Bukefalos 28 år!

A

avancerad

Hejsan. Mitt medryttarsto har länge haft överben på frambenen, men det har inte varit något större problem och hon har inte lidit av det.

Men nu har hon även fått överben bak också. Vet har varit och kollat på det, och sagt att hon inte ska ansträngas. Hon ska till djurkliniken på måndag och röntgas. Men jag antar att hon kommer behöva stå nu ett tag framöver.

Hur länge tror ni hon kommer behöva stå?
Har ni någon erfarnhet av överben?

Tacksam för svar! ;)
 
Sv: Överben.

Överben börjar som en benhinneinflammation, sen sker en förbening och dessa besvärar mkt sällan hästen.
Förr kallade man detta remonthälta, och orsaken är allmänn benhinneinflammation. Detta kan även drabba oss. Löpträning på asfalt i felaktiga skor mm. Det sägs vara j-vulskt smärtsamt.

Om överbenet sitter på skenans insida är orsaken oftast att hästen slår på sig. Därav användningen av strykkappor.

Ett överben kan faktiskt uppkomma överallt där skelettet är relativt oskyddat.
Har faktiska sett ett överben på nosryggen i höjd med ögonen.
Han hade fått en spark som åring.
 
Sv: Överben.

Tack för hjälpen.
Jag har nu börjat skritta henne lite smått,
efter godkännande av ägaren.
På måndag är det dags för röntgen.
Jag hoppas verkligen på "normala" ritter snart igen. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 069
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp