Överdrivet försiktig?

Det var precis det här jag ville undvika.

Men nej, de är varken ensamma och ledsna och har ingenting att skylla sig själva för.
Men du lägger själv en värdering i att dom är "överdrivet försiktiga". Dom överdriver alltså när dom inte vill träffas och ta en fika. Hade dom känts sig ledsna över att inte kunna träffas och ta en fika så är det ju inte så långsökt att då göra kopplingen att det är något som dom får skylla sig lite själv för eftersom dom överdriver försiktighetsåtgärderna.
 
Men du lägger själv en värdering i att dom är "överdrivet försiktiga". Dom överdriver alltså när dom inte vill träffas och ta en fika. Hade dom känts sig ledsna över att inte kunna träffas och ta en fika så är det ju inte så långsökt att då göra kopplingen att det är något som dom får skylla sig lite själv för eftersom dom överdriver försiktighetsåtgärderna.

Jag avsäger mig som sagt debatt om detta. Men nej, jag tycker inte att någon får skylla sig själv i denna mycket svåra tid.
 
Vet inte om jag valde tätt prefix?
Är jag överdrivet försiktig ned tanke på smitta och pandemi?
Har en anhörig jag kör till sjukhuset där hem får behandling. Det är munskydd på redan på parkeringen och hen är noga med handsprit efter ha varit när hissknsppar o liknande.
Nu vill hens livskamrat att hen ska klippa sig före nästa besök på sjukhuset. Då är det frissan, konitori och apotek de besöker.

Det 4 dagar före sjuhusbesöker. Jag vill då inte köra utan hen får ta sjukresa i sådana fall. Bett att de ska flytta klipptiden till efter sjukhusbesöket.
Jag tänker att ev smitta inte hinner visa sig på 4 dagar.
Jag till hör riskgrupp i pandemin. Behöver extra medicin och ofta åka till vc akut för att få andas in medicin vid en vanlig enkel förkylning, så covid känns som det inte skulle gå så bra.

Min anhöriges livskamrat anser att jag är fjantig, då jag beställer mat i affären för mig och för att inte behöva besöka affären när jag handlar bla till de anhöriga trotts de kostar både påsar och 50kr,
jag är över hysterisk som tror att det smittar så lätt, och att det inte är så farligt covid.

Förstår om de tycker det är jobbigt att bara vara hemma. Men det är samma för alla.
Men att inte bry sig om att ev smitta andra känns inte bra efter frisörbesök och apotek och konditori brukar de besöka då.

Är jag onödigt försiktig?
Nej, en kompis till mig som är i extrem riskgrupp har inte satt foten i en mataffär på ett år. För ett år sedan innan allting kollapsade rekommenderade hennes läkare 12 veckors isolering och den har ju som sig bör blivit rätt utdragen.

Finner det exremt respektlöst att folk ens ifrågasätter folks önskan om att vara försiktiga! 😡
 
De följer jag också.
Att fika på café med personer utanför det egna hushållet är väl inte i enlighet med rekommendationerna så länge du inte tillhör ett ensamhushåll och den du fikar med tillhör din lilla utvalda bubbla?

Sen säger jag inte att det är rimligt i alla situationer och för alla människor att följa rekommendationerna till punkt och pricka. Men vi kan väl vara överens om vad rekommendationerna är.
 
Graden av försiktighet måste väl var och en bestämma!!

Jag skulle antagligen bli väldigt väldigt dålig om jag fick viruset. Min kropp kämpar redan idag.
Jag är försiktig. Skulle inte åka bil med någon annan och jag öppnar dörrar med annat än handen. Är det dörröppnare använder jag knä eller armbåge. Jag spritar händerna och kladdar spriten på kundkorgens handtag.

Att kritisera någon annans försiktighetsåtgärder är omdömeslöst, elakt och korkat.
WORD!!!:bow:
 
Vet inte om jag valde tätt prefix?
Är jag överdrivet försiktig ned tanke på smitta och pandemi?
Har en anhörig jag kör till sjukhuset där hem får behandling. Det är munskydd på redan på parkeringen och hen är noga med handsprit efter ha varit när hissknsppar o liknande.
Nu vill hens livskamrat att hen ska klippa sig före nästa besök på sjukhuset. Då är det frissan, konitori och apotek de besöker.

Det 4 dagar före sjuhusbesöker. Jag vill då inte köra utan hen får ta sjukresa i sådana fall. Bett att de ska flytta klipptiden till efter sjukhusbesöket.
Jag tänker att ev smitta inte hinner visa sig på 4 dagar.
Jag till hör riskgrupp i pandemin. Behöver extra medicin och ofta åka till vc akut för att få andas in medicin vid en vanlig enkel förkylning, så covid känns som det inte skulle gå så bra.

Min anhöriges livskamrat anser att jag är fjantig, då jag beställer mat i affären för mig och för att inte behöva besöka affären när jag handlar bla till de anhöriga trotts de kostar både påsar och 50kr,
jag är över hysterisk som tror att det smittar så lätt, och att det inte är så farligt covid.

Förstår om de tycker det är jobbigt att bara vara hemma. Men det är samma för alla.
Men att inte bry sig om att ev smitta andra känns inte bra efter frisörbesök och apotek och konditori brukar de besöka då.

Är jag onödigt försiktig?

Jag stämmer in i kören som tycker att man måste få välja själv hur försiktig man vill vara utan att det ska kallas överdrivet. Du måste få sätta gränserna för vad du är bekväm med och inte.
 
Att fika på café med personer utanför det egna hushållet är väl inte i enlighet med rekommendationerna så länge du inte tillhör ett ensamhushåll och den du fikar med tillhör din lilla utvalda bubbla?

Sen säger jag inte att det är rimligt i alla situationer och för alla människor att följa rekommendationerna till punkt och pricka. Men vi kan väl vara överens om vad rekommendationerna är.

Lägg av nu. Jag känner väl till rekommendationerna och har ingen anledning och sitta och försvara min syn på saken till dig. Det blir mitt sista inlägg gällande detta.
 
@Pudlan

Jag hade inte kört den personen, utan den hade fått ta sjukresa. Är du snäll och ställer upp och skjutsar, får de ju vara rädda om dig. Alla måste få bedöma själva var deras gräns går.

Många tycker att jag är överdrivet försiktig. Jag var själv lite på väg att starta en sån här tråd, faktiskt...

Om några dagar har jag inte varit inne i en mataffär på ett år och knappt någon annan butik heller. Men online-handling är det bästa som hänt mig! Så jag lider ju inte alls av det (förutom att jag bara kan handla på en affär då, men... I-landsproblem).
Jag går till jobbet, med varierande grad av ångest. I övrigt är det utomhus på 3 meter som gäller.

Nu ska vi ses i skolan (har skolan på Teams men vissa moment är praktiska) och jag känner mig tveksam!

Har också fått en läkartid för undersökning av problem jag haft lääänge, äntligen. Så, inget akut, men vore jätteskönt att få hjälp. Men tvekar om jag vågar gå dit?
Men med visir och munskydd borde det kanske gå bra...? Fast man vet ju aldrig.

I slutändan som sagt måste väl alla göra sina egna val.
Förstår inte vad någon annan vinner på att säga att någon är för försiktig? Är ju inte hen som ska ha ångest sen över om man blev smittad eller inte...
 
@Pudlan

Jag hade inte kört den personen, utan den hade fått ta sjukresa. Är du snäll och ställer upp och skjutsar, får de ju vara rädda om dig. Alla måste få bedöma själva var deras gräns går.

Många tycker att jag är överdrivet försiktig. Jag var själv lite på väg att starta en sån här tråd, faktiskt...

Om några dagar har jag inte varit inne i en mataffär på ett år och knappt någon annan butik heller. Men online-handling är det bästa som hänt mig! Så jag lider ju inte alls av det (förutom att jag bara kan handla på en affär då, men... I-landsproblem).
Jag går till jobbet, med varierande grad av ångest. I övrigt är det utomhus på 3 meter som gäller.

Nu ska vi ses i skolan (har skolan på Teams men vissa moment är praktiska) och jag känner mig tveksam!

Har också fått en läkartid för undersökning av problem jag haft lääänge, äntligen. Så, inget akut, men vore jätteskönt att få hjälp. Men tvekar om jag vågar gå dit?
Men med visir och munskydd borde det kanske gå bra...? Fast man vet ju aldrig.

I slutändan som sagt måste väl alla göra sina egna val.
Förstår inte vad någon annan vinner på att säga att någon är för försiktig? Är ju inte hen som ska ha ångest sen över om man blev smittad eller inte...

Vad gäller läkarbesöket hade jag inte tvekat en sekund. Jag blev vaccinerad mot pneumokocker och hepatit A+B för snart ett år sedan (vaccineringen påbörjades i april) så jag var till mag-tarm flera gånger under våren-försommaren. Det var inte någon som helst tvekan på att göra det och de hade ju inte gjort det om de ansåg att det var en för stor risk för mig.

Jag går också tar prover regelbundet pga mina mediciner och enda skillnaden mot tidigare är att det inte är drop-in utan jag måste boka. Plus att skulle jag känna mig sjuk går jag givetvis inte (har aldrig hänt, jag har kunnat lämna prover som planerat).
 
Jag har skjutsat min mamma till och från sjukhuset även om jag inte har antikroppar eller är vaccinerad så kände jag det var säkrare än taxi. Nu har de fått sin första vaccination, det är skönt.

Jag tycker mina döttrar har för stor bubbla, den ena bor i kollektiv och då blir det ju lite så automatiskt, den andra umgås med dom + nån enstaka till. Sen är det ju jobbet - jag jobbar hemifrån så mycket jag kan
 
Jag är noga med avstånd i i allmänna miljöer. Mycket handsprit och alltid andningsskydd. Vanliga munskydd bygger på att alla har det för att få bra effekt. Man kan inte vara nog försiktig. Vilket man är ganska ensam om i butiker. Jag vill inte bli sjuk eller smitta någon oavsett riskgrupp.
Jag tänker likadant - det finns inte så väldigt mycket jag kan göra för att få den här pandemin att ta slut, men det jag KAN göra är att undvika att själv bli sjuk och undvika att smitta någon annan. Så därför är jag nog försiktigare än jag kanske "måste" om jag bara ser till mig själv och min risk att bli allvarligt sjuk, som kanske inte är jättestor (även om man faktiskt inte kan veta hur det drabbar - det finns ju människor som är betydligt yngre än jag som faktiskt dött i covid).
 
Jag har ätit lunch ett antal gånger ute när jag har varit iväg på jobb. Nu senast skulle jag gissa att jag hade kanske 50-75m2 själv. Man kan fortfarande äta/fika på stan på ett säkert sätt om man tänker efter lite.
Det är ju inte själva "äta ute"-biten som inte är i linje med rekommendationerna utan att umgås tillsammans med personer du varken bor eller arbetar (måste arbeta) med.
 
Du ska ju leva ditt liv och de är du som får gå i genom sjukdomen om du blir smittad och eventuella sviter efter den, inte dom som tycker du är överdrivet försiktig.
 
@Pudlan

Jag hade inte kört den personen, utan den hade fått ta sjukresa. Är du snäll och ställer upp och skjutsar, får de ju vara rädda om dig. Alla måste få bedöma själva var deras gräns går.

Många tycker att jag är överdrivet försiktig. Jag var själv lite på väg att starta en sån här tråd, faktiskt...

Om några dagar har jag inte varit inne i en mataffär på ett år och knappt någon annan butik heller. Men online-handling är det bästa som hänt mig! Så jag lider ju inte alls av det (förutom att jag bara kan handla på en affär då, men... I-landsproblem).
Jag går till jobbet, med varierande grad av ångest. I övrigt är det utomhus på 3 meter som gäller.

Nu ska vi ses i skolan (har skolan på Teams men vissa moment är praktiska) och jag känner mig tveksam!

Har också fått en läkartid för undersökning av problem jag haft lääänge, äntligen. Så, inget akut, men vore jätteskönt att få hjälp. Men tvekar om jag vågar gå dit?
Men med visir och munskydd borde det kanske gå bra...? Fast man vet ju aldrig.

I slutändan som sagt måste väl alla göra sina egna val.
Förstår inte vad någon annan vinner på att säga att någon är för försiktig? Är ju inte hen som ska ha ångest sen över om man blev smittad eller inte...
Tycker det låter vettigt att ta läkartiden! Sedan kanske det inte är det vettigaste med kollektivtrafik dit om du på något vis är mer nedsatt. Jag själv är inte i en riskgrupp, men min medicinering ger 2-3 gånger ökad risk för allvarligt sjukdomsförlopp, så är försiktig. Har resonerat som så att jag undviker kollektivtrafik, så när jag haft vårdtider på sjukhus för röntgen och dropp så har jag skaffat skjuts/fått sjukresa eftersom att det är över en timme bort. När jag haft tider på psykiatrin som också är en bit bort med kollektivtrafik så har jag istället bett om telefontider, det känns som en onödig risk när det faktiskt går att prata på distans (men hade inte resonerat så om jag haft körkort). Tider på vårdcentralen på gångavstånd har jag inte tackat nej till.
 
Var och en gör ju sin egen riskbedömning, väldigt respektlöst att kalla nån överförsiktig. Jag tänker att alla har sina skäl och man har inga skyldigheter att utsätta sig för risk för andras skull.

Jag bor ju ensam och jobbar rätt så mkt ensam, bortsett från vissa veckor då jag jobbar dagtid. Eftersom jag bor 100 mil från släkt och vänner så har jag valt ut ett antal personer jag träffar. Skulle även kunna gå ut och fika men då bor jag i en småstad och vistas aldrig där det är trångt. Det är min kompromiss för att inte ta onödiga risker men samtidigt måste jag faktiskt göra nånting för att stå ut, jag tror att isoleringen skadar mig mer än viruset, men jag vill samtidigt inte bidra till spridning.
 
Vet inte om jag valde tätt prefix?
Är jag överdrivet försiktig ned tanke på smitta och pandemi?
Har en anhörig jag kör till sjukhuset där hem får behandling. Det är munskydd på redan på parkeringen och hen är noga med handsprit efter ha varit när hissknsppar o liknande.
Nu vill hens livskamrat att hen ska klippa sig före nästa besök på sjukhuset. Då är det frissan, konitori och apotek de besöker.

Det 4 dagar före sjuhusbesöker. Jag vill då inte köra utan hen får ta sjukresa i sådana fall. Bett att de ska flytta klipptiden till efter sjukhusbesöket.
Jag tänker att ev smitta inte hinner visa sig på 4 dagar.
Jag till hör riskgrupp i pandemin. Behöver extra medicin och ofta åka till vc akut för att få andas in medicin vid en vanlig enkel förkylning, så covid känns som det inte skulle gå så bra.

Min anhöriges livskamrat anser att jag är fjantig, då jag beställer mat i affären för mig och för att inte behöva besöka affären när jag handlar bla till de anhöriga trotts de kostar både påsar och 50kr,
jag är över hysterisk som tror att det smittar så lätt, och att det inte är så farligt covid.

Förstår om de tycker det är jobbigt att bara vara hemma. Men det är samma för alla.
Men att inte bry sig om att ev smitta andra känns inte bra efter frisörbesök och apotek och konditori brukar de besöka då.

Är jag onödigt försiktig?
Jag tycker det låter som du har valt en lagom försiktighetsnivå för dig under omständigheterna. Men framförallt tycker jag att det är den du hjälper (och hens livskamrat) som ska respektera gränserna för din hjälp. Nu låter det som om de tar den för given, så som de ifrågasätter.
 
Jag har ätit lunch ett antal gånger ute när jag har varit iväg på jobb. Nu senast skulle jag gissa att jag hade kanske 50-75m2 själv. Man kan fortfarande äta/fika på stan på ett säkert sätt om man tänker efter lite.
Helt surreal att läsa när man bor i ett land där typ allt utom mataffärerna är stängt. Det var bara för någon vecka sedan vi kommit så långt att frisörerna fick öppna igen och att man började tillåta att man hämtar sina förbeställda varor i affärerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp