Bukefalos 28 år!

Öroninflammation, ska det vara så här?

Men OM trumhinnorna är spruckna får du inte hålla på och hälla i rengöring! Det finns en special isåfall som heter Trizarual (reservation för felstavning).

Jag har en öronhund och har nog testat ungefär allt som finns, det som funkar absolut bäst är Oticurant som är ett pulver. Funkar även på spruckna trumhinnor.

Jag hade åkt iväg med hunden på måndag, sluta hälla skit i öronen. Du måste ta provet och framförallt tror jag att de måste kolla ordentligt ner i öronen. På min hund fick de söva för att kunna se ordentligt och då såg man inga trumhinnor... Oerhört viktig vetskap.

Häller man ett pulver i öronen? Det känns spontant som att de bara borde bli smutsigare...? :eek:

När det gäller spruckna trumhinnor, jag trodde de alltid måste söva hunden för att kunna komma åt att kolla så djupt?
 
Häller man ett pulver i öronen? Det känns spontant som att de bara borde bli smutsigare...? :eek:

När det gäller spruckna trumhinnor, jag trodde de alltid måste söva hunden för att kunna komma åt att kolla så djupt?
Jag har bara kollat trumhinnorna så en gång, då var hon sövd, mer än så vet jag inte:D

Pulvret är det bästa ever! Det gör att det torkar upp i öronen och sen ramlar det ut. Annars har min hund en evig gegga i öronen som är en perfekt grogrund för bakterier. Framtaget av mina veterinärer, numera ett "riktigt" läkemedel som alla veterinärer kan ta hem :love:
 
Jag har bara kollat trumhinnorna så en gång, då var hon sövd, mer än så vet jag inte:D

Pulvret är det bästa ever! Det gör att det torkar upp i öronen och sen ramlar det ut. Annars har min hund en evig gegga i öronen som är en perfekt grogrund för bakterier. Framtaget av mina veterinärer, numera ett "riktigt" läkemedel som alla veterinärer kan ta hem :love:
Man kan även köpa det över nätet! :D Jag var skeptisk men blev frälst även jag! :love:
 
Pulvret är det bästa ever! Det gör att det torkar upp i öronen och sen ramlar det ut. Annars har min hund en evig gegga i öronen som är en perfekt grogrund för bakterier. Framtaget av mina veterinärer, numera ett "riktigt" läkemedel som alla veterinärer kan ta hem :love:

Man kan även köpa det över nätet! :D Jag var skeptisk men blev frälst även jag! :love:

OK. Ja. Så... Jag är ju då tydligen väldigt lättövertalad! För det här måste man ju prova... :o

Så nu sitter jag här med en bunt påsar, och en lite oklar uppfattning om hur det ska användas. På hemsidan står det att man ska börja med att ge en dos dagligen, och sen en dos per vecka - men hur länge ska man ge en dos per dag till att börja med? Och så stod det att det är väldigt liten risk att det bildas en propp - jag hade inte ens tänkt på att det kunde bli en propp, hur liten risk snackar vi om!? :eek:

Ihop med att jag är lätt omkullsnackad är jag givetvis mycket svag för placeboeffekt också, jag har gett Monster i tre (två? nä tre... tror jag...) dagar nu och jag tycker redan han verkar bättre. Hur snabbt ser man skillnad egentligen?

(Monster har lite halvstökiga öron, nästan aldrig (har hänt en gång) allvarligt nog att det ska vara motiverat med receptbelagd medicin, men tjurigt återkommande småklåda. Går (ja, enligt veterinärs uttryckliga rekommendation) att "fixa" med en omgång öronrens, men han hatar det, det är slaskigt, en del sorter verkar göra ont, andra slutar med att jag har olja över både möbler och väggar, han blir alldeles fet och äcklig i pälsen, osv. Så om det verkligen funkar att hälla pulver i öronen blir vi nog glada både han och jag...)

Och om det finns någon som kan förklara varför det skulle vara bra att hälla laktos i öron så skulle det vara uppskattat... :confused:

(Edit: Och sorry för trådkap @EmmaW ! Men kanske kan det vara av intresse för er också, det här pulvret...:o)
 
Senast ändrad:
OK. Ja. Så... Jag är ju då tydligen väldigt lättövertalad! För det här måste man ju prova... :o

Så nu sitter jag här med en bunt påsar, och en lite oklar uppfattning om hur det ska användas. På hemsidan står det att man ska börja med att ge en dos dagligen, och sen en dos per vecka - men hur länge ska man ge en dos per dag till att börja med? Och så stod det att det är väldigt liten risk att det bildas en propp - jag hade inte ens tänkt på att det kunde bli en propp, hur liten risk snackar vi om!? :eek:

Ihop med att jag är lätt omkullsnackad är jag givetvis mycket svag för placeboeffekt också, jag har gett Monster i tre (två? nä tre... tror jag...) dagar nu och jag tycker redan han verkar bättre. Hur snabbt ser man skillnad egentligen?

(Monster har lite halvstökiga öron, nästan aldrig (har hänt en gång) allvarligt nog att det ska vara motiverat med receptbelagd medicin, men tjurigt återkommande småklåda. Går (ja, enligt veterinärs uttryckliga rekommendation) att "fixa" med en omgång öronrens, men han hatar det, det är slaskigt, en del sorter verkar göra ont, andra slutar med att jag har olja över både möbler och väggar, han blir alldeles fet och äcklig i pälsen, osv. Så om det verkligen funkar att hälla pulver i öronen blir vi nog glada både han och jag...)

Och om det finns någon som kan förklara varför det skulle vara bra att hälla laktos i öron så skulle det vara uppskattat... :confused:
Varför det fungerar får någon annan förklara, jag är bara nöjd att det fungerar! :D Att det kan bli en propp, det räknar jag kallt med hundar med trånga gångar, tex min dagtax är jag lite försiktig med att hälla i. Men min kluns med örongångar som det ekar i (det skulle kunna förklara hans problem att lyssna ibland... ;) ) så ser jag inte något anledning till oro. Jag pratade med försäljaren på en mässa och han sa att man ska börja med en veckas "kur" för att verkligen få en kickstart, sen en gång i veckan för att underhålla en bra öronstatus. Jag är en slarver och dålig på att komma ihåg sådana där saker :o så här blir det allt mellan en vecka upp till tre... ;)
För mig känns det logiskt att torka ut med pulver istället för att hälla i vätska, och i och med att det fungerar så är jag nöjd! ;)
 
Varför det fungerar får någon annan förklara, jag är bara nöjd att det fungerar! :D Att det kan bli en propp, det räknar jag kallt med hundar med trånga gångar, tex min dagtax är jag lite försiktig med att hälla i. Men min kluns med örongångar som det ekar i (det skulle kunna förklara hans problem att lyssna ibland... ;) ) så ser jag inte något anledning till oro. Jag pratade med försäljaren på en mässa och han sa att man ska börja med en veckas "kur" för att verkligen få en kickstart, sen en gång i veckan för att underhålla en bra öronstatus. Jag är en slarver och dålig på att komma ihåg sådana där saker :o så här blir det allt mellan en vecka upp till tre... ;)
För mig känns det logiskt att torka ut med pulver istället för att hälla i vätska, och i och med att det fungerar så är jag nöjd! ;)

Tackar! En vecka, då ska jag bara räkna ut när det egentligen var vi började också... :banghead: :p

Hur var din(a) hund(ar)s öron innan du började med det här, och vad är skillnaden?

Misstänker att jag också kommer att ha problem att komma ihåg veckodos, men man ska ju inte ta ut några sorger i förskott! :laugh:
 
Jag ger typ en gång i veckan, eller när hon börjar klia/skaka på huvudet. Märker effekt direkt, det tar ca 30 min innan hon slutar fippla med öronen.
 
Har aldrig provat, men skulle lätt göra det om jag hade min gamla öronhund kvar (visste inte om detta pulver på den tiden). Det där med en propp i örat skulle jag inte vara det minsta orolig för, för öronhundar spolar jag ändå ur öronen på åtminstone en gång per månad med öronrengöring för att få bort smuts/överskottsvax mm just för att slippa riskera grogrund för bakterier - och finns där en början till propp så åker den ut med det medlet :) Min öronhund (allergiker) hade så trånga hörselgångar att spolning var nödvändigt att göra, för annars hade inte ens ett pulver fått plats :crazy:
 
Oj! snabb effekt!? :eek:

Började du med någon kur först, eller har du alltid bara gett 1/vecka?
Det beror på, men jag kommer liksom inte ihåg sånt, ett par dagar kanske jag ger varje dag. Det beror helt på hur hon är med sina öron.

Men min hund har så äckliga öron att man nästan hör hur det "svalpar" där inne om man rör på öronen. Så jag inbillar mig att pulvret suger upp det, därav den snabba effekten.
 
Tackar! En vecka, då ska jag bara räkna ut när det egentligen var vi började också... :banghead: :p

Hur var din(a) hund(ar)s öron innan du började med det här, och vad är skillnaden?

Misstänker att jag också kommer att ha problem att komma ihåg veckodos, men man ska ju inte ta ut några sorger i förskott! :laugh:
Min (jag önskar att det hade funnits när jag hade förra hunden, han var ett öronbarn av stora mått) nuvarande har lite små krånglande öron, men inget värre än vanligt i hans ras (nackdelen med hängande öron och vattenälskande) men han gillar inte öronrens även om han finner sig i det efter lite övertalning. Med pulvret så behöver jag inte övertala utan bara be honom komma och han finner sig i att få det ihällt och öronen ser fina ut! Innan var de då och då kladdiga och kletiga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 433
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 120
Hundhälsa Har själv en fråga relaterat till öronproblem. Var hos en veterinär idag som sade att min hunds öron var liite röda, hon tog odling för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
17 860
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Har fått väldiga problem efter ett klobrott, På långfredagen åkte vi till vet.klinik pga av att Grand Danoisen hade en lång spricka i...
Svar
5
· Visningar
23 753
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp