Överben som spökar?

Noranovala

Trådstartare
Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog hästen i överbenet i hagen igen.. det är lite varmt och lite ömt när det är varmt och soligt ute (?) men så fort det blir kallare så blir överbenet kallt och helt oömt??? Är det normalt ? Jag har pratat med min veterinär som sa att jag skulle avvakta och rida lugnare ett tag, överbenet är över ett halvår gammalt. Hästen är ej halt
 
Sålänge hästen är öm då och då så är överbenet aktivt och då är det viktigt att vila. Inte säkert det är kopplat till vädret, kan vara ett sammanträffande.
 
Sålänge hästen är öm då och då så är överbenet aktivt och då är det viktigt att vila. Inte säkert det är kopplat till vädret, kan vara ett sammanträffande.
Problemet är att hästen endast är öm när det varit varmt ute. Handlar om några timmar om dagen. På morgonen, em, kvällen är hästen helt oöm! Vet sa till mig om överbenet är aktivt igen så är hästen öm hela tiden
 
Problemet är att hästen endast är öm när det varit varmt ute. Handlar om några timmar om dagen. På morgonen, em, kvällen är hästen helt oöm! Vet sa till mig om överbenet är aktivt igen så är hästen öm hela tiden
Fast uppenbarligen är den ju öm ibland. Det tycker jag man ska ta på allvar. Troligen så är aktiviteten på väg ned eftersom det är lite av/på. Att det sammanfaller med värmen ute är inte så relevant. Om du inte vill att överbenet ska börja växa ännu mer så behöver du låta den vila sålänge det ömmar ibland.

Hade du bara märkt att överbenet var varmt men ej ömt när hästen solat så hade det varit en annan sak. Men ömheten betyder att det finns en aktiv process.
 
Senast ändrad:
Jag har stor respekt för överben. Sålänge de är varma eller ömmar finns det aktivitet i benet. Belastar man finns risken att man retar processen ännu mer och överbenet kan fortsätta växa. Har man otur kan det reta intilliggande senor osv.
 
Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog hästen i överbenet i hagen igen.. det är lite varmt och lite ömt när det är varmt och soligt ute (?) men så fort det blir kallare så blir överbenet kallt och helt oömt??? Är det normalt ? Jag har pratat med min veterinär som sa att jag skulle avvakta och rida lugnare ett tag, överbenet är över ett halvår gammalt. Hästen är ej halt

Varför gör du bara inte som din veterinär säger? Det skulle jag ha gjort 🙂
 
Jag har stor respekt för överben. Sålänge de är varma eller ömmar finns det aktivitet i benet. Belastar man finns risken att man retar processen ännu mer och överbenet kan fortsätta växa. Har man otur kan det reta intilliggande senor osv.
Överbenet sitter inte intill senorna utan närmare framsidan.
Och jag har också respekt för överben och även haft många under mina år men aldrig varit mer om något sådant ?
 
Har veterinären kollat på hästen eller endast pratat över telefon? Jag hade fått en kunnig veterinär att kolla på benet och ta råd därefter. Låter ju som denna är konsulterat via telefon?
 
Har veterinären kollat på hästen eller endast pratat över telefon? Jag hade fått en kunnig veterinär att kolla på benet och ta råd därefter. Låter ju som denna är konsulterat via telefon?
Veterinären kollade på det när överbenet uppkom. Nu har det varit ok i flera månader fören när hon slagit till det igen. Därav han inte tyckte att jag skulle åka in igen
 
Veterinären kollade på det när överbenet uppkom. Nu har det varit ok i flera månader fören när hon slagit till det igen. Därav han inte tyckte att jag skulle åka in igen
Om hästen har slått sig igen då är det ju en "ny skada" även om det är på samma ställe. Tycker det låter konstigt att inte kolla upp det. Jag hade personligen kollat det, bara för hästen inte är halt just nu betyder det ju inte det inte är en skada. Särskilt när den är varm nu.
 
Om hästen har slått sig igen då är det ju en "ny skada" även om det är på samma ställe. Tycker det låter konstigt att inte kolla upp det. Jag hade personligen kollat det, bara för hästen inte är halt just nu betyder det ju inte det inte är en skada. Särskilt när den är varm nu.
Idag ingen värme eller ömhet trots 11-12 grader 🧐 däremot en liten svullnad nedanför överbenet och liiite värme där.. tror det är där hon kan ha fått smällen i hagen. Aja hur som avvaktar jag och skrittar i några dagar så får vi se.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 064
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst har dragits med ett aktivt överben länge. Överbenet har varit ömt och varmt. Nu är det på bättringsväg och de allra flesta...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp