Bukefalos 28 år!

Överlastad

H

Hallonkvist

Om en ponny rycker igång vid körning och ägaren säger detta beror på ponnyn blivit överlastad,kan man då inte träna bort detta?
 
Sv: Överlastad

Logiken säger mig att en "överlastad" häst borde lägga sig ner och dra i grejerna. Inte rycka igång!

Men vad vet jag..;)

Är det nu så att det inte är en ful ovana som hästen har lagt sig till med..kanske till följd av att den inte har velat röra sig ur fläcken och fått skarp tillsägelse..så kommer den med all säkerhet ganska snart lära sig att den inte behöver rycka till!
 
Sv: Överlastad

Det där går att träna bort, med kärlek och lugn :)

Har själv nyss tränat bort det på en travare som ryckte järnet sfort man smackade. rädd för pisk var han med. Nu fungerar han jättebra i vagn, både maratonvagn och rockard.
 
Sv: Överlastad

Kom på en sak till ur minnet. Vet att de hästar jag kört åt andra som har gått med enkla bröstselar länge och utan baksele både rycker till vid inbromsning och start beroende på att det blir ett obehagligt påskut från vagnen när man inte använder baksele och svängel.
Har du rätt utrustning? eller har hästen haft fel utrustning innan?
 
Sv: Överlastad

Det som gör att de kan bli lite ryckiga när de blivit överlastade har i min erfaranhet varit för att de inte känner (eller tror rättare sagt ) att de klarar tyngden annars. Har de behövt dra för tungt kan det göra att hästen tappar förtroendet för sig själv och känna att den inte klarar tyngden utan rusar eller blir stressade på så vis. Det går att träna bort, precis som någon annan sa med lugn och mycket övningar som stärker hästens självförtroende. Det kan t.ex vara att stå och hålla en last i en lättare uppförsbacke (lätt last, annars får du motsatt effekt) och att kontinueligt berömma hästen så fort den gör rätt och inte rusar. Få den att tro på sig själv så ska du se att den slutar. Hoppas allt går bra :)
 
Sv: Överlastad

Nja jag vet inte vad hon blivit körd med för utrustning innan .Men de senaste 3 åren är hon körd med främst fyrhjulig vagn och loksele.
 
Sv: Överlastad

det är ju inte så bra om det varit tungt och kanske utan att skaklarna varit rekade. då förstår jag om hästen blir stressad i startmomentet. usch.. stackare.

ska man köra med loksele utan rekade skaklar ska man höja skakelfästet till mitt på magen och sätta dragringen till en svängel med draglinor.
 
Sv: Överlastad

Hur höjer man skackelfästet på en loksele? Har ingen erfarenhet av lokselar, men funderar på att skaffa en. Vill ha högt skackelfäste.
 
Sv: Överlastad

När man ska dra igång något så är det störst friktionsmotstånd precis innan grejjerna börjar att röra på sig.

Vid riktigt tunga lass måste ofta hästarna rycka igång, vilket faktiskt har lärts ut till en och annan häst.

Farfar berättade att han hade en häst när han var ung och körde i skogen som knäckte tre par lokor på en dag när han skulle rycka igång timmerlass, ganska hetsig häst då förståss....

Detta går förmodligen att träna bort om man inte vill ha den "funktionen". Ta det lugnt och tänk på att det tar mycket längre tid att lära om än att lära nytt.

Pröva med att leda hästen med vagn bakom och se efter hur hästen reagerar, då kan du vara med och försöka korrigera i rätt i ögonblick på ett helt annat sätt än när du är uppsutten och du ser också lättare om hästen är stressad eller "rycker" ändå utan att vara stressad. Sätt dig inte i vagnen förrän det är utom allt tvivel att hästen inte är stressad vid igångsättningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Överlastad

En del lokselar har ställbara remmar från däckeln ner till dragringen.... på loksele så sitter ju då seltungan fast i dragringen och om man bygger ihop något eget fäste högre upp så är risken att lokorna inte belastas och selen blir då istället en synnerligen klumpigt variant på travsele !

Dock så är liksom lite av meningen med lokselen att ha en kort brant draglinje så vill du köra med tex en gig så är det bättre att ha två olika selar - en bröstsele till "finkörning" och en arbetsele för att ha när man ska tungdra.

Att bara flytta upp dragringen kan göra att lokorna hamnar fel och selen då inte fungerar optimalt för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Överlastad

Jag har hört och fått den uppfattningen, att en tungt lassad ovan körhäst ofta får olaten att rycka vid igångsättandet.

Men med träning och tålamod bör det lösa sig:)

Man kan göra om en loksele. Lokselar tycker jag sitter bra på mindre ponnyer om man lyckas hitta en liten smidig sele som passar:)
Ringen ska sättas så att det blir en rak draglinje med rekade skaklar eller draglinor/svängel. Sen sätter man skaklarna för sig i en läderrem högre upp på däckeltampen.
Kolla in Tärnsjös "uppfinning", men är man händig gör man lätt liknande själv, men en vanlig skakelrem:)
http://tarnsjogarveri.se/horse_arbetssele.asp
 
Sv: Överlastad

En väl inkörd häst som fått växa i sin uppgift att dra, lär sej teknik i att dra effektivt, den breddar med alla fyra ben och blir platt som en groda över ryggen när det går tungt. den lär sej att känna efter i lokorna när den ska dra och drar lugnt igång lasset. Därför är det så viktigt att en ung eller grön häst aldrig lastas tyngre än man vet den lätt klarar av. och det är inte svårt att förlasta en häst. även en erfaren häst som stått still en längre tid behöver dra lätt i början, kör jag igång med skogsarbete på hösten börjar jag med de lättare stockarna första dan och trappar upp allt efter som.

Har man råkat ut för en olycka i arbetet och kanske i iver lastat på lite för mycket så är det hårt arbete som väntar. Har man förlastat den ordentligt och eller en väldigt ung häst så kanske det aldrig går att få den till en riktigt bra körhäst.

Men jag rekommenderar att köra den i lite skogsarbete. sax linor och svängel behövs och den lättaste slana man kan finna. Skogen gör hästen lugn och harmonisk den får annat att tänka på när den måste kolla var den sätter fötterna mm. och det blir naturliga stopp och igångsättningar, i början räcker det att köra med linor och svängel sen lägga till saxen osv.
Har man inte tillgång till sax och inte vill lägga ut pengar på en, den kostar ju lite så kan man koppla på vad man har men det får inte vara så det kan hugga i sten och liknande så den får ett hårt ryck i lokorna.
Min gamla nordsvensk var otrolig på dragteknik, han kände efter i lokorna innan han drog igång tog ett halvt steg till bak, la sej ner i lokorna och tog i. vi har dragit upp nerkörda bilar och allt möjligt med han, svänglar och linor rök sönder och slog han i rumpan men han rörde inte ett öra ens. Bilen stod kvar i leran ; )) Men jag gör aldrig det här med en häst som jag inte känner så väl, vi hade jobbat i skogen en hel del tillsammans och där fått ett otroligt förtroende för varan, han var riktigt väl inkörd och han var gammal och rutinerad. en ung häst skulle kanske aldrig gå att köra efter en sån här grej.
Jag måste säga att om hästen måste rycka igång ett lass för att det är tungt då ska man plocka av lasset så den slipper rycka igång. är hästen vältränad och väl inkörd och fått bygga upp teknik så behöver den aldrig rycka. bara om människan är så dum så den lägger ett lass tyngre än den orkar dra igång. förr när hästen gick på timmervägar med meterhöga lass var det en sak om hästen måste ha igång lasset som satt sej. men dom hästarna kördes hela dagarna och hade en helt annan erfarenhet än våra hobbyhästar. vi kan inte kräva att dom ska dra igång tunga lass när vi bara kör lätta vagnar ett par gånger i veckan.

När man kört i skogen länge och väl, ökat vikten undan för undan kan man försiktig börja köra med en lätt sulky eller rockad. lägg lite hö framför när du sitter upp och låt den på lång töm röra sej framåt. Håller du i tömmen för att få den stå still ger du den bara utav din dåliga energi genom tömmen, hästen kastar upp huvet och får inte rätt teknik. lång töm sänkt huvud lugn igångsättning är förutsättningen.

mvh "myrlan"
 
Sv: Överlastad

Har n haft för bråttom i inkörningen och börjat lasta tungt tidigt får man nästan alltid en häst som rycker igång redskap, en äldre häst som fått tid på sig kan rycka igång vissa saker eftersom den lärt sig att det kan vara tungt lastat t.ex. en timmerdoning. Annars brukar den starta lugnt.

För det första:
Hur beter sig hästen när den tömkörs? Om det är samma problem där bör du börja med att jobba med problemet genom att tömköra.

Sen är det bara att lasta lätt ett bra tag och ta det lite lugnt, beroende på hur stort problemet är kan det ta olika lång tid att vänja bort detta i vissa fall går det inte att vänja av hästen.

När/om hästen lärt sig att gå igång lugnt kan man gradvis öka belastningen.

Men det finns även duktiga körhästar som gör detta. Jag vet om flera hingstar som kom från Wången som rycker igång i alla fall vissa redskap.

MVH Lena
 
Sv: Överlastad

Jag måste fråga er vad ni menar med "rycker igång"?

Jag kan inte ha haft den turen så att jag bara har haft eller träffat på välinkörda hästar som hellre lägger sig ner för att dra då dom har gått tungt innan!

Däremot vet jag ju att unghästarna kan rycka lite innan dom har blivit varama i kläderna!
Ungefär som när man övningskör och inte gör växelövergångarna mjuka och fina!:D

Den häst jag kommer på som har ryckt var en liten ponny.
En lat liten rackare som hade som ovana att jäklas lite och stå alldeles still hur mycket man än smackade där bak!
Till slut tröt ägarens tålamod och då åkte pisken fram och med en klatsch bredvid hästen så sprattladade han alltid till med ett ryck!
Men det var med högt huvud och noll dragteknik!;)

Därför tycker jag det är så märkligt att ni skriver att välinkörda hästar rycker igång...
Då är dom enligt mig inte rätt inkörda eller så har vi olika referenser vad ryckande är!
 
Sv: Överlastad

det är skilnad på rycka och rycka. en överlastad häst höjer sej och mer lättar i framänden, den kan även kasta sej upp i ett försök till en stegring men den tar inte i utan rycker fram och till baka mellan back och dragläge utan att det händer så mycket, där har du en häst som är ordentligt sönder/överlastad. men lättare fall finns ju också. Angående hingstarna från wången kan jag med säkerhet säga att det handlar inte om överlastat ryck. de är så pass rutinerade att de vet när de ska ta i eller inte. och då med en teknik att lägga sej i lokorna och om det behövs ett litet knyck för att dra igång nåt som är tyngre. det är något helt annat.

förlasta en häst kan man lätt göra genom att spänna för en släde och köra igång... och så har man inte sett till att göra lös släden från underlaget, det är så lätt att glömma att den kan ha frusit fast under natten. då kan även gamla hästar lära sej att rycka lite, men då endast när de spänns för en släde, Jag har sett wången hingstar som känner efter om släden sitter fast, gör den det rycker den till för att få loss den och i början kan det gå tungt så den försöker springa igång lasset. En ung häst kan här förstöras medan en gammal lär sej en teknik för att klara av det vi utsätter den för.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: Anon89
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 923
Senast: SiZo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 938
Senast: hhere
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
727
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp