Bakdels och framdelsvändning samt teknik vid tölt.

Lexifer

Trådstartare
Hej!

Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer.
Övar och övar men det är inte helt logiskt för mig. Funkar ibland typ när jag INTE tänker så mkt. Men iaf. Skulle behöva ha det helt korrekt steg för steg i text. Lär mig bättre då. Har kollat videos men det hjälper inte riktigt mig.

Känns det här som en korrekt beskrivning?
Bakdelsvändning åt höger:
Skritta, halvhalt.
Yttertygeln bromsar/håller hästen.
Innerygeln styr hästen lätt åt höger.
Ytterskänkel lite lätt bakåt.
Innerskänkel lite mer framåt.

Men ska man skänkla med både inner och ytter?

Rätta mig gärna om/på det som är fel.

Framdelsväning åt höger.
Yttertygeln bromsar hästen. Inner tygel styr åt höger.
Inner skänkel skänklar?
Vad gör ytter? Håller sig lite mer bak?


Och en tölt fråga.
I början när jag började rida så gick tölten nästan alltid sååå bra. Rider olika hästar såklart men fick oftast till det där sköna flytet. Sen hände ngt och nu är det mest att jag studsar runt hur jag än gör för att sitta rätt. Vet inte vad jag gör för fel nu som jag inte gjorde förr. Vad har ni för tips?
Jag tror att jag liksom totalt spände mig förr så jag verkligen blev en med hästen så att säga. Kan det stämma? Får dock ej till det längre.

Alla tips ni har tack! :)
 
Svar i citatet

Känns det här som en korrekt beskrivning?
Bakdelsvändning åt höger:
Skritta, halvhalt.
Yttertygeln bromsar/håller hästen. Precis, ytter tygel stänger dörren för "frammåt"
Innerygeln styr hästen lätt åt höger. Inner tygel skall ställa hästen, inte svänga
Ytterskänkel lite lätt bakåt. Härifrån kommer vändningen. Skänkeln driver ytter bakben snett under hästen och får (förhoppningsvis) framdelen att följa med
Innerskänkel lite mer framåt. Inner hjälper till som stöd för ställningen (man ställer alltid runt en skänkel)

Men ska man skänkla med både inner och ytter? Ja. Och nej. Jag brukar bara behöva hålla om med inner och göra snabba små impulser med ytter. Man ska inte trycka järnet eller ponnysparka med båda samtidigt

Rätta mig gärna om/på det som är fel.

Framdelsväning åt höger.
Yttertygeln bromsar hästen. Precis, stänger dörren för "rakt fram"
Inner tygel styr åt höger. Nej. Precis som i bakdelsvändningen så styr den inte utan ställer.
Inner skänkel skänklar Ja, och ser till att hjälpa hästen behålla ställning/böjning
Vad gör ytter? Håller sig lite mer bak? Jag brukar ha den i neutralläge om jag inte behöver använda den.

Med det sagt så kan jag använda mig av ledande inner tygel när jag lär in fram och bakdelsvändningar men det är inte målet.
 
Svar i citatet

Tack för bra förklaring! :) Uppskattas!

När du skriver att du ställer hästen med innertygel. Menar du då att det är mer skänkeln som ska jobba och flytta hästen? Och kanske hur man placerar sin egen kroppsvikt? Eller?

Små impulser med skänkeln menar du så små markeringar bara?
 
Tack för bra förklaring! :) Uppskattas!

När du skriver att du ställer hästen med innertygel. Menar du då att det är mer skänkeln som ska jobba och flytta hästen? Och kanske hur man placerar sin egen kroppsvikt? Eller? Ja precis. Det är skänkeln som flyttar hästen sidlänges, yttertygel och sits bromsar lite mer än vid sidvärts och då snurrar man istället.

Små impulser med skänkeln menar du så små markeringar bara? Precis. Små dutt-dutt-dutt.
 
Hej!

Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer.
Övar och övar men det är inte helt logiskt för mig. Funkar ibland typ när jag INTE tänker så mkt. Men iaf. Skulle behöva ha det helt korrekt steg för steg i text. Lär mig bättre då. Har kollat videos men det hjälper inte riktigt mig.

Känns det här som en korrekt beskrivning?
Bakdelsvändning åt höger:
Skritta, halvhalt.
Yttertygeln bromsar/håller hästen.
Innerygeln styr hästen lätt åt höger.
Ytterskänkel lite lätt bakåt.
Innerskänkel lite mer framåt.

Men ska man skänkla med både inner och ytter?

Rätta mig gärna om/på det som är fel.

Framdelsväning åt höger.
Yttertygeln bromsar hästen. Inner tygel styr åt höger.
Inner skänkel skänklar?
Vad gör ytter? Håller sig lite mer bak?


Och en tölt fråga.
I början när jag började rida så gick tölten nästan alltid sååå bra. Rider olika hästar såklart men fick oftast till det där sköna flytet. Sen hände ngt och nu är det mest att jag studsar runt hur jag än gör för att sitta rätt. Vet inte vad jag gör för fel nu som jag inte gjorde förr. Vad har ni för tips?
Jag tror att jag liksom totalt spände mig förr så jag verkligen blev en med hästen så att säga. Kan det stämma? Får dock ej till det längre.

Alla tips ni har tack! :)
@Fjordluv
Den här beskrivningen av bak- och framdelsvändning var väldigt bra.
Helt klart läsvärd för att påminna sig om hur det ska göras.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst blir som en banan i högervarv. Han skjuter alltså bakdelen inåt på grund utav att han blivit riden fel av tidigare ryttare och...
Svar
8
· Visningar
1 523
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: kryddelydd
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 572
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp