Bukefalos 28 år!

Övergång från galopp till trav

Sparvoga

Trådstartare
Hur gör ni en övergång från galopp till trav? Jag har märkt att instruktörer säger olika:confused: Någon säger att när man gör en övergång från galopp till trav, tar man halvhalten, förhållningen på yttertygel medans själva avbrottet sker på inner tygel, och några säger att avbrott alltid görs på yttertygel.

vid övergång trav - skritt görs alltid avbrott på yttertygel

Kan någon säga vad som är rätt??? har letet som hastigas i Kyras ABC men inte hittat det än.

Jag har förut lärt mig avbrott - yttertygel
 
Sv: Övergång från galopp till trav

Jag kan ju bara svara för mig själv. Jag använder inte tyglarna stoppande (utom i nödfall såklart). Vid en avsaktning eller en halt jag gör halvhalt och sedan gör jag själva avbrottet med sitsen (och tanken).
 
Sv: Övergång från galopp till trav

Jag gör en halvhalt med sitsen och tänker "trav". Använder inte tyglarna för att ändra gångart (utom förstås om hästen tillfälligt väljer att inte följa signalen; för att förstärka).
 
Sv: Övergång från galopp till trav

jag gör inget med handen mer än håller ett mjukt stöd, rätar upp mig spänner till i ryggen o håller om med knät.
 
Sv: Övergång från galopp till trav

Kramar med överskänkeln och för bak båda skänklarna. Om det behövs ptroo och tygel.
Mvh Michaela
 
Sv: Övergång från galopp till trav

En mer intressant sak tycker jag är vilken tajming man har? I vilket moment av galoppen ber ni om avbrottet?
Har för mig att instruktionen jag sett om det (som verkat mest logisk) är i sista steget innan svävmomentet i galoppen. Men jag har galopperat så lite på senare år att jag inte hunnit testa och jämföra med känslan så att säga. Vore intressant att höra vad ni andra säger! ;)
Är ekipaget i bra balans och timingen är bra så behövs på sin höjd en kramning i innertygeln (skulle isf varken hålla emot eller förhålla på ytter) och tänka travtakt i kroppen. Men så är det den där biten med att omvandla teorin i praktiken och det ska erkännas att jag tränat alldeles för lite på det för att kunna utföra det på ett bra sätt i nuläget! :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 006
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 509
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 803
Senast: Theamade
·
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 438
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp