Lyfta in häst i transport (utbruten från Sjukaste som hänt på tävling)

Masqueradee

Trådstartare
Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna bakdelen och så får ponnyn trippa in på sina två framben. Önskar att ett sådant beteende hade lett till uteslutning även efter genomförd ritt!
 
Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna bakdelen och så får ponnyn trippa in på sina två framben. Önskar att ett sådant beteende hade lett till uteslutning även efter genomförd ritt!
Jag har några gånger sett isländska män modell större lyfta på isländska hästar på släpet. Och tycker faktiskt det är ett MYCKET hästvänligare sätt än att hålla på och fixa med linor och annat. Att "lyfta på" hästen brukar resultera i att hästen snabbt och lätt kommer på släpet utan bråk, liksom. Självklart är det att föredra att hästen kliver på själv, men jag tycker nog att lyfta på kommer god tvåa! (med brasklapp för att jag aldrig sett detta i Sverige på ponnytävling - där kanske det görs helt annorlunda)
 
Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna bakdelen och så får ponnyn trippa in på sina två framben. Önskar att ett sådant beteende hade lett till uteslutning även efter genomförd ritt!
Vad är problemet? Ponnyn blir lastad utan en massa tjafs och stress och kan åka hem, tycker du det är bättre att stå och stressa upp den i kanske över en timme om den bestämt sig för att inte gå på? Då har jag sett betydligt värre lastningar än att den lyfts på.
 
Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna bakdelen och så får ponnyn trippa in på sina två framben. Önskar att ett sådant beteende hade lett till uteslutning även efter genomförd ritt!
Nu tyckte iofs mitt russ om att tävla och träna (och det där att han accepterade det mest som just jag gjorde med honom , men var på motvalls med alla andra) så han var relativt lättlastad. Men kommer inte glömma alla metoder folk hade för att försöka lasta sina russ när vi var på tävlingar för enbart russ /russutställning. Känner att det är en legiti metod att lyfta in dem, betydligt bättre än kvastar och linor.
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).
Jag håller med dig, och framförallt så tycker jag att man behöver träna på lastning innan man ger sig ut på tävling. Sen kan det ju såklart hända alla att en häst som brukar lastas lugnt helt plötsligt inte vill, men om det är en regelmässig taktik så är det ju verkligen inte ok.
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).
Nu såg jag inte en stressad och rädd häst framför mig. Utan som sagt, russ som sätter sig på motvalls för att den kan. Skulle aldrig tyckt det var en rimlig metod på en häst som ligger högre i blod och faktiskt blir rädd snarare än tycker det är kul att retas.
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).
Jag har aldrig sett en rädd och panikslagen ponny lyftas in i en transport, du har alltså stått bredvid och sett dem ha panik, utan att varesig du eller ponnyn reagerat mer än att den gått in? Nog tolkar jag det som att det är personer med mer kunskap som lyfter in ponnyn än att de är okunniga på en ponnytävling, men du tycker det är bättre att den stressar upp sig i en timmes tid eller mer utanför transporten och sedan svettig och stressad ger upp och tvingas in?

Samtliga ponnyer du har sett lyftas in har sedan försökt kasta sig ut, sparkat och levt rövare i transporten och varit rädda och panikslagna? Erbjuder du dig att lasta åt dem och visa hur det går till?
 
Jag håller med dig, och framförallt så tycker jag att man behöver träna på lastning innan man ger sig ut på tävling. Sen kan det ju såklart hända alla att en häst som brukar lastas lugnt helt plötsligt inte vill, men om det är en regelmässig taktik så är det ju verkligen inte ok.
Verkligen! Och ibland kan man ha tränat hur mycket som helst och så bara tar det stopp en dag. Stod med ett stort varmblod en gång som bara frös fast. Inte min häst, utan jag var kompis till kompisen som ägde hästen. De provade alla möjliga sätt att få på hästen som visade noll stress. Till slut tog ägaren fram ett spö, och höll det ca 30cm bakom hästen, helt stilla. Då gick den på. Ibland undrar man vad som pågår i deras huvuden:D
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).

Du nämnde öht inget om att alla ponnyer varit stressade och panikslagna. Det är ju en stor skillnad mot att lyfta in en tjurig ponny som bara inte känner för att kliva in.
Sen håller jag inte med om att det är våld att lyfta in en tjurig ponny. Lika lite som det är våld att lyfta in en katt i en transportbur för att den ska iväg till veterinären eller lyfta sitt barn när det håller på att trilla ner från bordet.
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).
Som sagt - det jag sett av denna metoden är isländska hästkarlar som verkligen vet vad de gör (och jag har inte sett hur det görs på svenska ponnytävlingar). Det har då inte rört sig om några panikslagna hästar, utan oftast ovana hästar som "inte vet hur man gör" och därför behöver hjälp in.

Att lyfta in en häst är inte våld - att slå med piskor, kvastar och andra tillhyggen ÄR det, jag tycker det är en enorm skillnad!
 
Och tillägg - vet inte hur ni är, men när jag var 12-15 år vågade jag inte gå fram till totalt okända män och ba "hörrni, sluta". Men ni kanske hade mer skinn på nästan än vad jag hade, and good for you!

En till grej - ser ingen någon uns problematik i varken säkerhetstänk eller vilken ton det här sätter för andra runtomkring?
 
Och tillägg - vet inte hur ni är, men när jag var 12-15 år vågade jag inte gå fram till totalt okända män och ba "hörrni, sluta". Men ni kanske hade mer skinn på nästan än vad jag hade, and good for you!
Men det är väl ingen som har sagt att du skulle göra?
En till grej - ser ingen någon uns problematik i varken säkerhetstänk eller vilken ton det här sätter för andra runtomkring?
Jag ser ett mycket större problem med folk som misslyckas med att lasta och tar till linor, spön mm och faktiskt slår hästen. Både i vad det får för konsekvenser säkerhetsmässigt och vilken "ton" det sätter för andra!
 
Ska man hårddra det så kan ju faktiskt en häst som till synes helt frivilligt går på transporten också vara rädd och stressad, fast den visar det inte genom att utagera. Den kan ha blivit utsatt för otrevliga metoder hemmavid som gör att den ändå väljer att gå på i stället för att vägra.
 
Nu var det jag som skrev först om att lyfta in ett russ. Men tro mig i det här fallet var det inte någon rädd, eller stressad och definitivt inte panik utan ett russ som ibland ville, ibland inte. Det hjälper i begränsad grad med lastträning när russet ibland går på direkt, ibland inte. Att börja vifta med kvastar och lina för att inte prata om spö skulle vi aldrig gjort. Däremot fälldes det tårar bland stressade tvåbenta.

Jag skulle säga att många russ har lite egna idéer om det mesta, inklusive lastning. Mitt russ var hur lätt att lasta som helst, hon gick bara rakt på. Systers russ var, tja, lite russig. Ibland fick man känslan att hon hade lite roligt åt oss.
 
Verkligen! Och ibland kan man ha tränat hur mycket som helst och så bara tar det stopp en dag. Stod med ett stort varmblod en gång som bara frös fast. Inte min häst, utan jag var kompis till kompisen som ägde hästen. De provade alla möjliga sätt att få på hästen som visade noll stress. Till slut tog ägaren fram ett spö, och höll det ca 30cm bakom hästen, helt stilla. Då gick den på. Ibland undrar man vad som pågår i deras huvuden:D

Den blev rädd för spöet?
 
Nu förstår jag inte riktigt hur det är våld och övergrepp att lasta med lina?
Min häst ville inte gå på när jag köpte den. Stod kanske 2 timmar när jag skulle hem från sommarvistelsen, det GICK inte. Vi började använda lina vid varje lastning första året, olika hur mycket tryck linan behövde men den var alltid där. Körde alltid superförsiktigt med målet att ge hästen en så bra upplevelse som möjligt av resan. när vi knappt behövt använda linan ett tag började vi prova att lasta utan och då gick det. Nu lastar hästen sig själv om han åker lite regelbundet.

Iom att vi gjorde samma varje gång och fick det att funka utan överdrivet mycket stress och byte av metod osv skapade vi en rutin för att få in hästen i transporten. Hästen vande sig (hade bara åkt c-kortare innan) och vi fick minimalt med bråk och stress i lastningssituationerna. Vet ärligt talat inte hur problemet skulle ha lösts på ett "mer hästvänligt sätt"? Men så är jag av uppfattningen att vissa situationer bara måste fungera. Ledning, uppbindning och transportering är några såna grejer.
 
Ja, det är ju det jag vill få fram. Det blev ett mentalt tryck av ett spö som inte behövde slå hästen för att inverka.

Och här går din logiska sida inte igång alls ?
Det är alltså värre att 2 personer lyfter in en häst än att en människa ställer sej med ett spö som gör att hästen går in ?
Hur tänker du då ? HUR MYCKET spö har inte den hästen fått för att ha den "respekten" för ett spö ?

Tar lyfta in hästen alla dagar i veckan om det går framför andra metoder (om den inte går på självmant såklart)
 
Nu förstår jag inte riktigt hur det är våld och övergrepp att lasta med lina?
Min häst ville inte gå på när jag köpte den. Stod kanske 2 timmar när jag skulle hem från sommarvistelsen, det GICK inte. Vi började använda lina vid varje lastning första året, olika hur mycket tryck linan behövde men den var alltid där. Körde alltid superförsiktigt med målet att ge hästen en så bra upplevelse som möjligt av resan. när vi knappt behövt använda linan ett tag började vi prova att lasta utan och då gick det. Nu lastar hästen sig själv om han åker lite regelbundet.

Iom att vi gjorde samma varje gång och fick det att funka utan överdrivet mycket stress och byte av metod osv skapade vi en rutin för att få in hästen i transporten. Hästen vande sig (hade bara åkt c-kortare innan) och vi fick minimalt med bråk och stress i lastningssituationerna. Vet ärligt talat inte hur problemet skulle ha lösts på ett "mer hästvänligt sätt"? Men så är jag av uppfattningen att vissa situationer bara måste fungera. Ledning, uppbindning och transportering är några såna grejer.
Det där låter som ett bra sätt att lasta med lina, åtminstone på din beskrivning. Jag har dock tyvärr sett många misslyckas med detta och då tycker jag det är bättre att bara "lyfta in" hästen. Ännu hästvänligare hade kanske varit att under en längre period träna hästen så att den faktiskt går på själv. Vet dock inte om det funkar med alla hästar - jag har själv turen att ha lättlastade hästar och då är det ju enkelt :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 538
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 031
Senast: MattiZ
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 278
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp