Bukefalos 28 år!

Öronskabb?

kpist

Trådstartare
Nån som vet hur öronskabb ser ut? och kan förklara?
Blev lite rädd att lillkillen har öronskabb, fast jag evt inte hur det ser ut..Han ser iafut o va jätteskitig i öronen. Hade tänkt att försöka tvätta med en fuktig tops imorgon. Eller några andra tips?

Lugna mej nu, inte lätt o va en paranoid hypokondriker. ;)
 
Mina katter hade öronskabb för nåt år sedan..
Man ser typ bruna grejer i öronen..
Vi åkte till veterinären med dom,
och han tvättade med nåt...
Man bör nog inte tvätta själv..
Eftersom man ska ha nåt spec.. Gör man det bara med en tops, så går det inte bort..

Mvh / Mia
 
Åk till apoteket

o köp Frontline, det är samma sak som vet. har o häller i örat. Hell medlet från en i båda öronen.
Vänta ngr veckor o häll en till om allt inte gått bort.
Jag har varit oss vet. o såg på kvittot vad medlet heter
o det blir klart billigare. :banana:
 
Jag rekommenderar ändå ett besök hos vet. Det kan vara svårt att säga om det är skabb eller bara en vanl. infektion eftersom man inte ser de små krypen med blotta ögat. Tala om att du tror att katten har skabb så tar de ett prov på geggan och sedan får du säkert veta efter en liten stund.

Jag misstänkte skabb på min kisse men det visade sig bara vara öroninflamation. Lite synd om jag då hade behandlat henne mot skabb... :crazy:
 
Tack för alla svar! :bow: Ska försöka tvätta lite själv och se om det bara är smuts som går lätt bort.. Annars blir det vetrinären! :)
 
Kliar de sig så är det ju skabb... Har man många katter så får man behandla alla för det smittar väldigt lätt...
:)
Frontline funkar samt finns det nåt medel i zoo-affärer som är bra...kommer inte ihåg namnet :)
 
Hm.. Jag tycker inte han kliar sej.. kan faktiskt inte påminna mej om att jag sett han klia sej i öronen nån gång..
Nu ska jag gå o prova tvätta, återkommer :)
 
puh, jag fick bort lite.. inte lätt o få en 12veckors kattunge o sitta still ;) ska vänta tills han är lite tröttare! :idea:

Men jag har en fråga till nu: om det är öroninflammation luktar det äckligt då? Har hört att det ska göra det på hundar iaf..

Men smutset eller vad det nu är gick ganska lätt bort med vatten, ska se om jag hittar nån örontvätt på djuraffären..
 
Du kan kolla på kletet med
förstoringsglas eller lupp
och se om du kan se de små
monstren kravlar runt.
 
kolla med förstoringsglas?
När vi var till veterinären så sa han att man inte kunde se dom med ett valigt förstoringsglas..
utan man måste ha ett jätte bra..
Men vad vet jag..
han kanske hade fel..:)
 
Det luktar inte alls om min katts öron och hon fick diagnosen inflamation i örongången när jag var hos vet. Tycker att det ser precis ut som skabb (brunt klet i hela örat som liksom är lite segt) men ett lab.prov visade att det inte fanns några små kryp i det.

Nu behandlas kissen med droppar i örat två gånger per dag (pust!!!) Plus att jag petar bort det bruna som sitter i ytterörat med en tops. Är rädd att grannarna kommer att ringa polisen snart så som hon ylar kan man tro att vi torterar henne...

Kan också bara tillägga att hon kliade sig bara lite då och då i örat.
 
Men det här är inte kletigt.. Det är som torkad smuts, kan inte förklara det bättre... Har iaf fåt bort lite till..
Om det inte går bort eller kommer tillbaka får vet. titta när han ska vaccineras..
 
Min katt hade öronskabb för något år sedan. Det märktes rätt
så tydligt då hon ofta kliade sig i öronen och sen så kolla
vid med tops, och det såg inget fräscht ut.

Sedan fick vi något utrkrivet av vet. som man skulle ha i öronen en eller två gånger om dagen.
 
Det låter faktiskt inte som öronskabb. Jag hade nog avvaktat lite.
Lycka till med kissens öron!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 547
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: manda
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 271
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp