Överföring bilder fr. minneskort till dator

Mela99

Trådstartare
Ja, alltså vi körde in mitt minneskort till digitalkameran direkt i syrrans laptop och sparade massa bilder från hennes dator på mitt minneskort så jag skulle kunna spara dom på min egen dator när jag kom hem. Hon sa att det skulle gå bra att bara köra in sladden från dig.kameran till datorn och hitta bilderna där.

Men hm, jag vet inte hur jag ska göra i så fall? Går det, eller måste man ha en dator man kan köra in minneskortet direkt i? För jag har provat men har inte hittat just de bilderna, bara de som jag själv tagit med kameran som kommer upp.

Det är en Nikon coolpix S200 om det har ngn betydelse.
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Det definitvt smidigaste är att stoppa direkt i datorn eller att ha en konverter som man stoppar i usb uttag. Då går det snabbas och man slipper med en massa kassa kameradrivrutiner och dåliga bildöverföringsprogram.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HA55311

T.ex en sådan, det finns en uppsjö billiga.


Ibland ingår det i kit med minne också som här:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SANTFMSDHC4GB
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Tack för svar!

Men hur funkar det? Sätter man minneskortet i en sån där sak och sen sätter den direkt i datorn el what..? :p

Det går alltså inte att hitta bilderna sparade från dator direkt till minneskortet genom bara usb-kabeln?
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Jodå, det går utmärkt!

Nr. 1 Har du kameran påslagen efter att du kopplat in den till datorn via USB?

Kolla sedan i Den här datorn, där skall det poppa upp en enhet som heter något i stil med "Nikon S200" eller liknande.

Om det inte står så testa att klicka på någon "flyttbar disk"

Kom ihåg att alltid formatera kortet i kameran efter att du fört över bilderna till datorn, på det viset minimerar du risk för att det blir något fel på bilderna på minneskortet i framtiden. Dessutom kan det krävas att du formaterar minneskortet i kameran för att den skall poppa upp i Den här datorn som Nikon S200 eller liknande.
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Ja, den är påslagen.

Okej, jag har kollat under Nikon S200 och på flyttbar disk men det dyker inte upp ngt. Då måste jag alltså formatera minneskortet först för att det ska synas? Hur gör jag det?

*hopplös på sånt här*
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Om du formaterar kortet så försvinner bilderna du har på kortet, så gör inte det förrän EFTER du har fört över bilderna.

Har du testat att klicka på "Flyttbar disk" för jag antar att det dyker upp några stycken som heter olika: T:ex. J: eller K: osv.
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Japp, testade det men inget.. Om jag inte missade nån då men aja nu bad jag pojken köpa en jefla kortläsare på vägen hem sen så :p Tack för hjälpen!
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Kortläsare är smidigast, men det blir exakt samma effekt, kortet kommer att poppa upp "S200" eller liknande.
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Hm, menar du att jag inte kommer se just dom bilderna ändå..? :crazy:

Pratade med en kompis som sa att det skulle gå med kortläsare om det inte gick direkt genom sladden men ööh.. han kanske inte visste vad han snackade om :D
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Alltså, det går vilket som, det är svårt att säga vad som blir fel för dig när du kopplar in kameran, kan vara någon inställning i kameran, kan vara att datorn inte hittar kameran eller något du gör,den mänskliga faktorn, kortläsare blir egentligen samma sak! Bara att istället för att kameran har kortet i sig så har kortläsaren kortet i sig. Men för datorn är det same shit! Så egentligen onödigt, men smidigt och det går fortare att föra över bilder oftast!
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Aha, okeej.. Hm. Då känns det ju lite onödigt att köpa kortläsare om det inte kommer hjälpa men jaja, de kostar ju inte så mkt och går det snabbare så :p

Jag vet iaf att bilderna SKA finnas där! Kollade på en dator innan jag åkte hem för säkerhetsskull, en som hade så att jag kunde sätta in minneskortet direkt i datorn. Då fanns dom ju där! :mad:
 
Sv: Överföring bilder fr. minneskort till dator

Kortläsare är alltid bra att ha. Spar på all utrustning och gör överföringen oftast snabbare. En kortläsare brukar inte kosta så mkt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
627
IT & mobiler Jag har en Nikon Coolpix S3100 som jag sedan augusti har haft ett 4GB-minneskort i. Sist jag tog ett gäng kort gick det inte att...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Jag har en HTC Wildfire S och vill föra över bilder till min dator med kabel. När jag kopplar in telefonen markerar datorn att ny...
Svar
5
· Visningar
3 647
Senast: bigganl
·
IT & mobiler Skulle tanka ur mitt minneskort som börjar bli fullt... men det verkar inte funka. I kameran ser jag alla bilder som jag tagit, men när...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: meodeo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp