Öroninflammation.....

Hera

Trådstartare
....nu igen. Kan man göra något för att förhindra/förebygga detta. Upprepade fall av detta börjar bli jobbigt. Till råga på allt så är min hund tydligen mkt smärttålig så man märker det inte på honom. Han blir bara lite röd i örat.

Nu vet vi ju vad det är, men första gången han hade det så började han klia sig i örat en kväll. Jag trodde att han hade skabb....det hade han inte. Trumhinnan hade spruckigt!!! :eek:
 
Sv: Öroninflammation.....

Jag hade en Jack Russell hane med mycket kansliga oron. Det var mycket jobbigt, och jag forstar hur du har det.
Min hane hade uppatstaende oron, och veterinaren menade pa att det var pga den kalla vinden som blaste in i orat som han fick inflammationerna, da han endast hade inflammtionerna pa vintern. Hon rekommenderade att stoppa in bomullstussar nar han var ute, och det hjalpte faktiskt.
Min hund var alltid los (vi bor ju pa landet), sa jag var lite orolig att han inte skulle hora saker och ting (tex bilar, andra hundar, osv) men det gick fint.

Min hund hade dock mycket lag smartgrans, och blev gnallig och en bebis sa fort han kande att nagonting var konstigt. :smirk:
 
Sv: Öroninflammation.....

Tror att det är mot öroninflammation...någon får gärna rätta mig om jag har fel..men vi köpte på vets inrådan en vätska som man droppar in i hundens öron och gnuggar så att det sprider sig. Hon tyckte vi skulle göra det 1 g/vecka men det räcker med 1 g/månad för vår hund. Han har liggande öron som ligger rätt tätt mot huvudet. Det här medlet skulle tydligen göra miljön sämre för bakterierna
 
Sv: Öroninflammation.....

Som sista utväg så är det operation. Kanske inget som är aktuellt för er, men det kan ju vara bra att könna itll iaf :) Där vidgar man ögongången så att det inte blir så instängt.

Håll det bruna klägget i shack. Det utvecklar inflamationen.

Unga hundar kan ha en del problem som växer bort. Min yngre har haft lite klägg och rött tills hon var drygt halvåret.
 
Sv: Öroninflammation.....

Våran springer spaniel är ett öronbarn... Det som funkar på honom är att hålla öronen rena, Opic-vet som vi köper hos veterinären är det funkar bäst för oss, göra rent öronen när det som är värst varann dag när det är bättre så så räcker med en gång i månaden. Eftersom han har häng öron ser jag till klipp rent på insidan och sen klipper jag även bort mycket av pälsen på utsidan, han ser ut som en unghund men det håller honom bra i öronen och lättare att sköta så för oss är det bra!
Är det blött ute så ser vi till att torka lite i öronen oxå när kommer in.

Men kolla med vet vad det är som orsakar inflamationerna, våran första vet hävdade att det öronskabb och behandlade mot det, när det inte funkade och jag inte fick någon respons så bytte jag vet och det första vi gjorde då var att ta ett odlingsprov, och sen satte in rätt medicin mot det han hade i sina öron. Vi har behandlat två gånger på tre år och nu är det bra länge sedan, peppar peppar så vi börjar få det att funka!

Men jag kan inte tillåta minsta lilla brunt i öronen utan måste göra rent i ett par dagar då för att häva det... Vi har sagt om det blir lika illa igen som det har varit så ska vi överväga operation men jag hoppas att vi slipper!
 
Sv: Öroninflammation.....

Jaha, det verkar som om det kan komma av kyla och fukt då.....med andra ord det bästa min hund vet. Han älskar att bada i bäcken bortanför vinterhagen, året runt. Vi bor ju oxå på en gård så han är lös ute många timmar per dag.

Som sagt....han tackar aldrig nej till ett dopp eller att lorta ner sig. Han älskar den väderleken som pågått denna höst, massa regn och massa vattenpölar :D
 
Sv: Öroninflammation.....

Vår ena hund hade ständigt och jämt problem med ena örat och jag vet inte hur mkt pengar vi slängt ut på att försöka behandla henne. Lösningen kom när vi började BARFa! :idea: Sedan vi övergick till BARF har hon inte haft problem en enda dag utan är hur fin som helst i öronen utan tillstymmelse till rodnad. Inte för jag vet om det hjälper er, men på vår hund skedde det underverk. :banana:
 
Sv: Öroninflammation.....

Färskfoder till hund, finns massor av trådar här om du söker lite + mycket ute på nätet, både svenska och utlänska siter. :bow:
 
Sv: Öroninflammation.....

Vad bra för er men jag ställer mig klart frågande till hur ett foder kan minska örininflamtioner... I och med att man inte ens behandlar invärtes utan enbart utvärtes... Men visst det kan väl vara så, det kan även vara så att eran växte i från öronproblemen för det är tydligen inte heller ovanligt.
 
Sv: Öroninflammation.....

Min är två år och veterinären tyckte att vi sklle ta nåt slags bakterieprov i örat.

Om man stoppar in fetvadd i öronen så tror jag att han drar så långt han kan komma. Han är väldigt självständig och behöver höra riktigt bra när matte ropar på honom.... :D
 
Sv: Öroninflammation.....

Lärt mig detta av flera vet.:
Genom att stryka med äppelcider vinäger på insidan av öronlappen (inte ner i örat!) så surgör man miljön i örat så det blir svårare för bakterierna att växa.
Hunden brukar inte tycka det luktar så gott, men det hjälper (om man inte har för stort problem alltså, kan vara värt att pröva).
 
Sv: Öroninflammation.....

om du inte har tagit en odling så gör det! kan va så tråkigt som E kolie bakterier, samma som i avföringen och försöker man behandla det med huskurer och på eget bevåg blir det en regelrätt djurmisshandel i all välmening och det är ju inget man vill utsätta sin hund för.
 
Sv: Öroninflammation.....

Mia_R skrev:
Vår ena hund hade ständigt och jämt problem med ena örat och jag vet inte hur mkt pengar vi slängt ut på att försöka behandla henne. Lösningen kom när vi började BARFa! :idea: Sedan vi övergick till BARF har hon inte haft problem en enda dag utan är hur fin som helst i öronen utan tillstymmelse till rodnad. Inte för jag vet om det hjälper er, men på vår hund skedde det underverk. :banana:

Min vet. säger att det är många många gånger fodrets fel att hundar har problem med sina öron. Jag märkte det på min ena hund tidigare, när jag gick över på ett nytt foder så började öronen bli väldigt kladdiga och blev genast bättre när jag bytte tillbaka.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
961
Senast: Keb71
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 174
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp