
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 995
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 575
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp