Öronproblem

SweetPanther

Trådstartare
Flera kliniker och veterinärer har kontaktats, men jag behöver lite solskenshistorier och hoppas på att hitta dem här.

Kastrerad hankatt, 4 år, tidigare stallkatt fram till 17 veckors ålder slutade äta i början av året. Vi åkte till vet och blodprover togs - något förhöjda vita blodkroppar. Ultraljud av buken gjordes - utan att hitta något.

Katten slutade äta var tredje dag och var dämpad men åt dagarna däremellan. Ingen viktnedgång. Vi upptäckte att örat luktade konstigt och öroninflammation konstaterades. Behandling med Metacam och Otodine ordinerades.

Katten blev bättre men var fortfarande försämrad var tredje dag. Han skakade inte på huvudet, vek örat åt sidan eller liknande då, utan det enda som syntes var smuts i örat och konstig lukt (utöver aptitlösheten).

2 veckors behandling och han var bättre men inte bra. Sedan slutade "dipparna" och han var ganska ok i en månad. Sedan slutade vi med Otodine och Metacam och han blev sämre. Då kom symtom från örat genom att han skakade på huvudet och kliade örat.

CT gjordes pga misstänkt polyp - negativt för polyp men förträngningar i tuba auditiva och trumhinnorna buktar utåt pga (gissningsvis) vätska i mellanörat. Preliminär diagnos: kronisk öroninflammation. Katten har varit hyfsat stabil i ytterligare ett par veckor men nu senaste veckan fått problem med dämpad matlust, skakningar på huvudet och klåda i örat. Nu har han dessutom börjat vingla och välta när han kliar sig, och han är konstant "halvdålig" istället för bättre och sämre perioder.

Vi väntar på operationstid för öronspolning och medföljande antibiotikabehandling om bakterier kan påvisas, annars kortison.

Har någon varit med om något liknande?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 187
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp