Överdrivet försiktig?

Som ett sidospår blir jag också kallad överdriven ibland. Jag vägrar inte att t.ex. åka kollektivt, men jag gör det bara när det tydligt skapar ett värde för andra eller jag i princip måste. Alla andra gånger låter jag bli. Det leder till att man kan göra jämförelser där jag framstår som oresonlig och eventuellt känslokall ibland och onödigt oförsiktig andra gånger.

Ex 1: Min pappa bad mig att vattna hans blommor när han var bortrest. Jag hade behövt åka tunnelbana och buss dit och därför blev svaret nej.

Ex 2: Igår var jag i samma rum som ca 25 personer till och från under hela dagen. Vi gick om varandra, gav varandra saker från hand till hand och när de övriga inte var i mitt rum så gick de ut och snurrade runt i byggnaden med ytterligare ca 200 personer. Där var jag med frivilligt trots att jag visste vad jag gav mig in på.

I exempel 1 vägde jag in att min pappa bokstavligen har hundratals grannar och minst några lär vara pålitliga så att han kan låna ut nyckeln. I exempel 2 kommer högskoleprovet att genomföras vare sig jag jobbar i min vanliga roll eller inte. När det är jag så vet jag i alla fall att den ansvariga är väldigt säkerhetsmedveten. Dessutom älskar jag provet som institution och värderar högt den inverkan resultatet kan ha på deltagarnas framtidsutsikter.
 
@Pudlan

Jag hade inte kört den personen, utan den hade fått ta sjukresa. Är du snäll och ställer upp och skjutsar, får de ju vara rädda om dig. Alla måste få bedöma själva var deras gräns går.

Många tycker att jag är överdrivet försiktig. Jag var själv lite på väg att starta en sån här tråd, faktiskt...

Om några dagar har jag inte varit inne i en mataffär på ett år och knappt någon annan butik heller. Men online-handling är det bästa som hänt mig! Så jag lider ju inte alls av det (förutom att jag bara kan handla på en affär då, men... I-landsproblem).
Jag går till jobbet, med varierande grad av ångest. I övrigt är det utomhus på 3 meter som gäller.

Nu ska vi ses i skolan (har skolan på Teams men vissa moment är praktiska) och jag känner mig tveksam!

Har också fått en läkartid för undersökning av problem jag haft lääänge, äntligen. Så, inget akut, men vore jätteskönt att få hjälp. Men tvekar om jag vågar gå dit?
Men med visir och munskydd borde det kanske gå bra...? Fast man vet ju aldrig.

I slutändan som sagt måste väl alla göra sina egna val.
Förstår inte vad någon annan vinner på att säga att någon är för försiktig? Är ju inte hen som ska ha ångest sen över om man blev smittad eller inte...
Kan ju säga att är det någonstans det är folktomt så är det på vårdinrättningar. Tomt i väntrummen här där jag bor.
 
Vad gäller läkarbesöket hade jag inte tvekat en sekund. Jag blev vaccinerad mot pneumokocker och hepatit A+B för snart ett år sedan (vaccineringen påbörjades i april) så jag var till mag-tarm flera gånger under våren-försommaren. Det var inte någon som helst tvekan på att göra det och de hade ju inte gjort det om de ansåg att det var en för stor risk för mig.

Jag går också tar prover regelbundet pga mina mediciner och enda skillnaden mot tidigare är att det inte är drop-in utan jag måste boka. Plus att skulle jag känna mig sjuk går jag givetvis inte (har aldrig hänt, jag har kunnat lämna prover som planerat).

Tycker det låter vettigt att ta läkartiden! Sedan kanske det inte är det vettigaste med kollektivtrafik dit om du på något vis är mer nedsatt. Jag själv är inte i en riskgrupp, men min medicinering ger 2-3 gånger ökad risk för allvarligt sjukdomsförlopp, så är försiktig. Har resonerat som så att jag undviker kollektivtrafik, så när jag haft vårdtider på sjukhus för röntgen och dropp så har jag skaffat skjuts/fått sjukresa eftersom att det är över en timme bort. När jag haft tider på psykiatrin som också är en bit bort med kollektivtrafik så har jag istället bett om telefontider, det känns som en onödig risk när det faktiskt går att prata på distans (men hade inte resonerat så om jag haft körkort). Tider på vårdcentralen på gångavstånd har jag inte tackat nej till.

Hmm, ja jag funderar fram och tillbaka.

Jag har gångavstånd till vårdcentralen.

Mina övriga vårdbesök tar jag via länk nu. Men detta kräver fysiskt besök och närkontakt.
Först tänkte jag blankt nej, men nu tvekar jag som sagt... munskydd och visir på mig och handsprit med mig och så förutsätter jag att läkarna har munskydd och visir också? Kanske det går då.
Jag är inte i riskgrupp, men vill verkligen inte ha skiten.
 
Hmm, ja jag funderar fram och tillbaka.

Jag har gångavstånd till vårdcentralen.

Mina övriga vårdbesök tar jag via länk nu. Men detta kräver fysiskt besök och närkontakt.
Först tänkte jag blankt nej, men nu tvekar jag som sagt... munskydd och visir på mig och handsprit med mig och så förutsätter jag att läkarna har munskydd och visir också? Kanske det går då.
Jag är inte i riskgrupp, men vill verkligen inte ha skiten.

Jag tycker att du för din hälsas skull ska ta läkarbesöket :heart Innan jul hade jag mitt årliga besök på mag-tarm och samma där, ingen tvekan om att ta det. Min svärfar som sagt fått behandling under det gångna året och han är i riskgrupp även utan cancern.

Man ska vara försiktig men det är också dumt för hälsan inte gå på läkarbesök då det bedömts att de behövs. Jag litar på mina läkare/VC att de inte vill ha in mig dit om det inte är absolut nödvändigt.
 
Det låter bra (förutsatt att de som verkligen behöver, får vård då. Kanske via länk).
Ja, jag vete sjutton var dom tagit vägen. Jag har varit till min VC kanske 4 ggr sen mars 2020. Aldrig sett mer än två personer utöver mig. Tidigare har det varit upp till tio men aldrig färre än 5.
I jobbet har jag varit till både annan VC och till tandläkare och större sjukhus. I princip samma sak där.
 
Hmm, ja jag funderar fram och tillbaka.

Jag har gångavstånd till vårdcentralen.

Mina övriga vårdbesök tar jag via länk nu. Men detta kräver fysiskt besök och närkontakt.
Först tänkte jag blankt nej, men nu tvekar jag som sagt... munskydd och visir på mig och handsprit med mig och så förutsätter jag att läkarna har munskydd och visir också? Kanske det går då.
Jag är inte i riskgrupp, men vill verkligen inte ha skiten.
Du kan nog förutsätta att läkare/vårdpersonal är bättre på att hantera saker mer smittsäkert än gemene man, och de har med största sannolikhet nåt slags skydd på sig. Har du gångavstånd så tycker jag absolut att du ska gå. :)
 
Du kan nog förutsätta att läkare/vårdpersonal är bättre på att hantera saker mer smittsäkert än gemene man, och de har med största sannolikhet nåt slags skydd på sig. Har du gångavstånd så tycker jag absolut att du ska gå. :)

Jag är då mer skeptisk till närgångna personer på ICA än att sitta med min läkare som har visir, munskydd och säkerligen är testad.... (min kusin är läkare och de testas regelbundet)
 
Hmm, ja jag funderar fram och tillbaka.

Jag har gångavstånd till vårdcentralen.

Mina övriga vårdbesök tar jag via länk nu. Men detta kräver fysiskt besök och närkontakt.
Först tänkte jag blankt nej, men nu tvekar jag som sagt... munskydd och visir på mig och handsprit med mig och så förutsätter jag att läkarna har munskydd och visir också? Kanske det går då.
Jag är inte i riskgrupp, men vill verkligen inte ha skiten.
Jag har också besökt vården ett flertal gånger det senaste halvåret. Det har aldrig varit så glest i väntrummen som nu och i princip all personal jag har mött har burit antingen visir eller munskydd, eller både och.
Jag tror att du kan vara trygg där.
 
Jag tycker att du för din hälsas skull ska ta läkarbesöket :heart Innan jul hade jag mitt årliga besök på mag-tarm och samma där, ingen tvekan om att ta det. Min svärfar som sagt fått behandling under det gångna året och han är i riskgrupp även utan cancern.

Man ska vara försiktig men det är också dumt för hälsan inte gå på läkarbesök då det bedömts att de behövs. Jag litar på mina läkare/VC att de inte vill ha in mig dit om det inte är absolut nödvändigt.

Ja, jag vete sjutton var dom tagit vägen. Jag har varit till min VC kanske 4 ggr sen mars 2020. Aldrig sett mer än två personer utöver mig. Tidigare har det varit upp till tio men aldrig färre än 5.
I jobbet har jag varit till både annan VC och till tandläkare och större sjukhus. I princip samma sak där.

Du kan nog förutsätta att läkare/vårdpersonal är bättre på att hantera saker mer smittsäkert än gemene man, och de har med största sannolikhet nåt slags skydd på sig. Har du gångavstånd så tycker jag absolut att du ska gå. :)

Jag har också besökt vården ett flertal gånger det senaste halvåret. Det har aldrig varit så glest i väntrummen som nu och i princip all personal jag har mött har burit antingen visir eller munskydd, eller både och.
Jag tror att du kan vara trygg där.

Hmm... Ja, jag ska fundera. Är hemskt osäker.

Men visst, på ett sätt borde det väl ev vara tryggare där än på andra ställen.

Då är det kanske värre med den andra grejen jag tvekar över. Jag behöver nya spring- och promenadskor och vill ha hjälp att prova ut (kan ju låta som en onödig grej, men har ju också med hälsa och välmående att göra, för mig iaf).
Hur ser det ut i såna affärer? Har personalen munskydd...? Visir? Kanske man kan boka privat tid?
 
Hmm... Ja, jag ska fundera. Är hemskt osäker.

Men visst, på ett sätt borde det väl ev vara tryggare där än på andra ställen.

Då är det kanske värre med den andra grejen jag tvekar över. Jag behöver nya spring- och promenadskor och vill ha hjälp att prova ut.
Hur ser det ut i såna affärer? Har personalen munskydd...? Visir? Kanske man kan boka privat tid?

Jag vet inte vart du bor men i min småstad är det aldrig nån rusning på dagtid. Jag har varit och köpt träningskläder och annat på såna tider när det inte är nån där typ. Dessutom är det ju begränsat antal personer i butikerna. Vissa erbjuder ju lösningar om man vill, så ring och fråga?
 
Jag vet inte vart du bor men i min småstad är det aldrig nån rusning på dagtid. Jag har varit och köpt träningskläder och annat på såna tider när det inte är nån där typ. Dessutom är det ju begränsat antal personer i butikerna. Vissa erbjuder ju lösningar om man vill, så ring och fråga?

Jag bor också i en småstad.
Helst hade jag velat åka till Löplabbet (alltså till en större stad), men tja... får kanske hoppas det går bra att köpa skor i butikerna här ikring också...
Ja, jag kan maila eller ringa dem och fråga :).
 
Hmm... Ja, jag ska fundera. Är hemskt osäker.

Men visst, på ett sätt borde det väl ev vara tryggare där än på andra ställen.
Jag är i riskgrupp (har MS och får Mabthera), men har ändå lyckats behöva besöka sjukhus och vårdcentral många gånger sedan pandemin startade. Jag upplever, speciellt nu det senaste, att sjukhusbesökarna är väldigt noga med att hålla avstånd. De senaste gångerna har i princip alla haft munskydd också. Och läkare och sköterskor har haft visir och/eller munskydd. Och handsprit har funnits överallt. Så det har ändå känts rätt okej att gå dit, även om jag ju helst hade sluppit såklart.
 
Jag bor också i en småstad.
Helst hade jag velat åka till Löplabbet (alltså till en större stad), men tja... får kanske hoppas det går bra att köpa skor i butikerna här ikring också...
Ja, jag kan maila eller ringa dem och fråga :).
Mitt tips är att verkligen köpa dojjor.

Jag drog på det i flera månader trots värkande fot. Jag sliter snett på den foten och vet att värken berodde på att jag behövde nya skor. Jag köpte nya skor en dag och de är skitbra, men några dagar sedan fick jag diffus värk i samma ben, dock ej i foten mer. Det har gradvist blivit sämre och kan nu lokaliseras till mitt knä. Sätter en peng på att det har något att göra med att det tog för lång tid innan jag köpte nya skor. Snedbelastning eller något kanske. Från att ha gått med värk i foten pga utslitna skor i typ tre månader till att nu ha gått med värk i benet i tre månader.... Nästa gång min fot säger ifrån om nya skor ska jag lyda direkt.
 
Jag är i riskgrupp (har MS och får Mabthera), men har ändå lyckats behöva besöka sjukhus och vårdcentral många gånger sedan pandemin startade. Jag upplever, speciellt nu det senaste, att sjukhusbesökarna är väldigt noga med att hålla avstånd. De senaste gångerna har i princip alla haft munskydd också. Och läkare och sköterskor har haft visir och/eller munskydd. Och handsprit har funnits överallt. Så det har ändå känts rätt okej att gå dit, även om jag ju helst hade sluppit såklart.
Vi räknas inte som riskgrupp egentligen, eller listas åtminstone inte (om det inte hänt något nytt nyss?) även om det är en ökad risk.
 
Vi räknas inte som riskgrupp egentligen, eller listas åtminstone inte (om det inte hänt något nytt nyss?) även om det är en ökad risk.
Det är lite konstigt, för här där jag bor verkar iaf sjukvården räkna mig till riskgrupp:confused:. Jag fick rabatterad sjuktransport (när jag inte kunde köra själv pga kryckor, ej MS-relaterat) och på neurologen säger de att jag är i riskgrupp och hör till fas 3 i vaccineringen. Nu fick jag första sprutan redan för några veckor sedan eftersom de ville prioritera ännu mer pga medicineringen. Då fick jag ändå lägre dos sist och har i princip inga besvär av sjukdomen. Kanske tolkar de olika i olika regioner? FHM listar ju iofs "Annan immunhämmande sjukdom eller behandling" som riskfaktor. Men men, jag är glad att de gjort den tolkningen de gjort😊 Inte för att jag vill vara i riskgrupp, men det är ju som du säger ökad risk så det känns skönt att de är extra försiktiga.
 
Senast ändrad:
Det är lite konstigt, för här där jag bor verkar iaf sjukvården räkna mig till riskgrupp:confused:. Jag fick rabatterad sjuktransport (när jag inte kunde köra själv pga kryckor, ej MS-relaterat) och på neurologen säger de att jag är i riskgrupp och hör till fas 3 i vaccineringen. Nu fick jag första sprutan redan för några veckor sedan eftersom de ville prioritera ännu mer pga medicineringen. Då fick jag ändå lägre dos sist och har i princip inga besvär av sjukdomen. Kanske tolkar de olika i olika regioner? FHM listar ju iofs "Annan immunhämmande sjukdom eller behandling" som riskfaktor. Men men, jag är glad att de gjort den tolkningen de gjort😊 Inte för att jag vill vara i riskgrupp, men det är ju som du säger ökad risk så det känns skönt att de är extra försiktiga.
Jag har också fått sjukresa och uppmaning av vården att vara så off som möjligt redan förra året, men inget vaccin (skulle ändå inte kunna få bra effekt än pga. när jag fick senaste infusionen) och det är är lite trist att det ser olika ut. Speciellt när studier visar att det ger 2-3 gånger ökad risk för allvarligt sjukdomsförlopp.

Sorry för OT. :D
 
Jag har också fått sjukresa och uppmaning av vården att vara så off som möjligt redan förra året, men inget vaccin (skulle ändå inte kunna få bra effekt än pga. när jag fick senaste infusionen) och det är är lite trist att det ser olika ut. Speciellt när studier visar att det ger 2-3 gånger ökad risk för allvarligt sjukdomsförlopp.

Sorry för OT. :D
Ja, verkligen! Jag trodde det skulle vara lika över hela landet liksom... Bara en liten OT-grej till:o Finns det något speciellt dokument där det står att vi inte hör till riskgrupp eller är det din regions tolkning? För som sagt, "annan immunhämmande sjukdom eller behandling" är ju det vi har. Så konstigt om det skulle vara så att det är upp till varje region att göra egna tolkningarO_o
 
Mitt tips är att verkligen köpa dojjor.

Jag drog på det i flera månader trots värkande fot. Jag sliter snett på den foten och vet att värken berodde på att jag behövde nya skor. Jag köpte nya skor en dag och de är skitbra, men några dagar sedan fick jag diffus värk i samma ben, dock ej i foten mer. Det har gradvist blivit sämre och kan nu lokaliseras till mitt knä. Sätter en peng på att det har något att göra med att det tog för lång tid innan jag köpte nya skor. Snedbelastning eller något kanske. Från att ha gått med värk i foten pga utslitna skor i typ tre månader till att nu ha gått med värk i benet i tre månader.... Nästa gång min fot säger ifrån om nya skor ska jag lyda direkt.

Ja, det är ju viktigt med bra skor! Hoppas din värk släpper!
Jag köpte ett par skor på marketplace i november som varit bra i vinter :) då mina förra skor kändes så hårda att gå i och ger obehag i kroppen. Så det var bra :). Men behöver nya nu när vintern tar slut, till att gå och springa i och även nya jobbskor. Det har funkat bra hittills, bara när de nya tagit in vatten (ska impregnera dem, hoppas det inte är för sent) så jag fått ha de gamla tills de torkat som det inte känts bra. De på jobbet är väl inte helt utslitna heller, men på väg... o som sagt, viktigt med bra skor.
Springa har jag inte fått göra på ett tag, men nu får och vill jag, men det gör jag i bra skor eller inte alls... så... får hitta en lösning!

Men detta blev väl lite halvt OT kanske...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp