Övergjord!

J

Jumper

Dottern fick tips av sin tränare att hon ska prova med en övergjord till den ene ponnyn för att han "kastar" henne till höger i sadlen och han trycker även ut sadlen till högersidan då.
så till min fråga: jag har aldrig själv använt en övergjord så hur exakt fungerar en sådan?

och fråga nr 2: finns det någon som vet vart ( på internet helst) som man kan köpa en sådan?

Mvh Ponnymamman-Jumper
 
Jag tror inte att en övergjord fungerar till erat problem.

En övergjord är en relativt smalt *skärp* man spänner över sadeln som en extra sadelgjord om denna skulle gå sönder.

Det är en säkerhets aspekt som används mkt i galopp och fälttävlan.

Jag skulle tippa på att er ponny är sne och därför puttar ut ryttaren till höger.
Kolla sadeln noggrant så den inte oxå blivit sne eftersom ryttaren oxå hamnar snett i detta fallet.

Ingdams säljer iallfall övergjordar.
 
Hej!

Måste bara säga att man kan inte korrigera en sned häst med en övergjord. Möjligen tvinga sadeln på plats - med risk för tryck eller för att sadeln blir sned som följd, eftersom grundproblemet kommer att kvarstå.

Rekommenderar att ni i stället få ponnyn genomgången av t ex kiropraktor/massör/veterinär så att det inte är någon låsning eller skada som gör att ponnyn skjuter över ryttaren så mycket.

Sen behöver ni få hjälp av någon som hjälper er att lägga upp ett långsiktigt program för att gymnasticera bort hästens snedhet, och som även kan hjälpa flickan att hitta en sits som hjälper till med korrigeringen av hästens svaghet.

Det tar tid, men det är det bästa för hästen och även mycket lärorikt för ryttaren, för det här är ett vanligt men jobbigt problem som hon hommer att stöta på ofta under sin karriär som ryttare.
 
Hej!

En av "mina" hopphästar gör exakt likadant ( fast till vänster) Han är kollad av "alla möjliga" o är så jämn o rak i kroppen som de bara går, trots detta "smiter" han ut till vänster o således puttar ut mig också där. jag o min tränare verkar ha hittat "felet" med honom nu, han gör det framförallt när de blir stora jobbiga hinder, och anledningen är att han vill skapa sig själv mer plats innan hindret o drar därför i uppsprånget. Vår lösning är att ALLTID på träning hoppa med bommar på vänstersidan efter hinderna. Han gör deta för att han är lite "svag" o behöver träna upp sig o få kämpa med hinderna istället för att "smita" lite o skapa sig mer plats, det är ju enklare för en häst att hoppa lite utifrån ett stort hinder än att behöva trampa in...

Så han går förtillfället med en övergjord ( rek av tränaren), tillsammans med hjälpbomarna hoppar han nu helt rakt, så förhoppningsvis hjälper detta oss att komma ur hans "ovana".

men som i tidigare inlägg råder jag er att först kolla upp både hästen och sadlen, hittas inte felen där kan övergjorden hjälpa till som en TILLFÄLLIG lösning!

Lycka till
 
Ponnyn är genomgången av Kiropraktiker utan att någon snedhet kunde hittas, även hans sadel är kollad o den "är som gjuten" till honom, alltså ligger inte problemet där. Problemer verkar inte heller ligga hos ryttaren eftersom ingen annan av de ponnyer/hästar hon rider gör så...

Ia: det låter nästan som att du beskriver vår ponny ju! Och tränaren misstänker också att det är styrkan som fattas hos ponnyn.
Anledningen till att hon rekomenderar en övergjord är att det blir mycket enklare för min dotter att rida hästen rätt och därmed göra honom starkare, och eftersom det inte finns någon annan synlig anledning till hans snedhoppande gör vi ett försök med en övergjord + fortsätter med jobbet vi och tränaren gjort upp om!

Tack för svaren :bow:

Förresten Ia: Vilket j*vla hopp du har på din användarbild, är det din nästa stjärna?? *vet vem du är från tävlingar :angel: fortsatt god lycka med zebuhlon o maverick ;)*

Ponnymannan-Jumper
 
:eek: :eek: :eek: :eek:

NU blev jag minsann ställd... är inte jag jätte anonym :confused: :D

men jo "raffe" är nästa tilltänkta stjärna :love:

Lycka till med Ponnyn o PM´a gärna om resultatet senare!!
 
Det behöver inte alls vara något "fel" på ryttaren. Däremot kan ryttaren genom att bli ännu skickligare hjälpa ponnyn på ett bättre sätt att bli av med problemet. Och samma gälerl med gymnastiken.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i halsen sen mitten av april, jag har varit på vårdcentralen ett antal gånger och igår fick jag komma till...
2
Svar
34
· Visningar
2 197
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp