Öroninflammation...

millus

Trådstartare
Kan katter ha det?

Min gamla Måns var förkyld förra veckan. Jag hade kontakt med veterinär men behövde aldrig åka in! Då rann det gult ur hans höga näsborre. Han var risig i 2-3 dagar och han är nu pigg.

Men igår kväll så upptäckte jag att han hade höger öra på sned, det hade runnit något gult ur det som luktade vidrigt. Nu på morgonen såg jag att det fortfarande rinner och han går med örat på sned. Veterinären ska kontaktas så fort det öppnar.

Men jag undrar, kan katter ha öroninflammation?
 
Sv: Öroninflammation...

Japp en av våra hittekatter har haft det.
Men om orsaken var att han var så full av skabb eller om det var bakterier som orskade det vet jag inte men han fick både örondroppar och oral antibiotika.
 
Sv: Öroninflammation...

Måns är 15,5 år och har aldrig haft skabb i alla fall! Jag får innerligt hoppas att det är en sån "lätt" behandling som din lilla tisse fick!
 
Sv: Öroninflammation...

Nu har lilla Måssekatt varit hos veterinären. Han skötte sig väldigt fint!

Veterinären trodde på en infektion i örat, eller så har han en tumör. Hon ville inte ge oss alltför stort hopp!

Jag inser att jag är lyckligt lottad som haft min älskling i 15 år, men uuuuuh jag vill inte tänka på den dagen han är borta!
 
Sv: Öroninflammation...

Kan wara polyper med ursprung i mellanörat. Som har bliwit infekterade.

Wad har ni fått för behandling? Hur såg katten ut i örat? War trumhinnan skadad?
 
Sv: Öroninflammation...

Veterinären sa att det gick ända in i trumhinnan och vi fick penicillin i tio dagar+ metacam.
 
Sv: Öroninflammation...

Penicillin fick ni förhoppningswis inte. Wad heter tabletterna/pastan? Ingen lokalbehandling alls?
 
Sv: Öroninflammation...

Tabletten heter clindabuc Och den enda yttre behandlingen jag skulle göra var att torka hans öra med koksalt!
 
Sv: Öroninflammation...

Ok. Hoppas Måns swarar bra på detta. Man bör behandla alla otiter lokalt med droppar, allmänbehandling är sällan så effektiwt. Å andra sidan kan det ju wara bra med tanke på hans problem med snorighet. Man bör alltid ta ett utstryk från örat för att kolla wad som finns däri. Bakterier - wilka typer?, jästwamp? Menade weterinären att det fanns tumörer i själwa hörselgången? Dessa är i wissa fall operabla, beror helt på typ.
 
Sv: Öroninflammation...

Måns är tack och lov helt som vanligt igen! Han var mycket bättre redan igår morse och då hade ju penicillinet knappt börjat verka!

Att operera honom är inte att tänka på. Han har arbetat hårt i hela sitt 15-åriga liv med att hålla rent på strykatter, sork och råttor och behövs det opereras så ska han gå före mina känslor!

Jag blev glad för veterinären tyckte att han var fin i hullet och välskött:love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
960
Senast: Keb71
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 963
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Ela
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp