Överaktivt barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mia_R

Trådstartare
Vad gör man när en unge är överaktiv, hur hanterar man det utan att tappa humöret när man är trött och det är stressigt och jobbigt med fd sambo och vik? :confused: Det är utrett att h*n är överaktiv, men det är inget bokstavsbarn eller andra problem bortsett från själva överaktiviteten. Det blir jobbigt när det är en kamp att få på ungen kläderna för att gå ut, även när h*n själv vill ut.

Någon som har erfarenhet och kloka råd att komma med?
 
Sv: Överaktivt barn?

Min mamma som är dagmamma har haft ett överaktivt barn. Tyvärr så berodde det ganska mycket på familjens hemförhållanden, barnen fick aldrig några tydliga gränser. Dessutom var de för många barn...och föräldrarna erkände själva att de inte orkade med dom.

Killen var alltid som värst på måndagar...tisdagar blev det bättre och bättre och så fortsatte det hela veckan för att börja om efter helgen. Han behövde mycket tydliga gränser, och vi var tvugna att vara mycket konsekventa. Oftast blev han ännu mer galen om det var för mycket stoj omkring honom...och han hade lärt sig att bita sig själv om han inte fick som han ville. Det var enormt jobbigt att ignorera detta...men då han märkte att det inte hjälpte så la han av.

Han var nog ändå ett av de underbaraste barnen...vi gillade honom verkligen...men mamma borde fått betalt för tre för honom :angel: ...så aktiv var han. Hemma hos sina föräldrar hann han tömma deras mjölktank i ladugården...starta traktorn då de glömt nycklarna i, måla hela huset med hans mammas läppstift, bränna handen på plattan (det kan jag lova att han INTE gjorde om :crazy: ), slänga ned saker i tanken med dynga, klättra efter brandstegen upp på deras hustak (tvåvåningshus) o.s.v.

Tillslut gick det så långt så att han fick amfetamintabletter utskrivna (inte några höga doser, men det känns ändå dåligt), Dessa tabletter verkar som ett nedåtjack fram tills puberteten om jag förstått rätt, sedan som ett uppåtjack...och då undrar man ju om dosen var såpass hög att han hunnit bli beroende? Han är lite äldre nu...har flyttat till en ny stad och gått om någon klass...Jag har inte hört något på länge, men jag håller tummarna om att det gått bra.
 
Sv: Överaktivt barn?

Jösses, tur att han inte är så vild! :eek: Konsekvent hantering med tydliga gränser har h*n hemma, men det går ändå vilt till. Förhoppningsvis ska det inte behövas piller för att dämpa det värsta utan med andra metoder. :crazy:
 
Sv: Överaktivt barn?

Jag har 2 bonus barn som var överaktiva när dom var yngre..Och jag har förträngt nästan allt. :o Kan han tänka själv? Att han hittar på saker eller tjatar han på dig .att han har tråkigt.?

Det finns en bra sida för föräldrar om bokstavsbarn /hyperaktiva. Den är bra när man känner sig maktlös.eller bara vill ha lite förslag ,stöttning.
Det pinsama är att jag kommer inte ihåg vad den hette. :o Prova att söka dig fram på nätet ...man hittar många sidor. :D
 
Sv: Överaktivt barn?

Jag förstår din situation...Men även om du och sambon har strul - det är väl hans barn också??? Tvinga honom att ta ansvar, lämna barnet och gå ut, gå på bio, simma eller ta en fika med nån vän. Små saker som ger en kraft att orka. Sätt dig ner med barnet och försök förklara att fast du och pappan har det tufft så älskar du barnet lika mkt som förr. Kramas ofta, var "övertydlig" i dian känslor.
Ta konflikten direkt innan den runnit över. Gå ut på trappen och andas tio gånger istället för att tappa tålamodet på barnet...
Ha tydliga gränser. Om han/hon lägger sig på golvet och sparkar, lpåt honom /henne ligga där, och tala om att :-du kan komma till mig när du tramsat färdigt...
Försök att inte vara ute i sista sekund jämt. Stress är en stor bov i dramat. Överaktiva barn behöver klara reglar och vardagliga rutiner.
 
Sv: Överaktivt barn?

Har ni provat med visuell positiv förstärkning?
Här hemma har jag stjärnschema men hur man lägger upp det spelar inte så stor roll. I början behöver inte barnet lyckas så många gånger för att uppnå målet och målet kan vara något barnet tycker mycket om och är redo att "jobba" för.
Som sagt var här är jag stjärnor och prestation för att samla ihop dom.
Min dotter har en stor vilja och i väldigt stor utsträckning gäller det att få den viljan att sträva åt samma håll som en själv. Pengar tycker min dotter om för då har hon friheten att välja vad hon vill köpa och pengar är något hon annars får i en begränsad mängd.
Så varje dag när hon lagt sig utan att krångla (varje stjärna är värd en krona) så får hon en stjärna och hos oss räknar vi dom en gång i månaden. Vissa barn måste ibörjan ha ur ett kortare perspektiv i börja och sedan kan man utöka.
Lite som när man tränar in vissa saker hos hundar med hjälp utav godis.
Klart värt att testa om det inte gjorts ännu.
Vissa färgar en orm som är uppdelade i sektioner och får något som är uppgjort på förhand vilket kan vara alternativt till stjärnor eller vad för klistermärken det kan tänkas vara.
Det viktiga är att det är visuellt och att barnet ser att det ökar på varje dag samt att "belöningen" kommer innan barnet hinner att ge upp. När något sedan funkar kan man byta ut mot något annat man vill förändra.
 
Sv: Överaktivt barn?

Ett litet förtydligande, det är tack och lov inte mitt barn. Vi har inga ungar alls och jag träffar inte den här så ofta. :D Jag är mest nyfiken på hur ni andra löst det så jag kan komma med lite infallsvinklar om saker som är värda att testa då mamman ibland går på knäna av trötthet.

ancan: Var till mig du skrev? :confused: Jag och min sambo har det väldigt bra tillsammans utan strul. Mamman till barnet har däremot ett mkt dåligt förhållande med sin fd sambo, barnets far, som har noll intresse av sina barn och brukade misshandla henne, så där finns ingen hjälp att få.

Stollan: jag ska tipsa henne om ditt förslag. Allt är värt att prova. :idea:

zilla: jag ska tipsa om att söka på nätet och se vad som kan hittas.
 
Sv: Överaktivt barn?

Det kan också hjälpa om barnet får någon möjlighet att börja träna någonting. Min brors son var ganska jobbig som liten...inte elak...men han hade så otroligt mycket energi över...så bror min frågade om det fanns någonting han skulle vela börja träna...det blev hockey...och det tog bara några veckor så var pojken en mycket lugnare pojk....han kanske helt enkelt bara har en massa överskottsenergi?
 
Sv: Överaktivt barn?

Nu bor väl inte din syster i Sthlm? Sthlms kommun har nämligen föräldragrupper för föräldrar med barn som din systers. Jag vet att vissa barn har fått prova den metoden som Stollan beskriver...

Men ett förslag kan vara att kontakta socialförvaltningen på kommunen, jag vet att soc i min hemkommun har personal som är utbildade i ovanstående. Det är ju bara ett sätt att få stöttning i sin föräldraroll, speciellt om inte pappan är så delaktig i föräldraskapet.

Sedan så kan det vara en åldersfråga hos barnet. Jag har en son som ett tag var mer vild än tam, men han har faktiskt lugnat ned sig med åren. Nu är han 6 och fungerar bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 526
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har varit sambo i lite över ett år. Kunde inte vara nöjdare med min partner, så det är inte en fråga om stanna eller gå. Problemet...
Svar
5
· Visningar
1 762
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 118
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ :confused::confused:Jag fantiserar mig iväg till ett annat liv hela tiden. Tidigare har jag funderat på att leva i Spanien, flytta till...
2
Svar
32
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp